Super Bowl-top-5: fire pletskud og en ommer

Sebastian Jensen,
Chief Creative hos Saatchi & Saatchi Copenhagen

Natten til mandag løber spillerne på banen til Super Bowl 2020. Vores øjne er dog rettede mod de eftertragtede Super Bowl-reklamer, der vil løbe over skærmen. Her peger chief creative Sebastian Jensen på fire pletskud og en ommer i årets Super Bowl-blok.

Der er mange måder at dyrke fænomenet Super Bowl Ads på. Der bliver altid fremvist noget af det ypperste reklamefilmshåndværk, og det er jo altid værd at tjekke ud i sig selv. Interessant er også den ”ripple effect”, som i stigende grad er essensen af at købe sig plads i Super Bowl-blokken.

Altså, hvordan de bedste spots spreder sig som ringe i vandet og indoptages og omtales alverdens steder. I nyhedsmedier, på sociale medier, her og der og allevegne. Med Super Bowl-spots køber man sig altså plads på de globale digitale bulletin boards – hvis man vel at mærke har noget interessant på hjerte.

Jeg har sikkert overset de allerbedste. Eller udeladt lige netop din favorit – sådan er det jo.

Her er fem spots, som efter min mening er værd at tjekke ud.

Den sjove: Cheetos X MC Hammer  

Endnu en origin-historie. En fantasifuld oprindelseshistorie til et bestemt udtryk eller en sang. Vi så en variant ved juletid, hvor Walkers Crisp viste, at Mariah Careys ”All I want for Christmas” i virkeligheden handler om kartoffelchips. Men det spot fremstod temmelig fladt. Eksekveringen lod meget tilbage at ønske.

Cheetos rammer derimod klokkerent. Allerede deres teaser-reklame, hvor vi ser MC Hammer med ostechips hjemme i Oakland i 1989 foran klaveret, er vanvittigt charmerende. At monsterhittet fra 90’erne i virkeligheden handler om noget så dumt som ostefingre, er så wack, at det går hen og bliver genialt.

Tænk lige over det næste gang, du sidder med fedtede chipsfingre og kigger på fjernbetjeningen… og ikke orker at rejse dig fra sofaen for at gå ud efter en serviet. Can’t touch this!

Når det gælder underdisciplinen klassisk reklamehumor, tager Cheetos sejren i år. De vinder klart over bl.a. Mountain Dew (med deres spoof på Kubrick), Sodastream (der finder vand på Mars) og Dashlane (ærgeligt at glemme sit password på sin rejse over floden Styx).

Årets Meta: Snickers

Først lidt baggrund: Purpose fylder ikke overraskende meget i årets felt. Listen over spots, der kobler sig på en større sag, er lang. Microsoft har længe haft fokus på ligestilling og gør det i år med fokus på kvinder i netop NFL. Beauty-mærket Olay gør det med #makespace for women. Michelob vil med deres 6-6-program hjælpe med at transformere 6 kvadratfod konventionel landbrugsjord til økologisk jord for hver solgt sixpack af deres økologiske øl. Og sådan fortsætter listen. Der er gode ting imellem.

Derfor er det også godt set af Snickers, når de forholder sig meta til hele reklameblokken ved at lave et spoof på purpose. Det er i hvert fald modigt.

Deres payoff, “You’re not yourself when you’re hungry”, har stået stærkt i mange år. Så i en tid, hvor fokus er skiftet fra individet til kloden, er det utrolig godt set at digte videre på substansen i payoff’et ved at spørge, om hele verden er gået sukkerkold: ”Maybe the world just needs a Snickers?”. Filmen er i øvrigt også et spoof på et frelst Coca-Cola-spot fra 80’erne. 

Det er stærkt set, selvom det naturligvis ikke er genialt på samme måde, som da Tide Ad i 2018 med et lignende metagreb forvandlede resten af reklameblokken til reklamer for Tide.

Snigeren: Lucky Dog X WeatherTech

Selve reklamen er ikke værd at bruge mange ord på, hvad angår reklamehåndværket. Men strategien er muligvis brillant.

“Hundeejer bruger 50 millioner kroner på at indrykke Super Bowl-reklame for at takke dyrlæge, der reddede hans hund.” Sådan lyder overskrifter i medier over hele verden. Sådan er historien vinklet PR-mæssigt.

Man tænker ”skøre milliardær af en sentimental hundeejer!” Men der er mere i det end som så. Spottet er en opfordring til at donere penge til forskningsenheden bag teknologien, der reddede hundens liv. Donation sker via weathertech.com/donate. Som ”tilfældigvis” er hundeejerens virksomheds hjemmeside. Hokuspokus: WeatherTech i fokus – i alverdens medier.

Well played.  

Bedste udnyttelse af celeb: Bud Light X Post Malone

Idéen er ikke ny: En cinematisk fremstilling af menneskets tankevirksomhed som karakterdrama. Vi kender det fra Pixars vidunderlige “Inderst inde”. Og herhjemme har & Co. leveret en flot film om vanetænkning skåret over samme grundidé.

Ved Bud Light-filmene ovenfor har man kanaliseret det enorme produktionsbudget over i aldeles fremragende film. Det er blæret reklamefilmshåndværk. Man har lyst til at se dem igen for at dyrke detaljerne.

Apropos håndværk. Tjek også lige Saint Archer Gold-spottet “Patience” med en fløjte-coverversion af Guns N’ Roses. Filmen har noget vægtløst, fuldstændig ubesværet og befriende enkelt over sig. Noget, jeg personligt forbinder med essensen af at nyde en kølig pilsner.

 

Mest ærgerlige udnyttelse af celeb: Pepsi X Missy Elliot X H.E.R.
Pepsi fatter til gengæld stadig hat. Ja, undskyld, men deres superdyre celebrity-reklamer er i bedste fald altid småkedelige.

I værste fald er de shitstorm-værdige (Kendall Jenner drikker Pepsi ,når hun hænger ud til demonstrationer, som vi husker). Bevares, her er fine elementer, flot scenografi og et interessant greb med at anvende en gammel Rolling Stones-klassiker. Men deres slet skjulte henvisning til Coca-Cola krydret med at lade ”paint it black” handle om generisk rød cola versus Pepsi Zero Sugar, ja, det håndteres alt for anmassende.

Hvornår forstår de, at vi er trætte af celebrities, der står og vifter med en Pepsi i hånden for at hylde produktet? Det er alt for meget ananas i egen juice.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning