Af Victoria Dahl Understrup, victoria@bureaubiz.dk

Knasende ostechips og Super Bowl var udgangspunktet for Christoffer Boas’ første reklame, som var en konkurrence om bedste sendetid i USA og 1 million dollars. I dag er Christoffer Boas kreativ hos Robert/Boisen & Like-Minded. 

Christoffer Boas var 21 år og studerede Kreativ Kommunikation, da han i 2015 deltog i en Doritos-konkurrence. Mere præcist: Doritos Crash the Super Bowl.

Det var en årlig tradition at deltage i netop den konkurrence på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor Christoffer Boas gik. Faktisk plejede konkurrencen at indgå som en del af et undervisningsforløb. Sådan var det ikke i 2015, men alligevel valgte stort set alle fra årgangen at deltage. Som en fritidsaktivitet ved siden af studiet.  

Christoffer Boas deltog i et team med tre venner: Jonas Frederiksen, Jeppe Vidstrup og Thorbjørn Kragh Liljegren. 

I 2015 havde konkurrencen kørt i 10 år, og eftersom det ikke kun er danske studerende, der deltager, men også professionelle filmproducenter og fotografer i hele verden, var mange koncepter og idéer allerede brugt. 

“Vi mødtes en lørdag og gennemgik tidligere reklamer fra konkurrencen. Én efter én. Det var egentligt ret slavisk, men målet var at finde alt det sjove. Vi så hurtigt, at der lå noget sjovt i det at chipsene knaser, når man spiser dem”, siger Christoffer Boas og uddyber: 

“I de mange reklamer, hvor chipsen knaste, når den blev spist, foregik det i hjemmet – og oftest i sofaen. Vi ville forsøge at placere chipsposen et sted, hvor den normalt ikke plejer at være. Så vi tog den fedtede ostechipspose og placerede den i et teater med balkon og sufflørkasse.” 

 

De grupper, der vandt, fik som præmie vist sin reklame under bedste sendetid i USA – nemlig Super Bowl. Og oveni 1 million dollars. 

“Vi vandt hverken pengepræmien på en 1 million dollars eller airtime under Super Bowl. Vi blev dog udvalgt som en af de 50 bedste, hvilket fik Doritos til at vise den under Super Bowl,” siger Christoffer Boas og tilføjer med et smil på læben: 

“I Danmark … selvfølgelig”.

Christoffer Boas havde ikke regnet med hverken airtime eller penge. Som han fortæller, er det en gigantisk konkurrence, der får indsendt over 4500 reklamer hvert år, og de er hovedsageligt indsendt af amerikanere. Det er ofte amerikanere, der vinder, da de kender humoren bedre. 

“Amerikanere forstod, at man åbenbart kom længst i Doritos-konkurrencen ved at placere hunde og børn i sin reklame. Det var i hvert fald ofte de reklamer, der vandt,” uddyber Christoffer Boas. 

Hvad synes du om jeres reklame dengang? 

“Vi puttede 8.000 kroner i produktionen af reklamen, og for det kunne vi leje et teater, købe rekvisitter og værne om alle de statister, vi havde. Jeg var virkelig imponeret over, at vi kunne alt det og kunne producere 30 sekunders reklame for så få penge,” siger Christoffer Boas og uddyber:  

“Der var selvfølgelig også meget opbakning. Mange statister mødte op gratis. En professionel lydmand tilbød gratis hjælp. Og Klaus Spendser, instruktør hos Octopuss, var så sød at bruge sin tid på at optimere vores script sammen med os.”

Christoffer Boas fortæller, at de på daværende tidspunkt virkelig havde sparehatten på, og som fattig studerende syntes de, at Doritos chips var for dyre. 

Han griner: 

“Vi skulle bruge mange chips til de mange forskellige takes. Så vi købte de billigste nachos fra Netto og puttede dem ned i en Doritospose.”

Hvad ville du gøre anderledes, hvis du skulle producere reklamen i dag? 

“I dag havde jeg nok skruet en del ned for skuespillet blandt ‘publikum’, og jeg kan huske, at vi også brugte virkelig lang tid på at finde ud af, hvordan vores hovedperson skulle mumle på den bedst mulige måde. Jeg ved ikke helt, om vi fandt den,” fortæller Christoffer Boas og tilføjer: 

“Og selvom briefen i konkurrencen lød på at lave en 30 sekunders reklame, er det nok ikke lige det, jeg ville synes var sjovest at lave i dag. I dag laver jeg mere aktiverende og PR-skabende kampagner med mit team. Men alligevel må jeg indrømme, at Doritos-reklamen stadig gør mig glad. Om det er fordi den er sjov, eller bare bringer nogle sjove minder frem, kan jeg ikke længere finde ud af.”

Selvom Doritos var Christoffer Boas’ første reklame, er han overbevist om, at den nok ikke alene blev hans adgangsbillet ind i branchen. 

“Det var egentligt bare et projekt ved siden af skolen, der endte i TV. Og derfor en ret utraditionel første reklame,” siger han. 

Men fordi Doritos-reklamen blev vist på TV 3 i Danmark, scorede Christoffer Boas og hans holdkammerater en freelance-stilling hos Brandhouse henover sommeren. Og derefter en praktikplads hos både Robert/Boisen & Like-Minded og det franske bureau Marcel sammen med sin nuværende makker Klara Vilshammer. 

I dag er Christoffer Boas kreativ hos Robert/Boisen & Like-Minded. Om det var Doritos eller ej, ved han ikke.

På spørgsmålet om der er en reklame eller case, Christoffer Boas er særlig stolt af og som han gerne vil fremhæve, nævner han sit seneste stykke arbejde, som han sammen med Klara Vilshammer og resten af teamet fra RBLM lavede for Lotto op til jul. 

 

“Vi fandt ud af at 72% af danskerne har ønsket sig noget, de selv betegner som kedeligt. Og da Lotto handler om spænding og glæde, ville vi bringe noget af det tilbage til julen”, siger Christoffer Boas og tilføjer:

“Derfor lavede vi ‘Lotto Christmas Collection’ – en limited edition collection af danskernes kedeligste juleønsker som fungerede som lottokuponer ved at have hver sin unikke lotto-talrække broderet, trykt og malet på sig”.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club