Af Julie Kolbeck julie@kforum.dk

Facebook sakker bagud i kapløbet om det unge segment, hvor Snapchat vinder terræn i både USA og Storbritannien. Det kan dog være en stakket frist.

Det er næppe nogen nyhed, at Facebook giver andre sociale medier – såsom Instagram, Twitter og Snapchat – baghjul på næsten samtlige parametre.

Nyt er det til gengæld, at eMarketers seneste undersøgelse indikerer, at Facebooks hidtidige status som det mest dominerende medie blandt de yngre forbrugere nu bliver anfægtet af Snapchat. Det skriver Campaign.

Facebook forbliver ganske vist med sine 32,5 millioner brugere det mest populære sociale netværk i USA, men taber altså andele til Snapchat hos det yngre publikum.

Antallet af amerikanske Facebook-brugere mellem 12 og 17 år ser ud til at falde med 3,4 pct. til 14,5 millioner, hvormed Facebook overhales af Snapchat, der har 15,8 millioner brugere i aldersgruppen.

I Storbritannien vil antallet af Facebook-konti tilhørende alderssegmenterne 12-17 år og 18-24 år ligeledes falde med henholdsvis 2,8 pct. og 3,1 pct. inden udgangen af 2017.

Snapchat har endda overgået Facebooks reklame-reach blandt de 13-24-årige, hvor Facebook rammer 25 millioner mod Snapchats 26 millioner, konkluderer Financial Times.

Alligevel mener eMarketer ikke, at Snapchats fremgang vil blive synderlig langsigtet, eftersom Instagram – Facebooks lillesøstermedie – bestandigt forsøger at tiltrække det unge segment ved at gøre det gule spøgelse kunsten efter og lave features, såsom story-funktionen, der ligner dem, Snapchat har.

Man mener således, at mere end en fjerdedel af Storbritanniens befolkning vil benytte sig af Instagram inden slutningen af 2017 og dermed bløde op for Snapchats sejrsgang.

Er du interesseret i at lære at bruge Snapchat som kommunikationsmiddel, så tilmeld dig Bureaubiz’ kursus

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club