En ny virkelighed med AI som co-pilot

Christian Budtz
strategisk direktør, Accenture Song

Jakob Holmsberg
design lead, Accenture Song

Man behøver ikke en verdensomspændende trendanalyse for at fortælle, at AI er et højaktuelt emne. Da Accenture Life Trends 2023 udkom i december – med AI som et af de fem hovedtemaer – var ChatGPT endnu ikke lanceret for et bredt publikum. Det siger noget om, hvor hurtigt udviklingen går. En transformation som rapportens 4. trend ‘Ok, Creativity’ handler om.

I 1997 blev skakstormesteren Kasparov slået af IBMs Deep Blue, i 2016 måtte verdens bedste Go-spiller se sig slået af et computerprogram, og i 2020 blev et mere end 50 år gammelt protein-problem løst til glæde for folkesundheden. Sideløbende er AI blevet brugt i stadig større grad af virksomheder til at automatisere processer i produktion og logistik og som forudsætningen for en række digitale tjenester inden for fx informationssøgning, oversætning, video, musik og sociale medier. Men først nu er AI på alles læber, og det er selvfølgelig på grund at lanceringen af offentligt tilgængelige tjenester som ChatGPT og Midjourney.

I løbet af de første to måneder fik ChatGPT 100M brugere. Og fordi teknologien er så etableret, og
udbredelsen af de nye bredt tilgængelige tjenester har været så massiv, er der blandt eksperter allerede bred enighed om, at vi står ved en skillevej som samfund – ja, måske som moderne civilisation.

Guldfeber og dommedag

Optimisterne ser en lysere fremtid, hvor AI kan accelerere innovation inden for alt fra sundhed til bekæmpelse af klimakrise. Men flere er nervøse for, at tingene løber løbsk. Også fordi kloge folk bag de nye AI-værktøjer ikke helt selv kan forklare, hvordan den kunstige intelligens egentlig kommer frem til dens resultater. Det har fyret op under diskursen om demokratiers sammenbrud og menneskehedens endeligt. Højtstående professorer og folk i tech-branchen, herunder Elon Musk og Apple-grundlægger Steve Wozniak, har
underskrevet et åbent brev, der opfordrer verden til at sætte AI på pause. Imens forsøger regeringer at få
hovedet rundt om mulig lovgivning og regulering af AI.

Etiske dilemmaer for brands

I takt med at teknologien udvikler sig i nærmest vanvittigt tempo, ja så er der nok at gruble over. Og de etiske dilemmaer står i kø, når brands begynder at arbejde med AI i praksis. Som da Snapchat for ganske nyligt introducerede en ’ven’ baseret på ChatGPT med navnet ‘My AI’, der ligger placeret øverst i appen over samtaler med ens virkelige venner. Ifølge Snapchat selv kan den bruges til alt lige fra at give råd om den perfekte fødselsdagsgave, planlægge en vandretur eller foreslå, hvad du skal lave til aftensmad. Initiativet har fået Børns Vilkår og politikere på barrikaderne af frygt for, at børn bliver forsøgsdyr i et eksperiment, de ikke selv har sagt ja til.

Paven i puffer-jakke og fake Drake

Ja, det globale kreative eksperiment med AI er i fuld gang. Vi har på få måneder været vidende til flere virale internetfænomener skabt med AI – fx et foto af Paven i en hvid Balenciaga puffer-jakke og en spritny duet med Drake og the Weeknd, som ingen af kunstnerne selv kendte til. Blot én forsmag på hvor potente de nye værktøjer er. Og som igen rejser spørgsmål om ophavsrettigheder, og om hvorvidt vi kan have tillid til det indhold, vi ser.

Teknologien åbner op for forskellige muligheder i forskellige brancher. Forsikringsgiganten Zurich bruger nu ChatGPT til at forenkle lange dokumenter, Mattel bruger DALL-E til at designe ideer til legetøj, Spotify har lanceret en ny AI DJ, og Microsoft er i gang med at tilføje flere tools til sine brugere, der fx kan skrive kode eller lave udkast til emails.

Kreativ co-pilot

På den helt korte bane vil professionelle kreative skulle opgradere deres færdigheder for bedst at udnytte de nye muligheder. For hvordan danser man med teknologien i den kreative proces, så det giver mest mening og skaber mest værdi? Hvor kan man accelerere sin produktivitet – og hvad med selve kreativiteten? Som kreativ konkurrerer man i første omgang ikke imod selve AI, men med andre kreative om hvem der er bedst til at bruge AI som co-pilot på de mest interessante måder i den kreative problemløsning.

Du kan læse mere om AI under trenden ”OK, Creativity” i rapporten, som kan hentes ganske gratis her

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning