Vinterens regnskaber fra A til H

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Fra A til Z – Advance til Zupa. Bureaubiz har gennemgået de seneste tre måneders årsregnskaber og præsenterer over to uger udvalgte nøgletal og kommentarer fra 19 bureauer. Her får du i første omgang regnskaberne fra A til H. (Opdateret den 28. februar 2019.)


ADVANCE

For Advance var regnskabsåret 2017/2018 præget af udsving på kundesiden: nogle kunder havde fremgang og flere projekter end ventet, mens andre måtte udskyde eller ligefrem standse projekter.

”Kundernes virkelighed er vores,” siger adm. direktør Jens Krogh, der i det store og hele er tilfreds med årsresultatet.

”Med en stabiliseret toplinje er det lykkedes at forbedre resultatet og det er rigtig godt, fordi det giver os mulighed for at investere.”

Regnskabsåret 2016/2017 gjorde ondt på Advance, der – netop på grund af tilbagegang hos kunder – gik ganske kraftigt tilbage på både top- og bundlinje.

I regnskabsåret 2017/2018 faldt omsætningen fortsat, mens det lykkedes bureauet at præstere fremgang på bundlinjen.

”Vi er ret fortrøstningsfulde fremadrettet. Dels har vi ikke oplevet større kundeafgang, og der er kommet en del nye kunder til, blandt andre Øresundsbron, som vi starter samarbejdet op med nu,” fortæller Jens Krogh.

Alligevel forventer han ikke, at indeværende regnskabsår kommer til at hæve sig nævneværdigt over det nu afsluttede:

”De seneste år har vi konstateret, at der er stor forskel på, hvor lang tid det kan tage at få nye kunder og projekter i gang, og der er altid et eller andet, som alligevel ikke bliver til noget. Endelig vil vi også gerne have luft til at investere i relevante kompetencer og bruge ressourcer på egen markedsføring.”

Nøgletal for 2017/2018 (i parentes 2016/2017)
Nettoomsætning: 70,642 mio. kr. (83,193)
Bruttoresultat: 45,839 mio. kr. (46,617)
*Bruttoavance: 58,689 mio. kr. (58,583)
Driftsresultat: 4,915 mio.kr. (3,487)
Årets resultat: 3,839 mio. kr. (2,725)
Gns. antal medarbejdere: 59 (63)

* Tallene er opgivet af Advance.


AGENCY SPRING

2018 blev året, hvor Agency Spring tog springet og slog sig sammen med Zupa. De to bureauers veje krydsedes allerede i 2014, hvor Zupa og Recommended gik fra hinanden, og Agency Spring fandt sammen med sidstnævnte.

Dengang var Jylland i fokus, men med ønsket om at vokse i København og få flere digitale kræfter blev konstellationen Agency Spring x Zupa under Peer Brændholts ledelse altså en realitet sidste forår.

Overtagelsen af Zupa sammen med en række andre investeringer satte sit præg på regnskabsåret 2017/2018 for Agency Spring-koncernen, der trods en øget omsætning realiserede et resultat på niveau med det foregående år.

”Spring-familien er vokset med næsten 40 pct. i regnskabsåret 2017/2018, hvilket var lidt over vores forventninger. En bundlinje på knapt 5 pct. er måske ikke imponerende, men følger den langsigtede plan, vi har lagt,” siger partner og bestyrelsesformand Albert Funder til Bureaubiz.

Han tilføjer, at investeringer på kort sigt koster på bundlinjen, men at man ”ikke regner med at skrue ned for vækstambitionerne i de næste par år” og derfor i 2018/2019 sigter efter et resultat på niveau med det senest afrapporterede.

Agency Spring isoleret set havde i regnskabsåret 2017/2018 en bruttoavance på 30,047 mio. kr. sammenlignet med 27,702 mio. kr. i 2016/2017.

Koncernregnskabet omfatter Agency Spring Aarhus, Agency Spring København, Agency Spring Manchester, Spring Production Danmark, Spring Production Vietnam, Spring Production Hamborg, Spring BrandBox Bjerringbro.

Med fusionen pr. 1. april 2018 bidrog Zupa alene til de sidse tre måneder af årsregnskabet.

* Nøgletal for 2017/2018 (i parentes 2016/2017)
Nettoomsætning: 129,789 mio. kr. (93,491)
Driftsresultat: 6,985 mio. kr. (7,269)
Årets resultat: 4,914 mio. kr. (4,832)
Gns. antal medarbejdere: 218 (158)

* Omfatter hele koncernen Agency Spring Holding


ANTHILL AGENCY

Det digitale kommunikationsbureau Anthill Agency opererer internationalt med fokus på pharma. 2017/2018 ikke levede op til forventningerne i det 18 år gamle bureau, som måtte se investeringer æde overskuddet.

Nøgletal for 2017/2018 (i parentes 2016/2017)
Bruttofortjeneste: 22,880 mio. kr. (28,327)
Driftsresultat: -737.164 kr. (6,817 mio. kr.)
Årets resultat: -1,517 mio. kr. (5,378)
Gns. antal medarbejdere: 36 (32)


BOYE & SPELLERBERG

Det fem år gamle reklamebureau leverede et tilfredsstillende resultat i 2018.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 7,832 mio. kr. (5,454)
Driftsresultat: 2,857 mio. kr. (1,931)
Årets resultat: 2,902 mio. kr. (2,064)
Gns. antal medarbejdere: 3 (3)


BRANDHOUSE GRUPPEN

Brandhouse fik halveret bundlinjen i regnskabsåret 2017/2018, men ledelsen er alligevel godt tilfreds.

”Resultatet skal ses i lyset af, at vi åbnede kontor i Odense, overtog digitalbureauet Subsero og fik nye folk i ledelsen. Vi ser det som et år, hvor vi aggressivt investerede i vores produkt, hvilket allerede har givet gode resultater,” siger adm. direktør Thomas Nolsøe til Bureaubiz.

Han overtog i det forgangne år direktørposten fra Brandhouses stifter og hovedejer Stiig Binggeli, der i dag er direktør for forretningsudvikling.

”Vi gik lidt tilbage på omsætningen, grundet nogle tabte kunder i starten af året, og de store kunder, vi vandt, først kom ind sidst på året, hvilket påvirker resultatet,” forklarer Thomas Nolsøe.

Brandhouse Gruppen er overordnet selskab for datterselskaberne Brandhouse A/S (brandanalyse, reklame, PR og sociale medier), Outhouse (grafisk produktion) og Bessermachen Design Studio (design) og nu altså også Subsero (digital udvikling og digital dialog).

Brandhouse overtog formelt Subsero 1. oktober 2018, og digitalbureauet kommer altså først til at fremgå af koncernregnskabet for regnskabsåret 2018/2019.

Subsero blev købt for at styrke Brandhouse digitalt, og her fem måneder inde i det nye regnskabsår er bureaugruppen ifølge Thomas Nolsøe i stærk vækst.

Nøgletal for 2017/2018 (i parentes 2016/2017)
Bruttofortjeneste): 33.241.146 kr. (39.019.739)
Driftsresultat: 1.922.190 kr. (4.199.105)
Årets resultat: 1.510.684 kr. (3.209.679)
Gns. antal medarbejdere: 52 (55)


C-BC. CROSS-BORDER COMMUNICATIONS

Omstruktureringer var skyld i et utilfredsstillende resultat for C-BC. Cross-Border Communications i 2017/2018, men reklamebureauets ledelse venter et positivt resultat i indeværende regnskabsår.

Nøgletal for 2017/2018 (i parentes 2016/2017)
Nettoomsætning: 10,823 mio. kr. (12,475)
Bruttoresultat: 4,617 mio. kr. (5,853)
Driftsresultat: -1,166 mio. kr. (-106.000)
Årets resultat: -1,594 (-251.000)
Gns. antal medarbejdere: 10 (11)


CORE WORKERS

Hos kommunikationsbureauet Core Workers er man godt tilfredse med et 2018, der trods en lidt lavere indtjening endte i et solidt plus. Personaleomkostningerne blev da også skåret betragteligt på det lille bureau, der navnlig gør sig i employer branding.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 5,520 mio. kr. (6,022)
Driftsresultat: 1,449 mio. kr. (0,850)
Årets resultat: 1,101 mio. kr. (0,645)
Gns. antal medarbejdere: 6 (7)


ENVISION

Både indtjeningen og overskud skrumpede hos Envision i regnskabsåret 2017/2018. Alligevel betegner ledelsen hos det store reklamebureau resultatet som ”overordentligt tilfredsstillende”.

”Det er lykkedes at opretholde et solidt indtjeningsniveau, samtidig med der er investeret i en tilstedeværelse i København via opkøb og integration af datterselskab,” lyder det således i beretningen.

Her henviser man naturligvis til sidste års overtagelse af digitalbureauet Anew som led i en strategi om tilstedeværelse i København såvel som et ønske om større digitale muskler.

Selv har Envision siden 2016 været en del af First Chair Group, der også ejer Gorm Agency, Unique Human Capital og Harbinger Public Relation.

Lige inden regnskabsårets afslutning sprængtes lidt af en bombe over Envision specifikt og reklamebranchen generelt, da den mangeårige adm. direktør og partner Mona Juul meddelte sin afgang fra direktørposten.

Mona Juul er fortsat partner i Envision, men har skiftet den daglige ledelse ud med politisk arbejde med det formål at blive valgt ind i Folketinget for De Konservative.

Afløseren blev den hidtidige COO Anders Tranæs, som har stået i spidsen for bureauet siden den 1. oktober 2018 og nu altså kan fremlægge sit første årsregnskab.

Han og den og øvrige ledelse er fortrøstningsfulde, for så vidt angår regnskabsåret 2018/2019, men maner ”efter flere ekstraordinært gode år” til besindighed og forudser et årsresultat på 14-16 mio. kr.

Nøgletal for 2017/2018 (i parentes 2016/2017)
Nettoomsætning: 145,960 mio. kr. (160,003)
Bruttoresultat: 104,419 mio. kr. (114,815)
Driftsresultat: 20,813 mio. kr. (24,184)
Årets resultat: 16,169 mio. kr. (18,834)
Gns. antal medarbejdere: 110 (121)


GORM AGENCY

Gorm Agency har ændret regnskabsår fra kalenderåret til et forskudt regnskabsår løbende fra 1. oktober til 30. september. Det betyder, at senest aflagte årsregnskab fra bureauet alene omfatter de ni måneder fra den 1. januar til den 30. september 2018.

Faktum er ikke desto mindre, at det forgange år ikke levede op til ledelsens forventninger, eftersom indtjeningen faldt en smule og resulterede i et underskud i den, trods alt, beskedne afdeling.

I næste regnskabsår ventes dog en positiv udvikling og en højere aktivitet, lyder det.

Nøgletal for 2017/2018 (i parentes 2016/2017)
Bruttofortjeneste: 10,901 mio. kr. (11,062)
Driftsresultat: -28.956 kr. (213.748)
Årets resultat: -57.898 kr. (101.742)
Gns. antal medarbejdere: 16 (13)


HJALTELIN STAHL

Efter et ifølge direktør Jens Peter Jensen ”befriende kedeligt” konsolideringsår i 2017, er der anderledes store armbevægelser i præsentationen af regnskabet for 2018

Jens Peter Jensen kalder 2018-regnskabet for Hjaltelin Stahls bedste nogensinde og uddyber:

”Resultatet er endnu engang en konsekvens af, at der er stor efterspørgsel efter vores model, som vi kalder Logic & Magic in any media. Vi har haft et virkelig godt kreativt år med fantastisk arbejde, der har givet os en masse kreative priser, blandt andet i Cannes. Samtidig har vi yderligere styrket særlig vores digitale og teknologiske kompetencer.”

Ønsket om vækst i 2018 blev altså indfriet, og Hjaltelin Stahl kom ud af 2018 med pæne stigninger i både top og bund. I 2019 forventer ledelsen et endnu bedre resultat.

* Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Omsætning: 208,363 mio. kr. (164,584)
Bruttofortjeneste: 116,619 mio. kr. (100,660)
Driftsresultat: 17,8 mio. kr. (16,7)
Årets resultat: ikke oplyst
Gns. antal medarbejdere: 138 (123)

* Hjaltelin Stahl, som er et K/S, har bearbejdet nøgletallene for at gøre dem sammenlignelige med øvrige bureauers.


HTML24

HTML24 lagde kursen om i slutningen af 2017, og den nye forretningsstrategi har vist sig god for digitalbureauet.

I 2018 fordoblede HTML24 således bundlinjen, blandt andet ved at holde fokus på godt købmandsskab.

”Det handler i bund og grund om at gå fra kun at sælge timer til også at sælge produkter. Drift, support og vores integrationsplatform har vi været superheldige med at sælge. Det kan mærkes på bundlinjen – og på risikoen i driften,” siger adm. direktør Bo Møller til Bureaubiz.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 10,362 mio. kr. (8,318)
Driftsresultat: 3,020 mio. kr. (1,586)
Årets resultat: 2,317 mio. kr. (1,226)
Gns. antal medarbejdere: 17 (16)

 

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.