Af Peter Engholm, journalist

Bureaubiz’ Talent-serie får et efterspurgt ekstranummer. Til ære for tekstforfatterdisciplinen, der uforandret er vigtig. Claria Prior-Knock og Katrine Jo Madsen sætter navn på en håndfuld talenter.

Bureaubiz har de seneste par måneder bredt kreativiteten ud – ved at bede en håndfuld brancheprofiler om at håndplukke fra talentmassen.

Seneste udgave var sidste gang, så dette er ekstranummeret. Typisk bliver ekstranumre klappet frem, og det er ikke helt galt. For læsere udtrykte behov for ikke at brede ud, men at snævre feltet ind – og kigge specifikt på en enkelt disciplin: tekstforfatterne. 

Denne opgave er lagt i hænderne på Clara Prior-Knock, der er associate creative director hos Uncle Grey, og Katrine Jo Madsen, der er creative director hos Ogilvy.

Fra venstre: Clara Prior-Knock (associate creative director hos Uncle Grey) og Katrine Jo Madsen (creative director hos Ogilvy).

Deres berøringsflade på feltet er ikke kun hentet fra bureauerne, men også fra deres virke som fagansvarlige på Tekstlinjen.

I udvælgelsen af de fem talenter har de to kreative chefer forsøgt at undgå alt for meget ananas i egen juice – og deres bud på the ones to watch er fundet hos TV 2, & Co., Sylvester Hvid, Kamstrup og Advice.

”Vi har valgt ikke at plukke fra egne rækker på vores respektive bureauer – men enkelte tidligere elever har da sneget sig ind. Det kunne vi alligevel ikke lade være med, da vi har set både råt talent og rivende udvikling, og vi synes, den slags skal fremhæves,” siger Clara Prior-Knock.

Hun suppleres af Katrine Jo Madsen:

”Vi har defineret ”teksttalent” som en person, der ikke har fået nok ros for sine skriveegenskaber. Det er ikke nødvendigvis tekstforfattere i ordets klassiske forstand – men det betyder jo ikke, at man ikke kan skrive. Tekstens finurlige væsen kan nemlig føle sig hjemme hos mange forskellige titler – AD’ere, plannere, social media managers og ja, selvsagt også dem, der helt naturligt bærer titlen tekstforfatter.”

Neela Menik, creative lead, Sylvester Hvid

Da der på Tekstlinjens første hold var standup på programmet, sagde aftenens underviser, komikeren Thomas Hartmann, at han godt gad se Neela på en scene. Det er vi enige i. For Neela har nemlig sin helt egen stemme og kan få det skrevne ord til at leve og ånde med en upoleret form for nærvær.

Så det er med lige dele beundring for den tekst, hun crafter, og den måde, hun formår at levere den på, at vi gerne vil fremhæve hende.

Mathias Trads, copywriter, & Co.

Nogle gange ser man et stykke teksthåndværk, man ville ønske, man selv havde lavet. Sådan er Biancos ‘The Lift’. Derfor lægger man mærke til, at den er lavet af et meget dygtigt hold ovre hos & Co. – og at der er et ungt talent krediteret som copywriter.

Undersøger man sagen nærmere, finder man ud af, at han også lige hev en Future Lions-statuette hjem i 2014 for en fin ting for IBM. Og så bliver man nødt til at tage hatten af, beundre på afstand, og skrive om ham. 

Mette Koch-Hansen, copywriter & social media manager, TV 2 Danmark

Mette er sjov. Den slags sjov, der synes at komme ubesværet. Og det er den bedste slags. Nu lyder det, som om Mette ikke arbejder for, at teksterne skal komme, men det ville være en løgn. Hun arbejder nemlig hårdt for at TV 2’s og Zulus programmer ikke bliver overset. Og vi synes, hun gør det rigtig godt.

Anja Borup, copywriter, Kamstrup

Nogle gange skal der bare prikkes ganske lidt til nogle sluser, for at det vælter ud. Sådan var det med Anja på Tekstlinjens Hold 01. Den stædige og sejlivede jyde pendlede midt i familieliv og fuldtidsarbejde hos Kamstrup i Skanderborg frem og tilbage to gange om ugen for at være med på Tekstlinjen. Og boy, var det rejsetiden værd!

Hvor Anja i starten skrev flot, men korrekt, sprang hun undervejs ud som en manifestpoet, tekstfinetuner og pinpointer af de helt store. Ægte ordglæde og -talent folder sig ud – og hende kommer vi til at se mere fra.

Signe Zacher Carlsen, chief creative, Advice

Signe er jo ikke ligefrem et upcoming teksttalent, for hun har en del års erfaring. Men vi har her på det seneste set meget fra hendes hånd, der gør de små tekstforfatterkinder rosa af misundelse.

For eksempel serien ‘Vold kan forekomme’ for Ministeriet for Ligestilling. Der så man en sjældent velskrevet dialog, der virkelig kunne mærkes ind under huden. Av, for den. Den gad vi godt have lavet. Og skrevet.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer