Volkswagen-kampagne gav 45 pct. mere salg

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Opfølgeren på Volkswagen California Stay-kampagnen øgede salget markant. Kampagnen er skabt af det nye bureau TwentyTwenty, som blev stiftet tidligere på året af Thomas Bjerg. Han har tidligere vundet priser i Cannes Lions for både Volkswagen og Ford. Se kampagnefilmen her.

I maj ringede Volkswagen til Thomas Bjerg, der netop havde stiftet bureauet TwentyTwenty. Det var ikke en ukendt kunde for stifter Thomas Bjerg, der har vundet flere priser for Volkswagen, bl.a. bronze ved Cannes Lions i 2017. Det er ikke den eneste bilkunde, han har vundet priser for i Cannes. I 2016 vandt han guld for Ford med en 16 minutter lang reklamefilm.

Thomas Bjerg er tidligere stifter af Very, som blev opkøbt af Egmont i 2017, der fusionerede Very med Patchwork, som siden tog navneskifte til Belong.

Opfølger med et ekstra lag
Med opkaldet fulgte en ny opgave, nemlig at lave en opfølger på sidste års kampagne, Visit The Road, hvor Volkswagen tilbød danskerne at campere ude i den fri natur – som ellers ikke er lovligt i Danmark – i en Volkswagen California.

Kampagnen har fået flere lag i forhold til sidste år, fortæller Farah Dib, der er medstifter af TwentyTwenty og som tidligere også har arbejdet med Volkswagen, da hun sammen med Thomas Bjerg var hos Belong.

Det ekstra lag var f.eks. at få California-ejere til at dele oplevelser med hinanden, siger Farah Dib:

”Volkswagens Visit the Road er centreret omkring en unik, men simpel community-indsigt, nemlig, at den største barriere for til fulde at nyde mulighederne med en Volkswagen California er begrænsningen, når det kommer til at finde et smukt sted at parkere og overnatte. Man kender heller ikke alle de skjulte perler, der er rundt omkring i landet, så vores arbejde var i første omgang med communitiet (California-ejere og interesserede i Volkswagen California, red.). Vi fik communitiet på tværs af Danmark til at dele en lille bid af deres verden med de rejsende, og derefter aktiverede vi de rejsende ved at co-create et online kort, som de kan udforske undervejs, og som vi håber, fortsat vil vokse med flere gode spots de næste mange år.”

Lige som ved den første kampagne, blev der indgået aftaler med private grundejere om afmærkede parkeringsbåse – såkaldte California Stays – på smukke lokationer som Møns Klint, Helnæs Bugt, Langskov og Vestervig ved Nationalpark Thy, hvor Volkswagen-ejere kunne booke overnatninger.

Med Twenty Twenty som leadbureau i samarbejde med OMD og Help PR, kørte kampagnen fra starten af juli og head of marketing for Volkswagen Erhvervsbiler, Nicolai Løje Farganis fortæller, at på 48 timer var alle lokationer booket, og det fik Volkswagen til at forlænge kampagnen med yderligere 6 uger.

Kampagnen gav ikke blot mange bookninger, men har også øget salget af Volkswagen California med 45 pct. fra de første ni måneder i 2019 til samme periode i 2020, fortæller Nicolai Løje Farganis, også selvom fokus ikke var på pris, men mere på følelser, siger han:

”Det har været super tilfredsstillende at arbejde med en aktivering, hvor pris ikke er tilstede i selve kommunikation, men fokus i stedet har været en emotionel tilgang. Resultaterne overstiger i høj grad vores forventninger. Det demonstrerer, at vi har ramt hovedet på sømmet.”

Nicolai Løje Farganis fortsætter:

“Vi er meget glade for den overvældende interesse for kampagnen fra både eksisterende California-ejere såvel som potentielle købere, der på effektiv vis er blevet stimuleret til selv at opsøge yderligere information om produkt og pris.”

Hos bureauet ser man frem til at udvikle kampagnen over de næste år, fortæller Farah Dib:

“Det er altid et privilegium at arbejde med kunder, der tør bygge og investere i platforme, som kan udvikles år efter år. Vi har taget Volkswagenplatformen til det næste niveau og skabt en kampagne, som har givet Volkswagen super gode resultater på baggrund af et attraktivt tilbud til vores community, som giver så mange mennesker som muligt chancen for at opleve California-modellen på den måde, det faktisk er meningen. Det er vi naturligvis rigtig stolte af, men vi ser også frem til at gøre platformen endnu stærkere over de næste år. Vores ambition er at empower communitiet i sådan en grad, at de selv er medudviklere og drivere af platformen – det er nemlig moderne kommunikation for os”.

Resultater ifølge Volkswagen

I forhold til 2019:

Salget af Volkswagen California er steget med 45% i perioden jan-sept. 2019 til jan-sept. 2020

Trafik til websitet er steget med næsten 600%

En earned media ROI på 1544%

Godt 30.000 prislistedownloads på mindre end 3 måneder