Bureaubiz stod på sidelinjen, da 54 nordiske bureauer tilbage i januar slog de kreative hoveder sammen til Creative North Summit – et foretagende, der har til hensigt at hylde og promovere nordisk kreativitet.
Her fik bureauernes CEO’s og kreative direktører til opgave, ud fra 70 indsendelser, at udvælge de 10 bedste nordiske cases, som de mente kunne bidrage til et fælles narrativ og en showreel, der kan sælge nordisk kreativitet til det store udland.
Her, lidt over 2 måneder senere, løfter det nordiske samarbejde så sløret for hvilke 10 arbejder, der skal danne det narrative grundlag for The Creative North Showreel 2018.
Efter udvælgelsen i januar indgik de deltagende bureauer i grupper og udformede narrativer og demoer, der – udover de udvalgte cases – skulle tage udgangspunkt i nordiske kerneværdier såsom kulturel indsigt, globalt udsyn, samarbejde, autencitet og empati.
Det danske bureau &Co har i den forbindelse påtaget sig opgaven at færdiggøre den endelige showreel, som selvfølgelig tager udgangspunkt i de narrativer og trailers, der blev lavet og præsenteret på topmødet i januar. Filmen bliver lanceret den 25. april.
Se alle cases her:
The Things We Share, &Co/Noa – TV2 Danmark
The Blue Bag, IKEA Creative HUB & Acne – IKEA
The DNA Journey, &Co/Noa – Momondo
Do It For Mom, Robert/Boisen & Like-Minded – Spies
Help A Dane, &Co/Noa – Danish Cancer Society
Humanium Metal, Åkestam Holst – Humanism Metal
Trailer Assist, Try – Volkswagen
#IAmTomOfFinland, Bob The Robot – Finnkino & Helsinki-Filmi
Google Sheep View, Liquid Minds – Visit Faroe Islands
The Swedish Number, Ingo – The Swedish Tourist Association