Pulse trend 4: Celebrate Minorstones

Emilie Nielsen, Johanne La Cour, Julie Daugaard og Paw Bæk Hansen,
Dentsu

Den fjerde af 8 trends fra Dentsus trendstudie Pulse25, handler om at fejre de små glæder.


2025 markerer et skift i, hvordan vi værdsætter og fejrer livet. I stedet for at vente på de store milepæle, omfavner vi nu de små triumfer – de såkaldte minorstones – som en modpol til de store milepæle. Forbrugerne søger altså efter flere anledninger til at skabe glæde, og her ligger der et stort potentiale for brands at spille en aktiv rolle. Trenden går under navnet Celebrate Minorstones og er en del af dentsus forbrugerstudie Pulse25.

Unge prioriterer i højere grad flere sabbatår fremfor at haste gennem uddannelsesforløb. Vi får færre børn, og vi får dem senere. Gennemsnitsalderen for førstegangsfødende er nu på 30 år, som er det højeste nogensinde. Og hvis vi overhovedet gifter os, sker det også senere – i gennemsnit når vi er 36 år – et tal, der er steget siden 1968, hvor tallet var 24 år. Dette er med til at skabe en voksende tendens om at redefinere livets succeskriterier og flytte fokus fra de store milepæle til mere opnåelige, personlige bedrifter (Danmarks statistik, 2024).

Små sejre, store følelser

De danske forbrugere er helt klar til at dyrke denne tendens. Halvdelen af danskerne oplever, at de allerede fejrer små sejre i hverdagen. Det skyldes dels en stigende afstand mellem de traditionelle milepæle som bryllup, børn og karrierespring, og dels en redefinering af, hvad succes egentlig betyder (dentsu, Pulse25).

Men hvad er minorstones? Minorstones kan være alt fra at lære at løbe fem kilometer uden pause, til at fejre din hunds fødselsdag. Vi ser skilsmissefester, hvor eks-par sammen fejrer afslutningen på deres ægteskab med kager og brændte bryllupsbilleder – og skaber nye ritualer for at markere slutningen på et kapitel. Vi ser også endnu mindre bedrifter få opmærksomhed – de såkaldte inchstones, som forældre fejrer, når baby tager sine første skridt eller får sin første tand. På sociale medier trender idéer til potty training rewards og my first tooth parties.

Nogle vil måske se minorstones som et amerikansk fænomen, men vi troede også, at babyshowers og Halloween aldrig ville slå igennem i Danmark. Nu er de fast inventar i dansk kultur.

Derfor skal vi fejre

Det virker måske banalt, men forskning viser, at fejringer – store som små – aktiverer hjernens belønningssystem, booster selvtillid og mindsker stress. Faktisk er mangel på belønning og anerkendelse blandt de største årsager til udbrændthed på arbejdspladser. Små fejringer giver os glæde og motivation i en usikker tid præget af økonomiske udfordringer og katastrofebevisthed.

Som brand kan I tage del i denne tendens og hjælpe jeres forbrugere med at fejre mere. Her er nogle konkrete idéer:

  • Overvej, hvordan dit brand kan hjælpe forbrugerne med at fejre de små sejre. ​
  • Hvis dit produkt traditionelt er forbundet med en stor milepæl, så bryd rejsen op i mindre delmål, der kan fejres undervejs.​
  • Tilbyd personalisering, så forbrugerne kan bruge dine produkter/services til at gøre fejringer mere meningsfulde.​
  • Brug sociale medier og community-building til at opfordre danskerne til at dele de små sejre.
  • Husk vigtigheden af at fejre sejre og præstationer på arbejdspladsen.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning