Af Mona Juul folketingskandidat og partner i Envision
Mona Juul var endnu topchef i Envision, da hun blev indlemmet i regeringens vækstteam. Hun forlod i efteråret direktørposten for at hellige sig sit folketingskandidatur.

Envisions tidligere direktør Mona Juul repræsenterede bureaubranchen i det vækstteam, der i efteråret fremsatte sine forslag til at styrke Danmarks kreative erhverv. Regeringen har lyttet – og Mona Juul er glad. Hun fortæller her, hvorfor resten af branchen også bør være det.

Endelig fik den kreative branche politisk opmærksomhed – og handling (læs mere her).

Det har ellers skortet på opmærksomheden for den branche, der samlet bidrager med 93 mia. kr. til BNP. Det har hverken været fair eller særlig klogt. For en investering i den kreative branche er en investering i vækst – både direkte og indirekte.

Det har branchen længe vidst (eksempelvis World Economic Forums analyse er ikke til at tage fejl af), og nu ved de relevante ministerier det også.

En investering i den kreative branche er en investering i vækst.

Det startede med, at regeringen sidste forår etablerede et vækstteam for kreative erhverv. Jeg vil ikke afvise, at branchens moderate pres påvirkede lidt.

Selv var jeg stolt og glad for at være en af de 13 udvalgte medlemmer og tænkte med det samme, at her skulle forskellighed virkelig betragtes som en styrke. At hvis vi nogensinde skulle komme i mål med fælles givende anbefalinger, så skulle alle smide egne interesser og se at komme ind i en fælles kamp.

Det lykkedes overraskende godt, og vi nåede i mål – ikke bare med bla bla bla, men med fem indsatsområder og 21 konkrete anbefalinger.

Fem indsatsområder skal styrke kreative erhverv

Ingen fik alle særinteresser med, men alle fik det, de kom efter, uden at vi landede i den klassiske konsensus-gennemsnits-nul-effekt-løsning.

Vi kom endda frem til, at hvis vores anbefalinger blev gemmeført, så ville det skabe mulighed for at øge eksporten med 50 pct. frem mod 2025 – et løft på hele 46 mia. kr. Det gav lidt ekstra attention…

Men så gik der valg i den, og ingen havde vel forventet, at der ville ske noget med anbefalingerne på den her side af valget. Men jo, i sidste uge kom regeringen så retur med sit såkaldte politiske boost til Danmarks kreative erhverv.

Der blev fremlagt 28 initiativer til forbedring af rammevilkårene som opfølgning på anbefalingerne fra Vækstteamet. Der blev endda smidt 62,5 mio. kr. efter planerne, og da Dansk Folkeparti var med, så er der ikke mere, der skal godkendes. Plug and play. Vi kan bare komme i gang!

Hvad kan du så glæde dig til?

Lidt af hvert faktisk. Og springer vi direkte til, hvor pengene følger med, er det især styrkelse af kompetencer med blandt andet etablering af Laboratorium for Innovation og Kreativitet Danmark (LINKED), bedre vilkår for investeringer og øget international synlighed og eksport med oprettelse af et markedsføringskonsortium, der springer i øjnene.

Det offentlige er efter min mening groft sagt ikke selv vidende om den ballade, de ofte skaber med deres håbløse udbudsformuleringer.

Desuden er det lykkedes at sætte ekstra fokus på de forhadte offentlige udbud.

Altså de der udbud, der går om, har for mange regler og ikke fungerer – slet ikke for en kreativ branche. De der udbud, som de private aktører bestemt også godt kunne se lidt på.

Det offentlige er efter min mening groft sagt ikke selv vidende om den ballade, de ofte skaber med deres håbløse udbudsformuleringer. De private, der ikke kan finde ud af det, er ofte helt med på det og udnytter reelt bare situationen.

I Vækstteamets arbejde blev vi dog klar over, at det ikke nødvendigvis er reglerne, det halter med. Det er forvaltningen og kendskabet hos ordreafgiver. Der er for eksempel faktisk mulighed for, at det offentlige laver innovative udbud inden for de nuværende rammer.

Derfor sættes der nu fokus på at udbrede de gode eksempler. For det, der ofte sker, er jo, at det hele bliver så firkantet, og det kan være svært at være kreativ.

Det bliver løsningerne hverken bedre eller mere givende af. Men hvis en myndighed ikke kender til rammerne, så vælger den at tage den sikre vej.

Netop et offentligt udbud bør gå forrest med både ordentlighed og kreativitet – ikke kun korrekthed. Regeringen vælger heldigvis også at sætte ekstern evaluering på bedreudbud.dk og gøre informationerne lettere tilgængelige.

Jeg synes, Vækstplanen er et rigtig godt første skridt på vejen.

Det, der ofte sker, er jo, at det hele bliver så firkantet, og det kan være svært at være kreativ.

Der er meget mere på ønskelisten. Så lad mig slutte med en stor opfordring. For når nu der lyttes og skabes rum for forbedringer, så kom dog ud af busken, når I får mulighed for det.

Jeg har for eksempel i processen kæmpet for at finde eksempler på både gode og dårlige offentlige udbud, men det bliver for de fleste vedkommende ved snakken. Der skal sgu lidt mere handling til, hvis man vil ændre på tingene. Vi kan godt!

Efter 11 år i spidsen for Envision trådte Mona Juul i september 2018 ud af direktionen i det store reklamebureau for at forfølge en politisk karriere. Mona Juul er folketingskandidat for De Konservative. 

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev