Design kan… skabe unikke skrifttyper #6

Kristina May Pries
CEO, brandspecialist og partner i AM

I sjette afsnit af Design Kan-podcasten mødes værtinden, Kristina May, med skriftdesignerne Trine Rask og Rasmus Mathisen til en samtale om skrifttypers rolle for virksomheder og designerne bag. Kan en skrifttype virkelig være stærk nok til at fange essensen af en virksomhedsidentitet?

I denne uges afsnit af podcasten Design Kan… går snakken på skrifttyper, deres udtryk, og hvordan man skaber noget unikt i en verden, hvor alt virker, som om det er set før. Skriftdesignerne Tine Rask og Rasmus Mathisen er inviteret i studiet hos vært og CEO i AM Kristina May Pries.

Her fortæller den selvstændige type designer Trine Rask til en start om den generelle uklarhed, der svøbte sig rundt om emnet skrifttyper, typografier og fonts, da hun først dykkede ned i feltet.

”Alle sagde noget forskelligt,” forklarer hun om sin stræbsomme søgen efter svar på det uforklarlige. Hun beskriver, hvordan det ulogiske ved skrifttypernes sammensætning og opbygning var det, der først gjorde hende interesseret i at løse gåden; ”Der måtte være noget før, at du laver en perfekt konturtegning – for du er nødt til at kende formen, før du kan lave omridset af den uden fejl.”

Efterhånden fandt Trine Rask flere svar til gåden, der omkransede skrifttyper, og i dag mener både hun og Rasmus Mathisen, at området er blevet mere oplyst:

”Det er lidt vores guldalder, der er i gang nu,” beskriver Rasmus Mathisen, graphic og type designer hos Overtone, og bifalder den efterhånden større skare af skriftdesignere, hvilket ikke kun skaber flere unikke præg og sammensætninger, men også en større sandsynlighed for, at mulighederne indskrænkes.

”Man skal ikke være bange for at lave noget, som er set før,” pointerer Trine Rask dog: ”For det er fuldstændig uundgåeligt.”

 
Hør podcasten på iTunes og Podbean eller lokalt hos AM.

En af problematikkerne, man dog kan møde som designer, hvad end det handler om skrifttyper, billeder eller noget tredje, er dog at kommunikere med kunden, som måske bruger langt mere abstrakte begreber.

Det er derfor ofte en udfordring at tale om design, men både Trine Rask og Rasmus Mathisen mener, at designerens kunst og håndværk ligger i at kunne give kunderne, hvad de vil have, og fange deres virksomheds essens; selv hvis der er en barriere mellem de henholdsvise professionelle kommunikationsområder.

”Jeg tror, man forstår helheden af det,” bemærker Trine Rask og understreger, at det komplekse og faglige inden for grafik og design ikke er en nødvendighed for kunden at kunne kommunikere, så længe det endelige udtryk er rigtigt. Hun sammenligner det med at kunne forstå og nyde et maleri uden at vide meget om farvekompleksiteten.

Selvom mange kan købe licens på de samme skrifttyper og derved, som Rasmus Mathisen siger, ”bruge den samme stemme”, er der en fordel i at skabe sin egen skrifttype, hvis man gerne vil have denne ekstra ”del af en større identitetspakke.” Skrifttyper kan derved være karaktergivende og med til at præge brandet ved at fange dets essens gennem unik formgivning.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.