Dit brand skal være forbrugerens rådgiver

Frederikke Guldahl Pedersen
Researcher, Dentsu Aegis Network

Lise Heiselberg
Insights Director, Dentsu Aegis Network

Klumme: Hvert år kommer Dentsu Aegis Networks med et trendstudie. Vi bringer i løbet af januar de 10 trends fra studiet. Her er nr. 5 og 6. Læs og bliv inspireret.

Vi bragte de fire første trends fra Dentsu Aegis Networks trendstudie i sidste uge. Første og andet trend kan du læse her og tredje og fjerde trend kan læses her.

Her kommer de to næste trends. Nemlig at brands skal være forbrugerens rådgiver og det kommer bl.a. til at ske via stemmebaserede søgninger.

Trend #5: Bliv kundens rådgiver
Forbrugerne bliver mere og mere velinformerede, før de træffer en beslutning. Og det gør de, fordi de vil være i stand til at træffe den rigtige beslutning.

Og med mobilen lige ved hånden, søger de i stigende grad hjælp, gode råd og anbefalinger, der kan guide dem til at tage beslutninger.

Ingen beslutning er for lille til at blive undersøgt – og det betyder, at enhver beslutning kræver research – store som små.

Særligt Google har i den sammenhæng vist sig at være et medie, som de har stor tillid til. I 2018 vil vi opleve, at brands tapper ind i den trend ved at anvende digitale søgemaskiner til at være synlige overfor deres forbrugere.

For brands handler det altså om at bruge indsigten, om at forbrugerne laver flere mobile søgninger end nogensinde.

Ifølge eksperterne handler det om at gøre sit brand til en rådgiver ved at levere den information, som forbrugerne efterspørger.

Stedet hvor cola smager bedst
I 2017 så vi McDonald følge trenden med kampagnevideoen ’Search it’. I reklamen så vi, hvordan seerne blev opfordret til at lave en søgning med teksten: ’that place where Coke tastes so good’.

Her poppede McDonald så frem øverst på siden som et resultat af de millionvise søgningsresultater, der favoriserer det som netop det sted, hvor Cola smager bedst.

Samtidig med at vi som velinformerede forbrugere finder svar ved at spørge Google til råds, ses en tendens til, at vi i fremtiden ikke blot søger om svar på tekst – men nu også via lyd.

Trend #6: Stemmebaserede søgninger
Med den teknologiske udvikling af voice search åbnes nu op for muligheden for at skabe en god forbrugeroplevelse og bidrage til en nemmere og smartere hverdag – og netop heraf opstår trenden ’Voice me now’, der handler om teknologien voice search, og at vi i fremtiden vil få øjeblikkelige svar, på det vi søger, via lyd.

Vi kender alle det pludselige behov for at lave en Google søgning – og typisk mens vi er på farten – ude at cykle eller køre bil. Med voice search får vi den convenience, som vi har behov for og ikke mindst forventer er tilstede i 2018.

I USA er stemmebaserede søgninger allerede udbredt. Undersøgelser viser, at 20% af alle søgninger er stemmebaserede, samt at dette tal forventes at stige til 50% i 2020.

 

Kunsten bare at spørge
Fremover vil vi ved hjælp af voice search se brands skabe unikke forbrugeroplevelser, der gør forbrugernes hverdag nemmere og smartere, og derved imødekommer deres forventning om convenience.

Voice of arts – With Watson er et eksempel på, hvordan brands kan anvende voice search.

Ved at lade gæsterne spørge kunstværkerne om præcis det, de har lyst til via voice search, gør det brasilianske museum Pinacoteca besøget hos dem interaktivt og personaliseret, og skaber derved en unik brugeroplevelse.

Med udgangspunkt i at forbrugerne er mere digitale, mobile og konstant sultne efter convenience, handler det altså for brands om at anvende voice search til at facilitere muligheden for bekvemmelige og hurtige søgninger.

Det vil gøre forbrugernes hverdag nemmere og smartere, og derved skabe bedre oplevelser med brandet. Og i sidste ende skabe en stærkere brand-forbruger-relation.

Hør mere om trenden i en podcastserie
Dentsu Aegis har lavet en podcast om stemmebaserede søgninger. Lyt til Voice Me Now.

De næste to trends fra Dentsu Aegis Network kan du læse på onsdag.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning