Greenwashing: Hvilket ansvar skal bureauer påtage sig?

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

I denne podcast diskuterer Morten Grubak, Thomas Kolster, Rasmus Fisker og Lars Busekist om Greenpeace’ aktion mod bureauer ved Cannes Lions var godt eller skidt og om bureauernes ansvar i forhold til greenwashing.

Greenpeace’ aktivisme mod bureaubranchen ved Cannes Lions har i denne podcast fået Morten Grubak, global executive creative director hos Vice/Virtue Futures; Thomas Kolster, der kalder sig Mr. Goodvertising, og som har skrevet bøgerne The Hero Trap og Goodvertising; og creative strategy officer hos Mediacom Group Denmark, Rasmus Fisker til at tale med værten Lars Busekist om bureauernes ansvar i forhold til greenwashing.

Nogle agiterer for, at bureauerne skal sige nej til kunder, der udleder fossile brændstoffer, mens andre mener – også i denne podcast – at man skal hjælpe dem på vej i den grønne omstilling. Det diskuterer de fire herrer også i podcasten, og de kommer også ind på, at der mangler viden og uddannelse hos bureauerne for at kunne matche kunderne med viden om bæredygtighed.

Især Thomas Kolster er imod at lade politikerne lave love omkring, hvem der må reklamere og hvem der ikke må. Han mener, at det ligger bedst i hænderne hos fagfolk. Men lyt selv til, hvad der optager tre bureaufolk lige nu omkring greenwashing, bæredygtighed og Greenpeace’ aktioner.

Funny fact: Morten Grubak og hans team lavede i øvrigt selv en aktion ved Cannes Lions, hvor man sprayede sin vundne grand prix-løve blå.

Hvis du har ideer til emner eller spørgsmål, du gerne vil have taget op i fremtidige podcasts, så skriv til vært Lars Busekist.