Komiker i dobbeltrolle i kampagne om modermærkekræft

Peter Engholm
25@mail.dk

Mark le Fêvre spiller både hovedrollen og sig selv i tre film fra Kræftens Bekæmpelse og Wire Agency. Se dem her.

At bruge kendte i kampagner er et klassisk virkemiddel til at få opmærksomhed. Men hvor de fleste kendte er hired guns, så er det anderledes med aktuel kampagne fra Kræftens Bekæmpelse og Dansk Dermatologisk Selskab, der minder om at tjekke modermærker for forandringer og dermed tegn på modermærkekræft. Her medvirker komikeren Mark le Fêvre.

I 2019 blev Mark le Fêvre opereret for tegn på modermærkekræft, men slap med skrækken. Så da Wire Agency spurgte, om standupkomikeren ville spille hovedrollen – og spille sig selv – i en kampagne om modermærketjek, sagde han ja med det samme.

Hos Kræftens Bekæmpelse siger Peter Dalum, der er projektchef i Livsstilsgruppen i Forebyggelse & Oplysning: 

“Det er fantastisk, at Mark vil være med i kampagnen. Og at han vil dele sin personlige historie – selvfølgelig tilsat en gang humor. Marks personlige engagement har bare givet noget ekstra til kampagnen,” siger 

Wire Agency har siden 2016 arbejdet med Kræftens Bekæmpelse og landsdækkende kampagner mod modermærkekræft, bl.a. med Mette Horn. Det er bureauets kreative samt det interne produktionsselskab, Wire Production, som står bag de tre film, der har forskud premiere i denne uge. 

”Mark har været super cool at arbejde med,” siger Christian Lembourn, Creative Director hos Wire Agency, og uddyber:

”Efter sin operation blev Mark lidt besat af at holde øje med sine modermærker. Det endte med at blive filmenes omdrejningspunkt.”

Baggrunden for kampagnen, der slutter den 19. marts, er, at fem danskere dør af modermærkekræft hver uge. Men hvis sygdommen opdages i tide, kan den helbredes. De tre kampagnefilm vises på Facebook, Instagram og YouTube. 

Se filmene her: