Regnskaber i april fra A til K

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Årsregnskaberne knopskyder i takt med foråret, og april bød på små 20 regnskabsaflæggelser i bureaubranchen. Vi giver dig her et overblik over de første otte.

1508

Det digital designbureau øgede sidste år kundeporteføljen med blandt andre Matas, Thomas Cook Airlines, Maersk Drilling, Skatteankestyrelsen og Ferm Living og fik et tilfredsstillende 2018 trods 28 pct. mindre på bundlinjen og lidt lavere omsætning og indtjening end i 2017.

”Set i lyset af 2017, som var et rekordår for 1508, er vi meget tilfredse med, at vi holder det høje niveau gennem 2018, hvor vi har investeret tid og ressourcer i etableringen af 1508 Group,” siger partner og adm. direktør Thomas Busk.

1508 Group omfatter foruden 1508 søsterselskabet Headnet A/S, og de to præsterede i 2018 en samlet omsætning på 45,6 mio. kr.

”Formålet har været at skabe en bureaugruppe, der står på to stærke ben, der både kan arbejde selvstændigt med hver sin kundeportefølje, men som også giver vores kunder en række implementeringsmæssige fordele, når vi er med på hele rejsen inden for kundedrevet innovation og forretningsudvikling,” lyder det fra Thomas Busk.

Han og den øvrige ledelse venter tocifret vækst og en omsætning på mere end 50 mio. kr. for 1508 Group i 2019.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 33.291.390 kr. (36.714.226)
Bruttofortjeneste: 26.713.072 kr. (30.987.628)
Driftsresultat: 4.919.752 kr. (6.915.705)
Årets resultat: 3.805.468 kr. (5.266.078)
Gns. antal medarbejdere: 32 (36)


Bro

Hvad der for 20 år siden begyndte som en enmandsvirksomhed er i dag et større PR- og kommunikationsbureau, der igennem hele sin levetid har organisk fremgang.

Trods investeringer blev 2018 således også et fint år for Bro, hvilket stifter og ejer Helle Bro blandt andet tilskriver kompromisløshed for så vidt angår til bureauets forretningsstrategi.

”Vi insisterer på at være nogle af de bedste til at skabe varige forandringer for både organisationer og individer. Det har vi gjort ved at lade adfærdsdesign, organisationsudvikling og kommunikation gå hånd i hånd. Det har krævet investeringer fra vores side, men vi kan se, at det bærer frugt.”

En af investeringerne er på medarbejdersiden, og med en stab på nu 24 fuldtidsansatte følger ifølge partner Eva Rieks også en forpligtelse i forhold til fremtiden:

”Vi er klar over, at vi nu befinder os i en liga, hvor vi skal være ekstra gode til at differentiere os og skærpe vores profil. Derfor vil vi fokusere på at styrke vores ekspertposition i markedet. Vi har dygtige medarbejdere ombord, og vi skal fortsætte kompetenceudviklingen inden for vores tre forretningsområder,” siger hun med henvisning til kerneområderne kommunikation, adfærd og organisation.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 13.138.633 kr. (11.563.232)
Driftsresultat: 964.458 kr. (615.810)
Årets resultat: 697.065 kr. (443.205)
Gns. antal medarbejdere: 24 (19)


Co/Plus

For Co/Plus var 2018 et tilfredsstillende år med øget indtjening og en million mere på bundlinjen sammenlignet med året før.

Den positive udvikling tog fart tilbage i 2017, hvor omsadlingen fra reklame- til konsulentbureau angivelig viste sig gunstig for Co/Plus og ifølge adm. direktør Peter Kastrup-Misir resulterede i nye og navnlig udenlandske kunder.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 27.484.460 kr. (25.359.491)
Driftsresultat: 10.008.096 kr. (8.539.420)
Årets resultat: 7.634.811 kr. (6.516.737)
Gns. antal medarbejdere: 25 (26)


E-types

For et år siden præsenterede det samlede E-types sit efter eget udsagn bedste driftsresultat nogensinde, og 2018 blev endnu et godt år for bureaugruppen, der foruden E-types omfatter E-types Daily, E-types Digital, E-types Studio, Playtype og det nye Studio 6.

De gode takter skyldes, forklarer adm. direktør Mari Randsborg, ikke mindst, at bureauet hele tiden søger forandring og fornyelse.

”Tidligere handlede identitet om et grafisk logo, så flyttede fokus til det digitale og spatial branding. Nu er det den integrerede totaloplevelse, vi vil skabe. Brands, der rører os, fordi det digitale, fysiske og rumlige er kombineret. Og den værdi kan man ikke levere, hvis man er et bureau med faste procedurer, lineære processer, templates, timeregistrering og opdelte fagligheder,” siger hun.

E-types har senest bevæget sig ud på ukendt grund i form af lydproduktion. Det sker med etableringen af radio- og podcast-studiet Studio 6, der er skabt i samarbejde med onlinemediet Heartbeats.

Nøgletal for E-types Group* 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 37.914.450 kr. (36.495.385)
Driftsresultat: 10.135.395 kr. (8.843.926)
Årets resultat: ikke oplyst
Gns. antal medarbejdere: 45 (45)

*De samlede tal ovenfor er oplyst af virksomheden til Bureaubiz.

Nøgletal for E-types 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 13.153.651 kr. (13.314.775)
Driftsresultat: 4.773.014 kr. (5.328.581)
Årets resultat: 3.637.872 kr. (4.141.543)
Gns. antal medarbejdere: 15 (14)


Fireball

Fireball fordoblede bundlinjen i 2018, og det er man selvsagt tilfredse med i ledelsen. Ikke mindst fordi året er det første fulde regnskabsår med parolen ‘Business Transforming Brand Identity Design‘ som forretningsfokus.

For indeværende år forventes et tilfredsstillende driftsresultat.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 13,347 mio. kr. (12,843)
Driftsresultat: 2,531 (1.322)
Årets resultat: 1,939 mio. kr. (0,984)
Gns. antal medarbejdere: 17,6 (16,9)


Hesehus

Som for mange andre stod 2018 for Hesehus i investeringernes tegn. Foruden at opbygge en partnerorganisation i Göteborg har virksomheden investeret massivt i at klargøre sin e-commerce-platform til at kunne sælges internationalt.

Investeringerne kan aflæses på bundlinjen i 2018-regnskabet, men vil ifølge ledelsen drive vækst i de kommende år.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 29,897 mio. kr. (27,191)
Driftsresultat: 6,123 mio. kr. (8,630)
Årets resultat: 4,738 mio. kr. (6,690)
Gns. antal medarbejdere: 86 (76)


Kadaver

På reklamebureauet Kadaver er man forståeligt tilfredse med et fint 2018-resultat og nærer tilsvarende positive forventninger til 2019.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 8.973.149 kr. (5.034.310)
Driftsresultat: 3.810.009 kr. (808.470)
Årets resultat: 2.995.048 (583.128)
Gns. antal medarbejdere: 8 (8)


Kunde & Co

Kunde & Co fejrede sidste år 30 år i branchen, og i lighed med de foregående blev 2018 et godt år for reklamemastodonten med Jesper Kunde i spidsen.

”Vores tilgang har altid bygget på analyse og viden – og det er fortsat vores strategi, når vi udvikler stærke brandpositioner. Mange danske og internationale virksomheder ser heldigvis værdien i dette, og derfor står vi igen med et tilfredsstillende resultat,” konstaterer således Jesper Kunde.

Med henvisning til blandt andet usikkerhed i markedet ønsker han og den øvrige ledelse ikke at gisne om 2019-resultatet, men understreger, at ”selskabet er gearet til yderligere vækst på de markeder, der fokuseres på”.

I et stort interview med Bureaubiz tidligere på året talte Jesper Kunde om corporate brandings opblomstring i forlængelse af tidens formålsfokus, og kundernes jagt på et purpose satte ifølge stifteren da også sit præg på Kunde & Co i 2018.

Corporate branding is back!

Bureauet føjede i det forgangne år nye internationale kunder som Sennheiser og Samsung Electronics til porteføljen; i hjemmemarkedet kom blandt andre Ib Andresen Industry, Jyllands-Posten og Icelandair til.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 259,142 mio. kr. (264,200)
Bruttofortjeneste: 162,581 mio. kr. (159,632)
Driftsresultat: 19,927 mio. kr. (19,051)
Årets resultat: 15,858 mio. kr. (15,536)
Gns. antal medarbejdere: 205 (198)

 

Se de øvrige aprilregnskaber fra N til W her.