Af Emil Nørlund journalist
Samantha Foltmar, der er creative team Lead hos TV2 Zulu, er denne måneds Digitalent. Foto: Carl-Oscar Svensson.

Samantha Foltmar var med til at skabe en af Danmarkshistoriens hurtigst voksende musiksucceser. Undervejs i processen blev hun hapset af TV 2 Zulu. Læs vores portræt af indholdsskaberen, der elsker at lege med ord.

”Samantha har et talent for at engagere folk både online og offline, og en særlig forståelse for digitale fællesskaber og fremragende indhold. Hun har en skarp og idérig hjerne, der altid er opdateret på nye trends og tendenser inden for digital markedsføring, og hun er en dedikeret historiefortæller, der ikke er bange for at eksperimentere og tage chancer – måske fordi hun er så passioneret omkring at sætte nye standarder inden for content markedsføring.”

Ovenstående ord kommer fra Stine Mølgaard Sørensen, CMO i Spektral, og Christian Skjølstrup, manager for Gulddreng, og er en del af deres belæg for at indstille Samantha Foltmar som Digitalent.

Det er ikke første gang at Samantha Foltmar er indstillet som Digitalent, men med denne dobbeltindstilling er hun strøget helt til tops og blev valgt til Månedens Digitalent.

Branchepanelets begrundelse for kåringen kan du læse nederst i denne artikel. Men nu skal du først en 360 graders tur rundt om Samantha Foltmar, der udover at være Digitalent også er creative team Lead hos TV 2 Zulu.



Portræt af Digitalentet Samantha Foltmar
Sløjfer, katte, pastelfarver og playlister. Det er alt sammen ting, der får Samantha Foltmars verden til at spinde.

Da jeg møder Samantha Foltmar i foyeren hos TV 2 på Teglholmen, er det med følelsen af, at jeg allerede kender hende. Jeg har dog aldrig set hende før. I hvert fald ikke i virkeligheden.

Genkendeligheden skyldes udelukkende, at Samantha Foltmar i mange år har skrevet om sig selv på sin blog tambourinesam, som jeg har research-surfet godt og grundigt igennem som optakt til vores møde.

Samantha Foltmar er let at snakke med og så ser hun smart ud. Hun har nittebeklædt læderjakke og blå glimmertrøje på. Og med sit delvist lyserøde hår skiller hun sig umiddelbart ret meget ud fra, hvad jeg (dog på et ret tyndt empirisk grundlag) vurderer som den gennemsnitlige TV 2-type.


Is-spisende Samantha på det billede, der byder en velkommen på hendes blog tambourinesam.

Når man googler Samantha Foltmar, er det dog ikke kun hendes blog, der buldrer frem blandt søgeresultaterne. Hun har nemlig sat et markant digitalt aftryk, hvilket ikke har været en hæmsko for hendes karriere, vurderer hun:

”Jeg tror, at min egen tilstedeværelse på nettet med blog, twitter og instagram har været en fordel i mit arbejde i forhold til de mennesker, jeg har skulle rådgive eller arbejde med.”

Hun fortsætter:

”At man har kunnet tjekke mig ud på f.eks. Instagram og se, at jeg går op i at redigere mine billeder, eller jeg går op i at skrive på min egen blog og har en following – tror jeg, har sendt et stærkt signal om, at jeg tager min digitale fremtoning og medierne seriøst. Og så tør man nok med mere sindsro overlade sin digitale tilstedeværelse til mig, som allieret eller sparringspartner”

Mere om blogs og social media management senere, for nu skal vi lige have kridtet Samantha Foltmars tidligste år op.

EDB i blodet
Samantha Foltmar er født og opvokset på Amager i en familie på fire. Hendes mor er italiener og mestrer flere sprog end der kan tælles på én hånd. I sine første leveår blev Samantha dog kun opdraget til at tale dansk

”Mine italienske bedsteforældre og jeg snakkede ikke samme sprog. Det begrænsede os på en måde rent kommunikationsmæssigt, men i stedet udviklede vi sammen en leg som et sprog i sig selv. Jeg tror, at det trykker på nogle kreative knapper i hovedet på et barn, når man tidligt oplever andre kulturer og udfordres på f.eks. fremmede sprog.”


Samantha Foltmar sammen med sin ‘nonno’ (bedstefar på italiensk, red). Billedet er fra 1996 og er taget i Robella i Italien i bedsteforældrenes sommerhus.

Som Samantha Foltmar voksede op, kom hendes fars baggrund langsomt til at præge hende mere og mere. Han var EDB-mand og arbejdede gennem 90’erne og 00’erne for både for IBM og Oracle som blandt andet databaseadministrator og softwareudvikler.

På grund af farens store interesse for det digitale, var Foltmar-familien også firstmovers, hvad angår at komme på internettet i midt-halvfemserne:

”Jeg kan huske, at min far kom hjem med en bærbar computer lang tid før, at det var hvermandseje. Og i min folkeskoleklasse var jeg den første, der fik internet derhjemme.”

Farens computer-interesse havde grundlæggende afsmittende effekt på Samantha Foltmar.

”Jeg har altid været meget kreativ og var vild med at tegne eller skrive – få noget ud på papir. Men da computeren kom, blev papiret hurtigt udskiftet med paint og word. Så blev det bare printet og hængt op i stedet.”


Billede af Samantha Foltmar fra dengang hun som 15-årig lancerede sin første hjemmeside.

Samantha Foltmar lærte også sig selv Photoshop og at kode HTML i en tidlig alder. Og allerede i 2001 som 15-årig, startede hun sin første blog, der hed zammy.dk.

Et domæne hun fik, da hun var i erhvervspraktik hos et webbureau i 9.klasse. At kalde zammy.dk for en blog er faktisk lidt af en tilsnigelse, da ordet ikke havde vundet indpas i det danske sprog på dette tidspunkt.

På zammy.dk var gymnasiefester, drenge og shopping på dagsordenen. Det største højdepunkt for Samantha Foltmars personlige hjemmeside var da et billede af en af hendes post blev printet i en artikel i Jyllands-Posten i 2002.

Artiklen handlede om et nyt fænomen blandt unge danske piger; at skrive om sig selv i dagbogsform på nettet.

Du kan se et foto af artiklen her:


Artikel i Jyllands-Posten fra de digitale tiders morgen, hvor Samantha Foltmars blog Zammy.dk blev fremhævet.

Mode var no-go
Efter gymnasiet pønsede Samantha Foltmar på at være grafisk designer eller tøjdesigner – og hun startede derfor på Københavns Erhvervs Akademi på designteknolog-uddannelsen.

I forbindelse med uddannelsen slog hun en kort overgang sine folder i Friis & Company først som design trainee og dernæst grafisk trainee.

Hun fortæller:

”Jeg var lige ude og snuse til modebranchen et års tid. Men det var slet ikke mig. Jo, jeg synes mode er spændende, men det var slet ikke et felt jeg skulle arbejde med.”

Efter endt professionsbachelor i 2008 tog Samantha Foltmar en top-up (at kvalificere en professionsbachelor til en almindelig bachelor, red.) i ideation design, og skrev bachelor-opgave med fokus på brugen af sociale medier i musikbranchen.

På dette tidspunkt havde Samantha Foltmar været medstifter af et booking- og managementbureau, Catching Paper Planes, sammen med nogle venner, som hun tog udgangspunkt i.

Catching Paper Planes var faktisk ikke Samantha Foltmars eneste virksomhed. Hun stiftede også Video Venner, hvor hun producerede stopmotion-videoer til forskellige musikportaler sammen med en studiekammerat.

Tweetede sig til job
2011 var et år med masser af nyt på tapetet for Samantha Foltmar. Dels begyndte hun at læse en kandidat i digital design og kommunikation på IT Universitetet, dels lancerede hun den føromtalte blog – nu tambourinesam, der hurtigt oplevede en god del trafik.

Et af hendes trækplastre på tambourinesam var hendes feature Musikmandag, hvor hun gav tips til de bedste nye musiknumre hver mandag.

Samantha Foltmar fortæller.

”Jeg brugte bloggen som en slags portfolie og som et ufarligt et sted, hvor jeg kunne teste ting af. Og når der var god respons på ting, så kunne jeg overveje om det var noget, som jeg skulle bruge i professionel sammenhæng i et af mine projekter.”

Med tiden stod det mere og mere klart, at musikbranchen var der, hvor Samantha Foltmar allerhelst ville slå sine folder. Og som den flittige twitterbruger, hun også var blevet, skrev hun en dag et tweet, der bekendtgjorde, at hun ledte efter et studierelevant job – gerne i musikbranchen.

”Jeg havde på det her tidspunkt brugt et par år på at bygge et godt netværk op på Twitter. Og set tilbage synes jeg tit, at Twitter har været min smutvej til at få nogle gode kontakter.”

Og denne gang slog Twitter-taktikken da heller ikke fejl.

Samantha Foltmars tweet blev opsnappet af Arnbjørn Marklund, der dengang arbejdede som digital konsulent på Universal.

Han spurgte ind til hvad det helt eksakt var for et job, som Samantha ledte efter, og det viste sig, at der måske var et job, der matchede hendes ønsker inde hos dem.

Du kan se en lille bid af Arnbjørn Marklund og Samantha Foltmars efterfølgende Twitter-korrespondance her:

Samantha Foltmar og Arnbjørn Marklund mødtes efterfølgende og snakkede om jobmuligheden over en kop kaffe, og det viste sig, at det som Samantha Foltmar havde gang i med sin Musikmandag og musikkuratering var noget, som Universal kunne se potentiale i.

Samantha Foltmar fortæller:

”Det var lige omkring det tidspunkt, hvor Spotify skulle til at lancere i Danmark. Arnbjørn havde set, at jeg allerede tænkte i mixtapes og playlister på bloggen, og han fortalte mig, at det var den måde, at man fra Universals side nu skulle til at markedsføre musik på.”

Efter mødet gik der et par måneder, men så en dag poppede der en jubelhenrykt tweet op på Samantha Foltmars Twitter-konto. Hun havde fået studiejob på Universal.

Det var ikke fordi Samantha Foltmar røg direkte op på direktionsgangen. Men hun var over the moon over sit nye studiejob som digital media assistant på 20 timer om ugen.

Hun fortæller:

”Jeg skulle skrive nyhedsbreve, designe bannere, lave playlister, opdatere hjemmesiden – så det var et rigtig typisk studiejob. Men jeg fik lov til at arbejde med musik hos et af verdens største pladeselskaber, så jeg tænkte bare: Det her, det er det vildeste.”

En del af Samantha Foltmars arbejde kom dog også til at handle om at kuratere musik, som hun gjorde på sin blog. Her skete det via Digster.dk, hvor hun lavede tematiserede playlister til Spotify, TDC Play og WiMP.

To forskellige Universer
Universitetet og Universal. Det var Samantha Foltmars to diamentralt forskellige græsgange i disse år. Musik var dog fællesnævner for de to.

Hos Universal beskæftigede hun sig med streams og på IT-Universitetet skrev hun speciale om ’den fysiske musiksamlings relevans i en digitaliseret medievirkelighed’.

Samtidig steg Samantha Foltmar i graderne hos Universal. Titlen digital media assistant blev først udskiftet med social media manager/strategist, og efter tre år og to måneder med den titel, blev hun forfremmet til head of social media.

Som Universals SoMe-overhoved havde Samantha Foltmar det overordnede ansvar for at udvikle strategierne for social media, og at vækste kendskabet til Universal Music og deres kunstnere.

Samantha Foltmar fortæller:

“Jeg var den første på Universal, der egentlig havde en SoMe-stilling og derfor var jeg også med til at definere rollen, og facilitere faget for de nye, der kom ind. Feltet for markedsføring, digital og social gik stærkt i de år, jeg var der. F.eks fik vi etableret Universals eget in-house bureau Digital LABS, og det var virkelig fedt at være en del af den udvikling.”

Samantha Foltmar havde ansvaret for at udvikle strategier og indholdsplaner for en håndfuld store danske artister som Wafande og Suspekt.

Men det var en ganske ukendt jysk musiker, der endte med at blive det allerstørste musikfænomen, som Samantha Foltmar skulle komme til at arbejde med.


Da Samantha Foltmar mødte den unge musiker Malte Ebert, var der straks god kemi.

Mødet med Malte
I maj 2016 er Samantha Foltmar på arbejde for Universal på Spot Festival i Aarhus. Her introducerer Christian Skjølstrup, der har musik-managementbureauet Glass Management, hende for en ung fyr, der hedder Malte, som han selv lige har mødt.

”Christian fortæller mig at ham her Malte laver musik og at han synes, at vi skal lave noget sjovt sammen på social. Og han tror, at Malte og jeg vil kunne have noget god kemi, hvilket jo er et fedt udgangspunkt for at sætte et godt hold.”

Hun fortsætter:

”Malte havde den her sang, Model, som de to havde besluttet sig for skulle udkomme, men det skulle ikke være i hans eget navn. De gav mig nogle referencer på, hvad de gerne ville lave, og det var alt fra Niklas til Gorillaz og Daft Punk. Projekter, der alle var bygget op omkring anonymitet.”

Derfra gik det hurtigt. Den 22-årige artist blev døbt Gulddreng og to uger senere udkom den første single Model, som Samantha Foltmar straks skulle lave indhold til SoMe for at promovere.

”Vi nåede nærmest kun én brainstorm inden vi optog den første video til SoMe. Vi lavede en personkarakteristik med udgangspunkt i sangteksten, som var lidt over-the-top og anti-jantelov.”

Du kan se den allerførste Gulddreng SoMe-video her.

”Lige Da Model udkom skete der umiddelbart ikke det helt store. Men pludselig begyndte den at kravle på Spotify, Og efter en måned lå den nummer 1, hvilket er ret hurtigt for en debutartist.”


Til fest med musikbranchen. Malte var nu blevet til Gulddreng. Det er er Mathias Kolstrup fra Düne der står imellem Samantha Foltmar og den støt stigende stjerne.

Gulddreng-meritter
Her næsten to år senere er Gulddreng-projektet afviklet, men det efterlader sig nogle imponerende musikalske meritter.

8 førstepladser på Spotify, over 120 millioner streams, 7 platinplaceringer og 5 guldplaceringer. 1 DMA Award, 2 Zulu Awards og en 1 Guldtuben Award.

Også meritterne på de sociale medier er til at føle på. Udover utallige likes, delinger og kommentarer så fik Gulddreng samlet knap 200.000 Instagram-følgere. 134.000 fans på Facebook og cirka 35.000 Snapchat-følgere.

”Vi brugte ikke særlig mange penge på social media markedsføring. Vi kunne nå ud til én million bare i organisk reach med ét opslag, når vi spillede vores kort rigtigt”, fortæller Samantha Foltmar.

Platin-strategien bag Gulddreng
En stærk tilstedeværelse på de sociale medier – med hovedvægt på Facebook –  var en del af strategien bag Gulddreng. Og et greb som Samantha mener har været en af grundstenene bag den store succes, er, at de fik Gulddreng til at interagere på netop Facebook.

Den del af strategien opstod undervejs i forløbet, fortæller Samantha Foltmar:

”Vi havde faktisk ikke aftalt, at vi skulle svare folk i starten. Det skete undervejs i forløbet, fordi jeg løbende har monitoreret kommentarfeltet og fordi jeg synes, at den her instant respons på noget, som du har lavet er vigtig og spændende i en udviklingsproces – især når det er fiktion.”

Om hvorfor strategien virkede så stærk, siger hun:

”Det, at en musiker selv er tilstede i kommentarfeltet, er jo ikke noget, som man ser særlig ofte. Det er virkelig noget, der skaber social kapital, når ens idol svarer på en besked. Og med Gulddreng var det nærmest reglen fremfor undtagelsen, at dem der skrev fik et svar.”

Da de opdagede, at det gav god respons at svare den voksende fanskare, begyndte Samantha Foltmar og Malte Ebert at sætte karakterens Facebook-tilstedeværelse i system og lavede en disciplineret arbejdsgang.

”Hver gang vi postede noget af vores Gulddreng-content på Facebook, sad vi begge klar ved hver sin skærm – klar til at refreshe og kommentere. Som regel sad vi ikke samme sted fysik, men kommunikerede med hinanden sideløbende i en chat i Messenger, og brainstormede dér.”


Samantha Foltmar og Malte Ebert sidder og monitorerer kommentarfeltet på Facebook. Billede fra DR-serien Gulddreng vs. Malte.

Fans som medskabere
Efter Gulddrengs anden single Se Mig Nu, kom der bare endnu flere fans og haters på banen. Som aktiviteten i kommentarfelterne voksede, begyndte holdet bag Gulddreng at bruge kommentarerne proaktivt i forhold til at skabe indhold.

”Efter Se Mig Nu var udkommet, lavede vi en video til Facebook, til at lancere tredje single Hva så, hvor vi tog udgangspunkt i en masse forskellige rygter, der florerede i kommentarfelterne. Vi tog summen af den snak der gik, og prøvede at tænke os frem til, hvordan vi kunne få det hele til at eksplodere ved at bruge det aktivt i det næste indhold, vi skulle publicere. Udbud og efterspørgsel, på en måde.”

Du kan se videoen her.

Ord som omdrejningspunkt
Generelt har sproget været en vigtig faktor for Samantha Foltmars arbejde som SoMe manager for alle de kunstnere, som hun har arbejdet med.

”Det har altid været nødvendigt, at jeg satte mig grundigt ind i kunstnerens og fanbasens sprog og slang i forbindelse med mit arbejde for at kvalificere mig til at hjælpe dem med deres kommunikation. Jeg elsker slang, og det var også noget af det sjoveste ved Gulddreng-projektet, for dér kunne man virkelig være kreativ med sproget, lave referencer og ordlyde, og skabe en lingo helt selv, ligesom f.eks. Citybois og Sivas også har gjort det.”

Blandt andet begrebet ’kæledyrt’ var et af de udtryk som Samantha Foltmar og Malte Ebert fandt på undervejs. Noget af Gulddrengs ordforråd blev fundet blandt fansenes beskeder i kommentarfelterne.

F.eks. udtrykket ’Nemt’ der endte med at blive navnet på Gulddrengs femte single, der også gik nummer 1.


Billede fra Gulddrengs Instagram, hvor begrebet nemt bliver brugt som hashtag.

Selv fremhæver Samantha Foltmar de to Gulddreng nytårstaler fra henholdsvis 2016 og 2017, som noget af det bedste hende og Malte Ebert forfattede sammen.

”Jeg synes, at vi ramte den lige i røven med tekstforfatteri, i begge talerne. De favner det sprog, slang, univers som vi løbende skabte for Gulddreng, og de cementerer begge nogle milepæle og noget udvikling for karakteren.”


Malthe Ebert og Samantha Foltmar udviklede et tæt samarbejde og arbejdede utallige timer sammen.

Små genistreger
Samantha Foltmar mener ikke at der er en entydig grund til, at Gulddreng blev så stor så hurtigt, som han gjorde. Og hun er stadig forbløffet over det.

”På det knap to-årige forløb som vi har været igennem, kom Gulddreng op på et størrelses-niveau, som man normalt ser store popnavne skal bruge 10-15 år på bygge op. Det burde ikke kunne lade sig gøre, men det det gjorde det, måske pga. distributionen på de sociale medier.”

Udover at være massivt til stede i kommentarfelterne, så peger Samantha Foltmar på mange små strategiske valg, der samlet set havde stor betydning.

Hun fortæller:

”Holdet sendte ikke en pressemeddelelse ud, da Gulddreng debuterede. Og for at skabe mystik, sørgede vi for at Universal ikke var direkte afsender nogen steder.  Vi fulgte ikke en opskrift, men vi gjorde dét, som vi følte var det rigtige og udviklede undervejs.”

Hun fortsætter:

”Tit læner man sig op af ’vi plejer’, men her tog holdet en grundlæggende beslutning om, at vi ikke ville starte med at promovere Gulddreng på traditionelle medier som radio og tv, for at få mange folk som muligt eksponeret for det. Vi startede et andet sted, fordi målgruppen var et andet sted.”


Samantha har det ‘kæledyrt’ på Universal sammen med Gulddrengs hund, Finn.

Uforglemmelig Arena-aften
Efter et næsten to år langt gyldent triumftog blev Gulddreng-projektet afviklet ved en stor koncert i Royal Arena i februar måned i år. Og da jeg spørger, hvilken oplevelse der har været den allerstørste i forbindelse med Gulddreng, fremhæver Samantha Foltmar netop denne aften:

”Jeg ville gerne sige, at det var én specifik post eller optagelse, der var højdepunktet, for det er jo indholdsskabelsen, som jeg tænder på i mit fag. Men det vildeste var faktisk at stå ude i Royal Arena til afslutningen.”

Samantha Foltmar tænker tilbage:

”Jeg kan huske, at jeg gik ind i arenaen, hvor der allerede var mørkt. Og der stod så mange mennesker, at jeg fik kuldegysninger i hele kroppen. Der var 11.000 mennesker – det var helt sygt.”

Hun fortsætter:

”Jeg kan ikke huske, hvor mange gange jeg tudede den aften. Men det var mange. Det var så følelsesmæssigt og jeg blev virkelig rørt. Alle de her mennesker var samlet fordi at vi, en lille gruppe mennesker, havde skabt en historie… eller et fænomen sammen via blandt andet sociale medier. Det var større end bare mit arbejde. Det var jo slet ikke til at forstå. Det var den perfekte måde at slutte Gulddreng på – og en aften som jeg aldrig glemmer.”


Gulddrengs afslutningsaften i Royal Arena foran 11.000 fans. Foto: Casper Dufour.

Headhuntet af TV 2
Allerede seks måneder før den tårevædede Gulddreng-afslutning i Royal Arena, havde Samantha Foltmar faktisk skiftet job.

Hun var blevet prikket på skulderen af TV 2 Zulu til en stilling som teamleder for en helt ny enhed, Zulu Social.

Samantha Foltmar havde dog fået lov til at køre færdig som social media manager for Gulddreng indtil dets afvikling ved siden af sin nye lederstilling.

Den nye position på TV 2 ville i sig selv være noget af en håndfuld for de fleste, og Samantha Foltmar skulle oveni overkomme Gulddreng-butikken.

Samantha Foltmar fortæller, hvordan det var at jonglere to projekter samtidig:

”Det var i hvert fald ikke for den slags sarte sjæle, der godt kan lide at sove længe. Men jeg havde jo selv bedt om at påtage mig at køre Gulddreng-projektet færdigt på So-Me. Jeg følte det var noget, jeg skulle gøre… det var ikke rigtigt noget jeg var i tvivl om. Og selvfølgelig skulle jeg sige ja til tilbuddet fra Zulu. Jeg følte det var tid til nogle nye udfordringer efter samlet set 6 år hos Universal. Jeg havde brug for at lære noget nyt og noget mere.”

Hun fortsætter:

”De første måneder på Zulu føltes det lidt som at have konstant jetlag. Det var jo et helt nyt job, nyt sted, nye mennesker, nye processer og et ansvar for et helt team. Og så samtidig skulle jeg være enormt fleksibel, omstillingsparat og proaktiv på Gulddreng. Det var virkelig hårdt, men det var det hele værd. Og heldigvis har jeg nogle seje nye chefer, der heppede på mig hele vejen til Royal Arena.”

Zulu 2.0
Hos TV 2 Zulu er Samantha Foltmar hyret ind til at være med til at udvikle Zulu fra en tv-kanal til et indholdsbrand på tværs af platforme. Det oplagte spørgsmål i den henseende er, om man kan lave en ’Gulddreng’ på Zulu.

Det mener Samantha Foltmar er urealistisk:

”Gulddreng og Zulu er så forskellige i deres opbygning, at man ikke kan lave en ’Gulddreng’ på Zulu. Selvfølgelig er der nogle værdier der går igen, f.eks. kant, og at begge brands gerne vil sætte nye standarder for hvordan man udkommer. Jeg har selvfølgelig lært en masse ting fra Gulddreng, som jeg kan overføre til mit nye job, hvor jeg kan mærke, der er en velvillighed til at ville tænke nyt og udkomme på nye vilkår. Men det er en helt anden øvelse, idet at jeg med Zulu arbejder med et brand, der allerede er et powerbrand med kæmpe output, fordi det har tv kanalen og websitet i ryggen – hvor vi med Gulddreng skulle skabe alt fra nul.”


