Af Peter Engholm, jounalist
Foto: Gettyimages

Talentet til bureauer kommer ikke nødvendigvis fra andre bureauer eller de gængse uddannelser. Kristina May Pries finder talentmasse ved at gå tilbage til rødderne.

Bureaubiz afslutter her serien, hvor en række af branchens profiler sætter navn på de kreative talenter, man bør holde øje med.

De fire første talentspottere er kommet vidt omkring – individer, teams og bureauer samt rendyrkede kreative suppleret med talenter fra kontakt- og strategisiden. Alle fire er rundet af reklamebureauerne og har fremhævet personer, der har afsluttet deres respektive uddannelser.

Kristina May Pries

Kristina May Pries, direktør og medejer af design- og brandingbureauet AM, går anderledes til værks og udpeger personer, der dels er studerende, dels er et stykke væk fra bureauerne. I hvert fald 4 ud af de 5. Den sidste i talentrækken er fra egen andedam – altså AM.

Hun forklarer sin tilgang således:

”Ens hjerte hænger nok lidt fast ved det sted, man selv trådte sine første skridt. Danmarks Design Skole var dengang en gigantisk legeplads af kreativitet. Siden har den været igennem en masse forandringer, inkl. et nyt og længere navn: Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur Design og Konservering (KADK)”, siger Kristina May Pries og uddyber:

”KADK er i den grad ved at finde sine egne – og stærke – ben at stå på, bl.a. med et bedre blik for sammenhængen mellem den kreative branche og de mere kunstneriske miljøer. Men både KADK og bureaubranchen har længe forsømt at kigge i retning mod den anden. Det ses bl.a. i, at vi næsten aldrig får praktikansøgninger fra Designskolen. Det er en skam, for både kandidaterne og bureauerne kan få gavn af hinanden.”

Kristina May Pries har rettet blikket mod linjen Graphic Communication Design og på studerende, der kommer ud i løbet af det kommende år. De viser ifølge AM-direktøren bredden i potentialet.

Josefine Uldall Jessen

Josefine Uldall Jessen

Et strålende eksempel på, at god formgivning, koncept og god projektledelse hører sammen Hun har ud over et naturligt grafisk talent med et friskt formsprog også et stort organisatorisk talent, bl.a. med kommerciel erfaring fra modebranchen. Hun kan ikke bare formgive, men også tænke salg og implementering – og formår at inddrage andre i arbejdet. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis hun lavede sit eget bureau en dag.

Malte Simon Christensen

Malte Simon Christensen

Visuel virtuos og et (diskret) teknisk monster. Han mestrer alle værktøjer og teknikker naturligt og kan på kort tid skabe fuldt udfoldede designløsninger. Disse værktøjer gør en kæmpe forskel, når nye løsninger skal visualiseres, f.eks. et designsystem for droner eller nye formsprog.

Malte viser, at man ikke bare skal være god til én ting, men evne at gå på tværs af grafiske og visuelle discipliner – fra analoge protyper på produkter til UX og 3D. Man skal kunne føre tingene ud i mange retninger uden at miste fokus på detalje og finish.

Anne Katrine Raahede

Anne Katrine Raahede

Æstetisk frontkæmper, der er engageret både personligt og professionelt i den kønspolitiske debat og tager dette op i sine projekter både på skolen og udenfor, bl.a. for det queer-feministiske pornoproduktionsselskab Bedside Productions.

Hun viser, at grafisk og visuelt design også handler om at problematisere og skubbe til grænserne – og at de kunstneriske strategier og leg med teknologi kan bringes i spil for at skabe forandring. Anne Katrine tør træde ud, hvor det blæser.

Laurits Lolk Hanak

Laurits Lolk Hanak

Prototypen på et grafisk designtalent. Laurits, der arbejder hos Kontrapunkt ved siden af studiet, kender både til de grafiske tendenser og til traditionen.

Han dyrker skriftdesign og grafisk layout og formår at omsætte det til kommunikative og visuelle løsninger, der kan løse konkrete problemer. For Laurits er formgivning ikke form i sig selv, men noget, der former mennesker og deres adfærd.

Han vandt sammen med Adam Bloch Frandsen en YCCA 2019 i Design for en løsning, hvor et moderne skriftdesign og layouts skal få cyklister til slukke mobilen.

Anna Bastholm

Anna Bastholm

Nyudklækket designer, som vi fik hentet ind. Et vildt eksempel på et multitalent inden for visuel identitet og digitalt design. Hun har ingen rundsave på albuerne, hun er modig, dygtig og gør sig altid umage. Hun bygger sit design på altid subtile og stærke ideer, bl.a. den nye identitet for Il Buco, La Banchina og La Dispensa.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer