Af Paul Hertz, freelance kreativ strateg

Paul Hertz skriver i denne klumme om det absurde i, at 17 bureauer skal kæmpe om en pitch til under en mio. kr.

Det er jo absurd. Forrykt endda. En offentlig instans der med åbne øjne beder bureauer spilde deres tid. Sådan tænkte jeg, da jeg i denne uge læste om den nye kampagne for Miljøstyrelsen.

Det absurde er ikke kampagnen fra Mediacom Beyond Advertising, men det faktum at hele 17 bureauer har deltaget i pitchen. Ja, du læste rigtigt SYTTEN.

Pitchen hedder et ‘åbent udbud’, fordi kunden i dette tilfælde er en offentlig instans. Jeg vil bevidst ikke forholde mig til udbudsmaterialet (som stadig kan findes online og udgør ni tætskrevne sider + diverse bilag) og er heller ikke ude i at diskutere kampagnen.

For et stykke tid siden kørte en debat for og imod pitches. Kritikerne, herunder mig selv, anførte, at det er en dårlig måde for kunderne at lære sine samarbejdspartnere at kende på, og at bureauerne bruger alt for mange ressourcer, især arbejdstimer, på at pitche.

Om bureauerne i Miljøstyrelsens åbne udbud hver især har brugt 10 eller 100 timer på deres arbejde, ved jeg af gode grunde ikke. Men der har været 17 bureauer i gang, så i alt er der med garanti brugt hundredvis af timer. Måske tusindvis. Alle bureauer har vidst, at det samlede budget var kr. 930.000,- alt inkl. Derimod gætter jeg på, de ikke har vidst, at de skulle kæmpe mod 16 andre om muligheden for at lave kampagnen.

Det er det, der er både absurd og forrykt. Men måske i virkeligheden allermest uforskammet. En ting er at lave et udbud, sådan er reglerne jo, men at gøre det åbent og få 17 bureauer til at lave oplæg, er jo nærmest det samme som at bede folk spilde deres tid.

Selvfølgelig har alle de deltagende bureauer ment, de havde en chance for at vinde, men hvis de havde kendt oddsene, havde de måske prioriteret anderledes. Det kræver et bureau med dybe lommer (eller alt for lidt at lave) at gå ind i en pitch med så mange kombattanter om et så relativt beskedent budget.

Der må i øvrigt også være brugt virkelig mange timer hos Miljøstyrelsen. Først til udformningen af udbuddet, så til at besvare spørgsmål fra alle de interesserede og ikke mindst til at gennemgå, diskutere og vurdere de 17 indkomne oplæg. Her taler vi sikkert også hundredvis af arbejdstimer.

Konkurrence kan være sundt, og de offentlige udbudsregler er som, de er. Men det burde være forbudt at lade 17 bureauer lave ulønnede pitchoplæg for en kampagne på kr. 930.000,-. Det er i bedste fald et udtryk for, at udbyder ikke har tænkt tingene igennem fra starten. I værste fald vidner det om en offentlig instans, der ikke forstår, at private virksomheder lever af at sælge deres ydelser.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club