Kunders tilbagegang koster Advance dyrt

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Konkurrencesituationen præger annoncørerne, og det har præget Advance i negativ retning med fald i både omsætning og overskud. Der er dog lys forude.

Da Advance for et år siden præsenterede et svindende overskud, skete det med meldingen om, at fokus var rettet mod indtjening snarere end vækst.

Reklamebureauet har imidlertid ikke haft held med at løfte hverken top- eller bundlinjen.

Fra et overskud på 8 mio. kr. dalede overskuddet i det netop afsluttede regnskabsår 2016/2017 med 66 pct. til 2,725 mio. kr.

Modsat det foregående år er også omsætningen blevet mindre i det seneste regnskabsår, hvor Advance har realiseret et omsætningsfald på 14 pct. til 83,193 mio. kr.

”Ikke prangende,” lyder det fra partner og adm. direktør Jens Krog, som blandt andet forklarer den nedadgående kurve med tilbagegang hos fire af bureauets fem største kunder.

Han ønsker ikke at sætte navn på disse, men understreger, at Advance ikke har mistet kunder.

Kurven er knækket
Til Bureaubiz siger Jens Krog, at Advance fortsat vil investere i nyansættelser og kompetenceudvikling og dermed ikke kommer til at spare sig til et bedre resultat.

”Vi har fastholdt et relativt højt investeringsniveau, og det har selvfølgelig kostet på bundlinjen. I forhold til indtjeningen er der kun én vej, og det er at knække den nedadgående kurve. Og det ser vi ud til at lykkes med, hvor vi de første fire måneder ligger foran sidste år.”

Den øgede indtjening skal komme fra nye kunder og ved at udvide samarbejdet med eksisterende.

”Vi kan mærke stor interesse i markedet, og der er nye kunder om bord, som vi forhåbentlig kan fortælle mere om senere på året,” siger Jens Krog.

Kendskab halter stadig
De spirende gode takter skyldes ifølge bureaudirektøren blandt andet samarbejdet med dialogbureauet Responsive, som Advance købte en del af i 2015.

Endelig har man store forventninger til samarbejdet med høreapparatproducenten Widex, som Advance vandt i efteråret.

Advance rangerer i den tungere ende af danske reklamebureauer, og det faktum fik sidste år Jens Krog til at udtrykke ærgrelse over et for ringe kendskab til bureauet. Kendskabsgraden har med hans egne ord imidlertid ikke ændret sig for alvor.

”Men vi har til gengæld fået styr på vores grafiske identitet, website og udtryk i øvrigt – det har vi brugt en del tid og penge på. Så fundamentet er til stede.”

Nøgletal for 2016/17 (i parentes 2015/16)
Nettoomsætning: 83,193 mio. kr. (96,575)
Bruttoavance: 58,583 mio. kr. (63,043)
Bruttoavance pr. medarbejder: 930 (1,033)
Lønandel: 72,9 (63,8)
Driftsresultat: 3,487 mio. kr. (10,414)
Årets resultat: 2,725 mio. kr. (7,998)
Gnmsn. antal medarbejdere: 63 (61)