Accenture selv kaldte nyheden om Accenture Interactives opkøb af Hjaltelin Stahl for ”awesome news”, og hverken Hjaltelin eller Stahl kunne efter eget udsagn have ønsket sig en bedre køber.
Og i lille Danmark er salget af, hvad køberen i forbindelse med offentliggørelsen den 5. marts kaldte ”et førende dansk kreativt bureau”, da også ganske spektakulært.
Accenture Interactive er angivelig verdens største digitale netværk, og moderselskabet har omkring 442.000 ansatte verden over.
Samtidig udgør Accenture sammen med WPP, Omnicom, Publicis, Interpublic og Dentsu The Big Five – de fem store, som Hjaltelin Stahl altså nu er blevet en del af.
Såvel internationalt som i den hjemlige andedam er opkøbet endnu et i den bølge af konsolideringer, der har rullet hen over bureaubranchen det seneste par år.
Nye aktører på købersiden
Ifølge Henrik Jensen, der står bag rådgivningsvirksomheden Brandse & Co. efter en årrække som adm. direktør for Dentsu Aegis Network i Danmark og siden i Norden, har der aldrig været købt og solgt så mange bureauer i Danmark.
Han bemærker, at der på købersiden er kommet nye aktører på banen, blandt andet fra konsulentbranchen og ikke mindst Accenture Interactive, der verden over investerer massivt i bureauer.
”I gamle dage blev danske bureauer købt af de internationale bureaugrupper eller af andre danske bureauer. I dag kommer køberne fra alle verdenshjørner i form af professionelle investorer, udenlandske aktører og nu også konsulenthusene.”
Rette tidspunkt, rette partner
Det handler kort og godt om at forene tunge konsulentkompetencer inden for forretningsstrategi og teknologi med kreativitet og innovation.
Accenture Interactives opkøb af Hjaltelin Stahl er et udtryk for dette og for, pointerer Henrik Jensen, at den globale konsulentvirksomhed nu også begynder at investere i de lidt mindre markeder.
”Hjaltelin Stahl er med sin størrelse og markedsledende profil ganske givet blevet kontaktet af potentielle købere flere gange. For ejerne at Hjaltelin Stahl er det udtryk for, at det var det rette tidspunkt og den rette partner, som nu kom på banen.”
Henrik Jensen bider mærke i, at de store, stærke danske bureauer bliver solgt, inden eller når de er 15 år gamle. Det er tilfældet med Hjaltelin Stahl, der blev grundlagt in 2003, og med andre store opkøb som Dis/Play og Magnetix.
300 mio. og i bureauhandlernes top-5
Hos Hjaltelin Stahl holder man salgsprisen for sig selv, men et bud på mellem 250 og 300 mio. kr. er ifølge Henrik Jensen realistisk og placerer samtidig handlen i top-5 over danske bureauhandler sammen med blandt andre Designit og førnævnte Magnetix.
At tidspunktet set med Hjaltelin Stahls briller har været det rigtige, understøttes af bureauets nyligt aflagte årsregnskab, som ifølge adm. direktør Jens Peter Jensen var Hjaltelin Stahls bedste nogensinde.
Efter et ifølge Jens Peter Jensen ”befriende kedeligt” konsolideringsår i 2017 høstede Hjaltelin Stahl i 2018 en indtjening på små 117 mio. kr., og den gode udvikling får Henrik Jensen til at skrue op for værdiansættelsen af bureauet.
Unik position trækker prisen op
Prisen på et bureau findes ved at gange overskuddet med en faktor, en multipel, og lægge bureauets egenkapital til.
”Det er let at finde frem til bureauets historiske overskud. Det er sværere at finde frem til den rette multipel. Flere gange i efteråret hørte jeg multiplen 6 nævnt for handler i Danmark, men med sin størrelse, indtjeningsevne og dominerende markedsposition er multiplen for Hjaltelin Stahl større,” forklarer Henrik Jensen.
Ved en multipel på 8 kan værdiansættelsen estimeres til 264 mio. kr. tillagt egenkapitalen på 18 mio. kr. og altså en samlet på godt 280 mio.
Earn-out øger incitamentet
Accenture har tidligere købt bureauer efter en earn-out-model, hvor sælgerne typisk fortsætter med at arbejde på bureauet i typisk tre år efter salget. I det tilfælde afregnes typisk halvdelen af prisen i forbindelse med overtagelsen, mens den resterende halvdel udbetales i de efterfølgende år og senest efter tre år.
På den måde giver køberen sælgeren incitament til at realisere en højere pris, hvis resultaterne bliver bedre end forventet i earn-out-perioden, forklarer Henrik Jensen.
Er det tilfældet med Hjaltelin Stahl, har Accenture Interactive betalt estimeret 150 mio. kr. ved overtagelsen – hvis Hjaltelin Stahl i de kommende år så kan præstere overskud på eksempelvis 35 mio. kr., vil den endelige pris blive ca. 300 mio. kr.
Digitale bureauer hitter
Henrik Jensen kalder konsolideringsåret 2018 ”et vildt år” for hele branchen og forudser et endnu vildere 2019. Danske bureauer er, hævder han, i høj kurs hos de internationale købere, og navnlig digitale bureauer er eftertragtede.
Digitale bureauer udgør ifølge Bureaubiz’ bureauanalyse en fjerdedel af de danske bureauer, men i 2018 var ikke desto mindre to tredjedele af de overtagne bureauer digitale.
”Internationalt er billedet det samme: Køberne kigger efter digitale bureauer. Det er her, markedsvæksten er størst. Digitale bureauer er de mest attraktive. Tidligere var der en tendens, hvor danske reklamebureauer opkøbte digitale bureauer. Den er nu afløst af en tendens, hvor udenlandske aktører investerer i danske digitale bureauer,” siger Henrik Jensen.
Til eksempel har norske Visma investeret i Co3 og hollandske Dept Agency i QuantAds. Japanske Monstar Lab har købt det danske digitale bureau Nodes, som siden investerede i Sitecore. Og tidligere i år købte amerikanske Cisco Falcon, der i 2018 overtog Komfo.