Portræt af Samantha Foltmar i hendes nye TV 2 omgivelser.

Adspurgt om hvad hun personligt godt kunne tænke sig at forandre på socialfronten på Zulu, fortæller Samantha Foltmar:

”Jeg kunne godt tænkte mig at vende processerne lidt på hovedet, så social ikke er noget der kommer på bagkant af dét, der er på tv-fladen. Jeg synes nyt indhold i princippet skal kunne starte på social – og så kan det være, at det udvikler sig til et tv-program derfra – eller noget helt andet”

Hun fortsætter:

”Hvis man har en stor platform med et engageret community, er det attraktivt at udkomme via Zulus kanaler, især hvis markedsføringen kan konverteres til nogle seertal, shares eller abonnementer.”

Hun tilføjer:

”Det er klart, at branded content også er noget vi kigger på. Jeg kunne jo f.eks. se med Gulddreng, hvordan hans tilstedeværelse på sociale medier pludselig begyndte at tiltrække forskellige brands, sponsorater og mulighed for samarbejder –  fordi vi havde så godt fat i hans målgruppe – på social. Det giver super fin mening for Zulu at tænke den vej, når vi selv proklamerer, at vi gerne vil gå fra TV-kanal til indholdsbrand.”

Det gode indhold
Inden min audiens hos månedens Digitalent er slut, vil jeg lige fritte Samantha Foltmar for, hvad der i grunden helt basalt er godt content i hendes optik her i 2018.

”I forhold til hvor meget støj der er på SoMe, og hvor meget unødvendigt indhold, der efterhånden er i ens Facebook-feed, så er godt content veldrejede historier, dem der på en eller anden måde rører en.”

Hun fortsætter:

”Jeg ved godt, at det kan lyde som en kliché, men det er det indhold, der på en eller anden måde videregiver værdi, og hvor man bagefter tænker: Det var lige det her, som jeg havde brug – det har på en eller anden måde bidraget til mit humør eller på anden vis gjort min dag bedre.”

Som jeg forlader TV 2 på Teglholmen, kigger jeg på mit ur. Klokken er 11.17 og min snak med Samantha Foltmar har allerede gjort min dag bedre. Så også i den henseende er hun lig med godt content.

Branchepanelets begrundelse for Samantha Foltmars kåring som Digitalent
”Samantha Foltmar har i en årrække været med til at definere nye arbejdsgange og udfordre teknologien kreativt i en branche, der om nogen har gennemgået en digital transformation. Nemlig musikbranchen. Hun har især beskæftiget sig med en flygtig, ung målgruppe og formået at skabe resultater i netop denne, når det kommer til at bygge brands og konvertere til salg i form af fx streams. Her kan især fremhæves Gulddreng, som hun har skabt social media-strategien for, men hun har også arbejdet dedikeret med den digitale tilstedeværelse for andre bands og artister som fx Suspekt og Shaka Loveless.”

Panelet, der har kåret Samantha Foltmar som Marts måneds digitale talent – Digitalentet – består af:

  • Henrik Busch, partner, Blackwood Seven
  • Benedikte Larsen, head of digital communications, Novo Nordisk
  • Caroline Deichmann-Bendixen, global head of digital content & activation, Arla Foods
  • Lasse Jensby Dahl, managing director, Designit
  • Trine-Maria Kristensen, konsulent
  • Jakob Langemark, CEO, Hello Group
  • Steffen Lundgren Kristensen, group marketing director, Kompan
  • Peter Svarre, konsulent
  • Michala Svane, VP for salg og marketing i Tivoli
  • Timme Bisgaard Munk, chefredaktør Kforum og Bureaubiz
  • Jeanette Fangel Løgstrup, senior executive vice president, group marketing & communications, Danske Bank
  • Nana Bule, director, marketing & operations (COO, CMO) hos Microsoft

Du kan læse, hvordan du nominerer en person, som du mener har udmærket sig digitalt, her.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • Årligt gå-hjem-møde
Køb nu

Kommentarer