Min første reklame: Rikke Mønster

Victoria Dahl Understrup,
victoria@bureaubiz.dk

I 2015 var Rikke Mønster til sin første kundepitch for Läkerol i deres ‘mini muh’ slik-mødelokale. Hun vandt sin første pitch, der blev til hendes første reklame. Hun kigger her tilbage på reklamen, selvom hun i dag laver betragteligt andet end slik-kommunikation.

Rikke Mønster var 23 år og studerende på Skolen for Visuel Kommunikation, da hun i 2015 trådte sine første spæde skridt i reklameverdenen.

Hende og hendes daværende makker, Daniel Shailesh, var lige startet i praktik hos Robert/Boisen og Like-minded.

Reklamebureauet havde travlt, og Rikke og Daniel blev kastet ind i en del forskellige projekter. Et af dem havde Läkerol som kunde. Sammen med Michael Robert, medstifter af RBLM, fik Rikke og Daniel for opgave at udarbejde en pitch om repositionering af pastil-firmaet Läkerol.   

Rikke Mønster fortæller:

“Det var en tid, hvor brand purpose og WHY’et var det nye sort – så selvfølgelig skulle Läkerol også have sådan et. Deres mission blev at hjælpe danskerne med at give komplimenter. Vi arbejdede nemlig ud fra en indsigt om, at danskerne går i sort, følger janteloven og ikke er gode til at tale med folk, de ikke kender.” 

Rikke fortsætter: 

“Det hele lå i logoet. Läkerol skulle eje ordet läker – både om folk og om produktet.” 

En stor præsentation blev lavet. Idéerne fik fuld smæk. Talende outdoors, Nik og Jay og face-scan. Rikke husker, at hende og Daniel sad i en taxa på vej til Läkerols hovedkontor, hvor de febrilsk fik fikset de sidste ændringer sammen i deres powerpoint. 

Rikkes første ægte kundepitch blev præsenteret i Läkerols slik-mødelokale ‘mini muh’. Rikke fortæller: 

Jeg husker, at vi kom ind på deres kontor, hvor der stod masser af slik og kæmpe store Läkerol slik-emballager i pap. I mødelokalet var der mini-muh chokolade forstørret over det hele – som i: over det hele.” 

Daniel og Rikke præsenterede idéen, Kim Boisen præsenterede strategien og blandt publikum var fire kunder fra Läkerol. Andre reklamebureauer pitchede deres idé, men Robert/Boisen og Like-minded vandt. Og det blev altså Rikkes første pitch – og noget af en ilddåb med konkurrence, salg, nytænkning og kundepitch.  


Her ser du et udpluk af Rikkes arbejde for Läkerol. 

Hvad synes du om reklamen dengang? 

“Vi havde lavet en kæmpe præsentation med vilde og skøre idéer. Talende outdoors, komikere, face-scan og live komplimenter til biografgængere. Alt sammen noget, der ville bakke det nye purpose op og give det volumen fra starten af,” fortæller Rikke og griner:

“Men det er jo en klassiker, masser af ideer, og så ender det med nogle outdoors, Facebook-posts og go-cards.” 

Hvad synes du om reklamen i dag? 

Slikkommunikation er ofte let fordøjelig, sjov og farvestrålende. Og koncepterne vil ofte leve længe,” fortæller Rikke. 

Det samme gjaldt Läkerol. De kørte med konceptet indtil 2019. Rikke var selv med i et år, da hun efter sin praktik blev tilbudt en projektansættelse. 

Men selvom Läkerol var Rikkes første reklame, er hun overbevist om, at det nok nærmere var hendes samlede tid i Robert/Boisen og Like-minded, der kickstartede hendes karriere. I dag er hun kreativ hos Advice. 

På spørgsmålet om der er en reklame eller case, hun er særlig stolt af og ønsker at fremhæve, fremhæver hun sin første reklame for Advice: 

“Den kunne ikke være mere anderledes end min første reklame. Og den er ret atypisk, da den egentligt startede som en undervisningsfilm. Opgaven var at udarbejde to film i samarbejde med Trygfonden, som politiet kunne have med ud i 7.-klasser, når de skulle undervise om IT-sikkerhed”. 

Rikke fortsætter: 

“Ideen var at prøve at live-groome eleverne ved at bruge præcis de samme metoder og emner, som børnelokkere bruger på nettet – helt ned til samme ord, men forklædt som en influencer.” 

Sammen med bl.a. Rikkes nye makker, Alexander Mackenzie, og instruktøren Aleksander Hørup, fik de lavet en længere film med indbyggede pauser og alternative afslutninger, som politiet kunne tage med sig i folkeskolen. Her er et short cut.