Gennem det meste af 2020 blev vi opfordret til at blive hjemme. Og det gjorde vi. Vi arbejdede, trænede og shoppede hjemmefra, ja vi gik sågar til fredagsbar hjemmefra. Netop derfor fylder vores hjemlige omgivelser mere end nogensinde før – og dette åbner nye muligheder for brands.
Det handler om at bruge hjemmets nye og alsidige funktioner til at tænke ud af boksen. Forbrugerne har gang i mange forskellige aktiviteter i deres hjem, så for brands handler det om at skabe deres plads iblandt disse. Giv forbrugerne mere end blot et produkt – flyt med ind i deres hjem og omfavn tanken om, at hjemmet anno 2021 i endnu højere grad vil være multifunktionelt.
Forbrugerne vil gerne føle, at vi (næsten) kan lave de samme ting hjemmefra. Et brand, der har forsøgt at imødekomme dette behov, er den danske virksomhed &Light, der designer belysning. De tilbyder et virtuelt showroom af deres fysiske butik. Danskerne kan derfor gå på opdagelse blandt alle deres produkter, som om de var der fysisk, alt sammen hjemme fra sofaen. Forbrugerne udviser en digital modenhed, som brands skal udnytte. De er mere klar end tidligere på digitale løsninger som supplement til det analoge.
The whole working-from-home thing
Corona-krisen har skubbet til balancen mellem arbejde og fritid. Med digitalt hjemmekontor er vores arbejdsliv trængt ind i det private rum – og omvendt. Eksempelvis er privatlivet ikke til at pakke væk, når vi skal deltage i online møder med diverse forstyrrelser fra vores omgivelser i hjemmet. Disse udfordringer har Apple arbejdet med i kampagnen The whole working-from-home thing, hvor det professionelle samarbejde bliver sat på prøve, når medarbejderne arbejder remote. Råbende børn, forlagte noter eller glemte bukser i et videokald, alt dette lyder nærmest lidt for velkendt.
Til trods for skrigende unger og andre udfordringer ønsker hver anden dansker at arbejde mere hjemme i 2021. Danskerne har set nogle muligheder i fleksibiliteten ved at arbejde hjemmefra – og det har virksomhederne også. Forsikringsselskabet Codan har eksempelvis gjort hjemmearbejdet permanent, hvor der fremover kun vil være en kontorplads til hver anden medarbejder. Med undersøgelser har de nemlig set, at muligheden for fleksibilitet i hverdagen gør deres medarbejdere mere innovative og glade.
The new normal bliver en slags stoledans på arbejdspladsen, hvor vi skal argumentere for ikke at have en hjemmearbejdsdag. Derfor bliver hjemmet den primære platform for brands i 2021.
Men samtidig får vi stadigt sværere ved at skelne mellem arbejde og fritid. Ifølge Dentsus spørgeskemaundersøgelse vil næsten hver tredje dansker gerne have, at brands hjælper med at finde den gode homelife-balance. Et eksempel er den danske virksomhed Stykka, der med deres StayTheF*uckHome desk har lavet et produkt, som forbrugerne nemt kan sætte frem og pakke væk efter behov. På den måde kan medarbejderen fysisk ‘pakke kontoret væk’, når arbejdsdagen er slut.
Brands skal flytte med forbrugerne ind i hjemmet, hvis de fortsat skal være relevante i 2021. Så vær kreativ og overvej, hvordan I kan gøre jer til fast inventar i forbrugernes multifunktionelle hjem.
Om klummen
Klummen er en del af en trend-serie, hvor bureaugruppen Dentsu præsenterer otte forbrugertrends for 2021. De otte trends er udarbejdet på baggrund af tre måneders statistisk research, antropologisk observation, interviews med førende forskere, egen spørgeskemaundersøgelse med 1.500 danskere og digitalt aggregeret interessedata på baggrund af +4 mio. danskeres adfærd.
Du kan læse de andre trends her:
Generation Alpha er den mest isolerede generation til dato
Danskerne ønsker at være mere rene og sunde end nogensinde før
Brands er foran forbrugerne, når det kommer til bæredygtighed
Om klummeskribenterne
Paw Bæk Hansen og Julie Daugaard arbejder som strategy directors i Dentsu i hhv. København og Aarhus. Til daglig rådgiver de virksomheder omkring hvem der er de mest værdifulde forbrugere for brandet, hvordan brandet får bedst kontakt til disse forbrugere, og hvordan de eventuelt ændrer forbrugernes adfærd i brandets favør. Deres rådgivning er altid baseret på målgruppeindsigter, markedsanalyser og forbrugertrends.
Klummer på Bureaubiz er et udtryk for skribentens egen holdning.