Det har længe været en udfordring for bureauer – især de digitale – at rekruttere og fastholde medarbejdere.
I hvert fald sagde 79 pct. bureauledere i digitale bureauer i sidste års bureaulederanalyse fra MyResearch, at det, der holdt dem vågen om natten, var, at de ikke kunne tiltrække og ansætte de bedste talenter.
Bureaubiz har i flere artikler beskrevet de tiltag, bureauer tager for at gøre deres hoser grønne over for nye og nuværende medarbejdere. Det omfatter bl.a. at give pengegaver, højere pension, barsel med fuld løn, sundhedsforsikring, ekstra månedsløn, fælles registrering frem for individuel registrering samt familiepolitik, arrangementer og ikke mindst god ledelse.
Også hos Generaxion har man funderet over, hvordan man kan fastholde medarbejderne. Her har digitalbureauet taget udgangspunkt i, at det under coronaen blev mere almindeligt at arbejde væk fra den fysiske arbejdsplads. Og resultatet er blevet en noget anden end blot at tilbyde medarbejderne at arbejde hjemmefra.
Generaxion har nemlig lanceret konceptet Generaxion.anywhere, hvor man sender de medarbejdere, der har lyst til det, ud i verden for at arbejde.
”Programmet er et forsøg på at tilpasse virksomheden til en ny international arbejdsvirkelighed, hvor medarbejdere efterspørger større fleksibilitet og mulighed for remote work,” siger Group CEO i Generaxion, Allan Damborg, og fortsætter:
“Vi prioriterer et nærværende og levende kontormiljø med fast fysisk fremmøde, hvor vores medarbejdere kommer hinanden ved, kan arbejde bedre sammen og snakke over kaffemaskinen. Samtidig er vi selvfølgelig nødt til at reagere på det stigende behov for at tilbyde en fleksibel arbejdsplads – på en måde, der kommer alle til gode. Og derfor har vi valgt at investere i at udvikle en konkret løsning på den udfordring.”
Allan Damborg
Med de nye udsendelsesmuligheder kan Generaxions 350 medarbejdere på de 10 nordiske kontorer komme ud at arbejde i forskellige europæiske byer i perioder på 3-6 uger hen over året.
Generaxion betaler både flybillet og logi, og medarbejderne får fuld løn i perioden.
Alle medarbejdere, der har arbejdet minimum 12 måneder i Generaxion, kan ansøge om at komme afsted, og så bliver der trukket lod blandt ansøgerne. Eneste krav til medarbejderne er, at de har et job, der kan passes, uden at man fysisk er til stede på arbejdspladsen.
“Vi har haft medarbejdere, der har ønsket at komme ud i verden, uden at vi har kunnet imødekomme det på en måde, der gav mening for alle parter. Det kan vi nu. Medarbejderne tager afsted i små hold og møder hver dag på arbejde i såkaldte ’co-working spaces’,” siger Kasper Balle, head of group development i Generaxion.
Han fortæller, at destinationerne bliver valgt ud fra klima, det lokale prisniveau, byens nomad community, sjov, sikkerhed og internetforbindelse.
Kasper Balle
De tre første er netop blevet sendt afsted. Det er senior google ads specialist Mads Egedal Nielsen, SEO consultant Daniel Frostholm Skjærbæk og webudvikler hos søsterselskabet Rommel Philip Rosing, som alle tre tog afsted for godt en uge siden, og som de næste fem uger skal arbejde ud fra Lissabon.
Mads Egedal Nielsen, Daniel Frostholm Skjærbæk og Philip Rosing på arbejde i Lissabon
Målet er at sende to hold afsted årligt, siger Kasper Balle:
”Interessen har været stor for vores næste camp, så vi regner med at sende endnu flere afsted til foråret.”
Det nye koncept bliver promoveret med digital annoncering og på Generaxions hjemmeside sammen med de stillinger, der er ledige. Her vises bl.a. denne promoveringsvideo: