Af Tim Frank Andersen, stifter af Liveshopper

Klumme: Computergenererede personligheder er godt i gang med at tage jobbet fra berømtheder, influencers og popstjerner og de tjener ofte meget mere end deres levende kolleger. Lige om lidt vil vi se kunstigt skabte digitale mennesker på arbejdsmarkedet. Det forudser Tim Frank Andersen i sin 4. trend for 2022.

Har du mødt Lil Miquela? Hun er 19 år, halvt spansk, halvt brasiliansk. Hun er på Spotify med sine egne sange – den mest populære sang, som hedder Money, er blevet afspillet 2,8 mio. gange. Hun er en kæmpe influencer med flere end 3 mio. følgere på Instagram. Og så lige en mindre detalje: Miquela eksisterer kun digitalt, hun er en computerskabt karakter, udviklet af det LA-baserede firma Brud, og et godt eksempel på en ny type af virtuelle influencers.

Lil Miquela

Hvis du følger Lil, vil du se hende bære tøj fra mærker som Calvin Klein, Nike og Givenchy, mens hun promoverer produkter for Samsung.

Siden 2020 har Lil Maquela været på kontrakt med talentbureauet CAA,  hun er blevet bureauets første virtuelle klient. Og som den bedst indtjenende virtuelle influencer, forventes hun at indtjene næsten 9 mio. pund i år!

Du kunne også slutte dig til de 218.000 personer, der følger Shudu – verdens første digitale supermodel. Eller de 13 mio. der følger den brasilianske computergenererede influencer Lu do Magalu. Og der er mange flere virtuelle stjerner. Bare tjek Virtualhumans.org.

Prada bliver digital
Lyder det skørt? Måske, men det er en ny virkelighed. Så sent som i november 2021 debuterede Prada med en ny digital muse for deres parfume, kaldet Candy. Hun er meget naturtro, men hendes lyslilla øjenfarve er måske det, der afslører hende.

Også Ikea er på banen. De har slået sig sammen med den virtuelle influencer Imma (@imma_gram) og fået hende til at flytte ind i deres Ikeabutik i Harajuku. Forbipasserende kunne se hende gennem vinduerne, selvom det bare var en projektion, som den der blev brugt til de virtuelle koncerter, jeg omtalte i min trend nr. 3 om holoportation.

Imma

Hvorfor rykker virksomhederne på denne trend? Modeller, skuespillere og populære influencers er ret dyre og kan være besværlige at samarbejde med. De har en tendens til at løbe ind i skandaler og kontroverser (tænk bare på, da Britney Spears blev fanget i at drikke en Coca-Cola, mens hun reklamerede for Pepsi. Eller Nike, der sponsorerede Oscar Pistorius). Kontroverser og politisk ukorrekthed slipper du for med digitale modeller. De giver virksomheden maksimal kreativ frihed, de garanterer en problemfri oplevelse for annoncørerne, og de appellerer måske endda bedre til Tiktok-generationen ligesom de genererer højere engagementsrater.

I Kina er virtuelle mennesker  allerede en stor ting. Her har man satset på virtuelle influencers, der ligner karakterer fra den japanske anime- og manga-tradition.

Hatsune Miko

De største stjerner i Kina lige nu er Hatsune Miko, Noonoouri, samt Luio Tiany. Luio Tiany er en såkaldt vocaloid, en computergenereret, stemmesynkroniseret popstjerne. I 2019 optrådte hun live på scenen med Kinas toppianist Lang Lang.

 Kizuna AI

En anden populær virtuel influencer er Kizuna AI, der hævder, at hun er en AI. I virkeligheden er det dog en skuespiller ved navn Nozomi Kasuga, der under Kizunas livestreams, er stemmen bag det animerede ansigt. Det faktum, at hun optræder i livestreams og kan interagere med fans i realtid, takket være motion capture-teknologi, peger mod en nær fremtid, hvor virtuelle influencers vil fungere som værter ved livestream shoppingevents.

Hvor langt er vi fra AI-baserede virtuelle influencers? Et eksempel er Alice, der er udstyret med GPT-3 deep learning teknologi, som gør det muligt for hende at føre simple samtaler (hun blev i øvrigt solgt som NFT hos Sotheby’s for 500.000 dollars).

Er vi klar til virtuelle mennesker?
Hvis man virkelig vil se, hvor fremtiden er på vej hen for virtuelle influencers, bør man tage et kig på Samsungs NEON-projekt. Projektet blev først lanceret i 2019, men er nu meget tæt på at være en rigtig løsning med NEON frame til fysiske lokationer og NEON view til smartphones.

NEON frame

De kunstige mennesker er computerskabte, men baseret på virkelige menneskers udseende og adfærd. De har hver deres personlighed, og de har potentialet til at blive din næste lufthavnsassistent, bankassistent eller yogalærer. Hvor langt er vi fra, at det bliver til virkelighed? Det er svært at sige, da Samsung deler meget lidt information om projektet. Men de hævder, at det bliver deres mest banebrydende produktlancering nogensinde.

Virtuelle mennesker – kommer til en skærm nær dig
Uanset hvad, så forudser jeg, at vi vil komme til at se mange flere virtuelle influencers, popstjerner og arbejdere i de kommende år. Meget snart vil vi opleve, hvordan det er at interagere og blive inspireret af nogen, der ikke eksisterer IRL – vi vil ikke kun møde de virtuelle mennesker som chatbots, men også i digitalt kød og blod. Og det vil være god træning, før vi alle bevæger os ind  i Metaverset.

Her er de tre første trends:

Trend nr. 3: Holoportation giver nyt liv til oplevelsesøkonomi

Trend nr. 2: Metaverse – velkommen til den nye digitale verden

Trend nr. 1: Generation Alpha: Den mest socialt isolerede generation til dato

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club