Privatliv på nettet – er ikke længere en joke

Christian Budtz
strategisk direktør, Accenture Song

Jakom Holmsberg
design lead, Accenture Song

Hvor mange passwords har du? Og har du styr på hvilke virksomheder har adgang til dine personlige data? Den sidste trend fra Accenture Life Trends handler om online identitet og især sikkerheden og fortroligheden omkring personlige data. Lovgivere har i mange år løbet efter teknologivirksomhederne, og lovgivet på bagkant af udviklingen. Men nu tilbyder teknologien…

Privatliv på nettet er en kamp mellem sikkerhed og convenience. Og i det spændingsfelt står tech-giganterne klar med en forretningsmodel, der tjener formuer på at høste vores personlige data og sælge dem videre til højestbydende. Men vi står i et skift. Cookies er på vej ud og digitale tegnebøger, eller ’wallets’, der kan sikre og opbevare vores data, er på vej ind. 

Den næste generation af den digitale wallet

The Linux Foundation har lanceret Open Wallet Foundation med en mission om at udvikle en sikker open source platform til wallets. Virksomheder, der udvikler og tilbyder wallets er i voldsom vækst, og det førende magasin Computer Weekly vurderer, at 60 pct. af verdens befolkning vil have en digital wallet allerede i 2026. De nye wallets er baseret på blockchain-teknologi og bruger såkaldte ‘tokens’, der ikke kan forfalskes (tænk på et token som et avanceret digitalt garderobenummer, der beviser dit ejerskab og identitet). Som bruger kan man nemt identificere sig, betale, skrive under og logge ind uden at give adgang til sine data. Med tiden vil det principielt kunne overflødiggøre produkter som MitID. 

Godt nyt, også for brands

En sådan udvikling vil med stor sandsynlighed være god for almindelige internetbrugere, da både sikkerhed og convenience vil være forbedret. For digitale annoncører vil der være udfordringer med at nå ud til målgrupperne på samme måde som i dag. Men det er også en mulighed for medier og brands for at gøre sig relevante og attraktive i markedet, hvor man i højere grad kan påvirke sine muligheder for succes. Helt overordnet kan det være med til, at standarden for online annoncering får et løft set fra et kreativt og strategisk perspektiv. 

Tegnebogen tager form

Det ligner en ændring af selve internettets økosystem i løbet af de kommende år i takt med, at de blockchain-baserede teknologier vinder udbredelse og transformerer vores onlineoplevelser. Der er et stykke vej endnu, men fundamentet for et åbent tegnebogssystem er allerede begyndt at tage form og vil snart være klar til at afløse de tegnebøger, der bruges i Web3 i dag.

Du kan læse mere under den 5. trend ‘Signed, sealed & delivered’ i Accenture Life Trends rapporten, som kan hentes ganske gratis her.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning