Min første reklame: Rasmus Saaby Bentzen

Victoria Dahl Understrup,
victoria@bureaubiz.dk

Rasmus Saaby Bentzen rendte rundt med sin portfolio og bankede på hos Aarhus-bureauerne i sin første tid i branchen. Han viste for alvor sit værd tre år senere, da han havde fået job hos Envision og fik en nominering til YCCA.

Rasmus Saaby Bentzen har været i den kreative branche i 16 år, og de seneste knap 13 år hos det store Aarhus-bureau, Envision. 

Når han tænker tilbage på sin første reklame, er det praktisk talt umuligt at komme i tanke om ét stykke arbejde. De første år var fyldt med en masse mere eller mindre ligegyldig reklamestøj, siger Rasmus Saaby Bentzen. 

Alligevel fremhæver han en annonce for Danmarks Naturfredningsforening, som han lavede som deltager i Young Creative Circle Award, YCCA, i 2010. 

På det tidspunkt var Rasmus Saaby Bentzen 27 år. Han havde været hos Envision i små tre år, da han og hans daværende kollega, Anders Lund Røge, deltog i YCCA, som er Creative Circles ungdomskonkurrence, hvor unge kreative mødes og kæmper i forskellige kategorier. Blandt andet film, design og reklame. Skarpt sat op får deltageren en brief og skal aflevere deres kreative idé 24 timer efter. 

Rasmus Saaby Bentzen fortæller: 

“Jeg husker, at vi deltog mange år i konkurrencen. Nogle år tog vi toget til København fra Aarhus, modtog pitchen og straks var med det næste tog tilbage til Aarhus. Vi jammede typisk idéer hele vejen hjem i toget, og fortsatte idéudviklingen, da vi kom hjem og lukkede ikke et øje hele natten. Vi arbejdede i godt 24 timer uafbrudt til et slutresultat skulle afleveres”. 

Typisk vil deltagerne til YCCA få en brief fra en udvalgt kunde. I år 2010 var kunden Danmarks Naturfredningsforening. Rasmus Saaby Bentzen og Anders Lund Røge havde mange idéer, men endte med at aflevere nedenstående annonce. 

“Formålet var, som jeg husker det, at få flyttet børnene væk fra deres skærme og ud i den danske natur. Her havde Danmarks Naturfredningsforening lavet en guide til oplevelser i naturen, som forældre kunne tage deres børn med på. Det valgte vi at iscenesætte,” siger Rasmus Saaby Bentzen. 

Kort efter aflevering blev en shortliste præsenteret, hvor Rasmus Saaby Bentzens og Anders Lund Røges annonce var iblandt.   

Hvad synes du om at deltage i YCCA? 

“Det var en konkurrence, så selvfølgelig var jeg spændt”, fortæller Rasmus Saaby Bentzen og tilføjer: 

“Fra dét tidspunkt, hvor annoncen var afleveret efter 24 timers idé-sprint og indtil juryen havde fundet frem til en shortliste, var ulidelig. Der fik vi vist vores annonce til alverdens folk i vores jagt på en bekræftelse af, at vi faktisk havde lavet en idé, der havde potentiale.”

Rasmus Saaby Bentzen var stolt af sin og kollegaens placering på shortlisten, selvom eventyret alligevel sluttede brat, da de hverken løb hjem med guld, sølv eller bronze. 

Dengang blev vinderen kåret på JazzHouse i indre København, nærmest som en award for sig selv. I dag er YCCA en del af Creative Circle Award og uddeles samtidig med de andre kategorier i et stort award-show. Rasmus Saaby Bentzen sad i øvrigt i juryen sidste år. 

Hvad synes du om reklamen i dag? 

“Når jeg genser annoncen fra dengang, er der selvfølgelig et væld af forbedringsmuligheder. Æstetisk er den jo f.eks. direkte grim,” påpeger Rasmus Saaby Bentzen og tilføjer: 

“Men den er også lavet på 24 timer. Kun med brug af diverse billeder vi lige kunne støve op. Det skinner naturligvis kraftigt igennem. Vi kunne helt sikkert også have hjulpet læseren bedre på vej ved at vise dem, hvor de kunne finde guiden til naturoplevelserne.” 

Overordnet er Rasmus Saaby Bentzen dog stolt. Især af deres indsigt om naturen som et tagselvbord af gratis forlystelser. Han uddyber: 

“I dag kæmper de fleste forældre stadig med at få ungerne væk fra deres tablets og ud i naturen. På den måde er annoncen fra dengang stadig aktuel”. 

Var allerede i job

Rasmus Saaby Bentzen arbejdede allerede i Envision, da hans annonce blev shortlistet til YCCA. Og altså var det ikke en adgangsbillet ind i branchen, forklarer Rasmus. 

Faktisk havde han allerede arbejdet på to andre bureauer inden da. Rasmus Saaby Bentzen uddannede sig som art director i det lille aarhusiansks bureau, Marselis Marketing, der ikke eksisterer i dag. Her startede han sin karriere som grøn og uskolet. Med en portfolio gik han rundt i latinerkvarteret i Aarhus og bankede på hos bureauerne i sin søgen efter en elevplads. Efter Marselis Marketing var Rasmus Saaby Bentzen i en kort periode hos 727 Communication , før han startede som art director hos Envision.  

Har reklamen påvirket dine jobmuligheder? 

“Det er en reklame, jeg husker – også fordi, at den gav mig et blik for at forstå, hvad en god idé er. Om annoncen har påvirket min senere karriere er svær at sige. Men måske er der kommet lidt sjovere opgaver min vej, da jeg med den beviste, at jeg kunne lave en brugbar idé.”

I de senere år har Rasmus Saaby Bentzen gjort sig bemærket med en stribe prisvindende kampagner for Hummel, men når jeg spørger ham til en kampagne, han gerne vil fremhæve, nævner han en kampagne til Folketingsvalget i 2015 for WWF, som trækker en fin rød tråd til hans første reklame for Naturfredningsforeningen.

“Her lykkedes vi med at sætte biodiversiteten i de danske skove på den politiske dagsorden”, fortæller Rasmus Saaby Bentzen og tilføjer: 

“Det var vel at mærke i en tid, hvor der ikke var den samme fokus på miljø og klima, som der er i dag. Vi lykkedes endda så godt med kampagnen, at der blev skrevet mål for biodiversiteten i de danske skove ind i regeringsgrundlaget efter valget. Og i den efterfølgende valgperiode blev der afsat 100 millioner til forbedringer af biodiversiteten.”