Af Victoria Dahl Understrup, victoria@bureaubiz.dk

Fødselsdagssang i bussen. Det er kort og godt det, som Jacob Klintrups første reklame bød på. Både dengang og nu var han kreativ direktør på Kadaver.

Jacob Klintrup var i midten af tyverne, da han sammen med tre tidligere studiekammerater stiftede Kadaver og tog de første spæde skridt i reklameverdenen. De var alle fire dugfriske kaospiloter, da de som nye bureau-stiftere landede en aftale med Arriva Danmark.

Firkløveren er i dag en trekløver på Kadaver, hvor Anders Møller Toft og Carl Johannes Borris stadig huserer, mens Søren Bo Steendahl har søgt andre græsgange.

For Arriva Danmark lavede de bl.a. Mukhtars Fødselsdag, der var en del af den større Arriva-kampagne, Bedre Bustur, som drengene også stod bag.

Mukhtars Fødselsdag kan nok bedst beskrives med tre ord: Skjult kamera, flashmob og fødselsdagssang. Du kan se den her: 

 

Jacob Klintrup stod i bussen som projektleder og var en af de meget få i bussen, der vidste, hvad der var på færde. Udover ham var også trompetisten og koret klar over planen. Og enkelte passagerer havde et skjult kamera på. Jacob Klintrup fortæller grinende: 

“Alt var planlagt. Men i virkeligheden var der sindsygt meget i produktionen, der gik galt. Første katastrofe var da Mukhtar satte sig i den forkerte bus, da han mødte på arbejde. Hvad fanden gør vi så? Vi havde installeret et kamera lige over bakspejlet i den bus, Mukhtar egentligt skulle have siddet i.”

Hvad gjorde I så?

“Vi fik fat på Arriva og fik dem til at komme med den rigtige bus til os. Men den rigtige bus kom desværre først en time inde i hans vagt. Så vi mistede nogle indledende sekvenser, vi egentligt gerne ville have med,” uddyber Jacob Klintrup og fortæller videre: 

“Og pludselig kom en hel gymnasieklasse fra Østjylland ind i bussen, og en sådan klasse fylder rigtig meget. Både i plads og i larm. Jeg husker, at jeg maser mig hen til deres lærer, for at få dem til at hoppe ud af bussen igen. Det gik simpelthen ikke med dem ombord. Klippene var helt ødelagt mellem de to stop. Læreren synes heldigvis, at det var pissesjovt, så de hoppede ud uden mere bøvl.”

Blev Mukhtars Fødselsdag en succes?

“Mukhtars Fødselsdag er en del af en større kampagne, Bedre Bustur, og fødselsdags-flashmobben var helt klart noget af det, der fik mest respons – og endda gik viralt,” fortæller Jacob Klintrup og uddyber: 

“Bedre Bustur var en en interessant hybrid af ekstern og intern kommunikation. Intern, fordi den havde som mål at højne medarbejdertilfredsheden og gøre det attraktivt at være buschauffør. Og ekstern, fordi Arriva ville have flere mennesker ombord på bussen. Og vi lykkedes på flere parameter. Der kom flere passagerer i bussen og chaufførerne blev gladere.” 

Hvad synes du om reklamen dengang? 

“Jeg var og er vild med Mukhtars Fødselsdag! Den indeholder nogle fantastiske værdier og kan få følelserne frem hos de fleste. Det kunne den dengang – og det kan den stadig,” siger Jacob Klintrup og fortsætter: 

“Timingen af Mukhtars Fødselsdag var spot on. Den blev lanceret i en periode, hvor Danmark havde været under beskydning for bl.a. Muhammed-tegninger og en finanskrise havde buldret ind over landet. Vi havde brug for at hylde glæden og det medmenneskelige.”

Jacob Klintrup tror, at kampagner med lignende fokus på medmenneskelighed, glæde og fællesskab vil vinde frem i den kommende periode. På samme måde som Mukhtars Fødselsdag gjorde.

Han uddyber: 

“Vi er i en situation, hvor vi endnu en gang har behov for at samles om positive fortællinger.”

Hvad ville du gøre anderledes, hvis du skulle lave reklamen i dag?

“Selvom meget gik galt under produktionen, ville jeg ikke ændre på noget som helst. Der er enormt meget charme i Mukhtars Fødselsdag og en del af den kommer fra nogle af de ting, som ikke gik helt som forventet,” pointerer Jacob Klintrup og fortsætter: 

“Vi fik lov at lege, og det var fedt for nogle grønne reklamefolk som os. Det her var ikke kun min første reklame, men hele Kadavers første reklame”. 

Hvorfor stiftede I egentligt Kadaver?

“Det startede allerede på Kaospiloterne, hvor vi gik sammen om at stifte Kadaver. At det blev et reklamebureau var virkelig en tilfældighed. Men da vi lavede Arriva-kampagnen fandt vi ud af, at det var sjovt – og vi faktisk duede til at lave noget fedt reklameindhold.” 

“Man kan sige, at hele Bedre Bustur-kampagnen, Muhktars Fødselsdag og samarbejdet med Arriva har formet Kadaver til det, vi er i dag. Vi praktiserer stadig en enormt tæt relation til vores kunder og løsningerne til opgaverne finder vi ofte i nært samarbejde. Det samme er helt sikkert også tilfældet i forhold til vores fokus på inddragelse af vores dygtige netværk i vores dagligdag. Det kan også spores tilbage til Mukhtars Fødselsdag, hvor vi fik mulighed for at arbejde sammen med store kapaciteter og talenter lige fra idéudviklingen til den egentlige produktion i bussen.”

Dengang var Jacob Klintrup kreativ direktør, og det samme er han i dag. Stadig for Kadaver. Men nu i et bureau, der er større på alle leder og kanter. Jacob Klintrup fortæller om udviklingen: 

“Kadaver er lige så stille vokset sig til et reklamebureau med langt flere ansatte. Men min rolle som kreativ direktør er nok stadig meget den samme. Viften af kunder er bare bredere end den var dengang, og vi arbejder med alt fra FMCG til NGO-kommunikation.” 

Til sidst fremhæver Jacob Klintrup noget af Kadavers seneste arbejde, som han og teamet er særlig stolt af. Nemlig Kadavers samarbejde med Sundhedsstyrelsen i forbindelse med Covid-19, som han kalder “en kulmination på mange års arbejde med sundhedsfaglig kommunikation.” 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club