Regnskaber i april N-W

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Årsregnskaberne knopskyder i takt med foråret, og april bød på små 20 regnskabsaflæggelser i bureaubranchen. Vi giver dig her et overblik over den sidste vægtige halvdel fra Nordlid over Robert/Boisen og til Wunderman.

Nordlid

Ambitionen om at vende et millionunderskud til et tilsvarende overskud blev ikke indfriet for Nordlid i 2018.

Det økonomiske efterslæb fra fusionen mellem Relationshuset Gekko og Increase pr. 1. januar 2017 spøger fortsat i kulissen, og det varslede plus på op imod 6 mio. kr. på driften begrænsede sig til mindre end en million.

På den absolutte bundlinje kom Nordlid ud af 2018 med et lille minus.

Hos Nordlid hæfter adm. direktør Lasse Nygaard Christensen sig imidlertid ved en positiv udvikling i omsætning og indtjening:

”Vores toplinje har udviklet sig positivt i 2018 med tilgang af en række nye kunder og udvidet samarbejde med eksisterende kunder. Vi voksede bruttoavancen med ca. 20 pct., og samtidig er vores bundlinje også markant forbedret sammenlignet med 2017,” siger han og erklærer sig tilfreds med resultatet.

Nordlid har siden fusionen haft fokus på at styrke sin position i markedet, og Lasse Nygaard Christensen glæder sig således også over, at bureauet synes at være blevet taget godt imod.

”Det er dyrt at fusionere – det tager tid, koster opmærksomhed og ressourcer – men når kunderne reagerer positivt på vores position om at skabe stærke relationer mellem mennesker og brands, så kan vi ikke tillade os at være andet end tilfredse.”

Ledelsen forventer, at den positive udvikling fortsætter i 2019.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 48,987 mio. kr. (43,912)
Bruttofortjeneste: 32,959 mio. kr. (26,426)
Driftsresultat: 0,733 mio. kr. (-5,132)
Årets resultat: -0,139 mio. kr. (-4,397)
Gns. antal medarbejdere: 47 (48)


Novicell

Der rullede flere penge ind på kontoen hos Novicell i det forgangne år, men bundlinjen fortæller en anden historie om digitalbureauets 2018.

Årets resultat blev trods en større indtjening halveret i forhold til 2017, men den lavere overskudsgrad sammenlignet med de foregående år har ifølge adm. direktør Per Kirchner sin naturlige forklaring:

”Det skyldes først og fremmest, at vi har investeret massivt i vores udenlandske aktiviteter for at stille os bedre i kampen om de større, internationale kunder, som bare kræver en større international tilstedeværelse.”

Foruden investeringer i afdelinger i London, Barcelona og Madrid har Novicell været på opkøb i Danmark. Ud fra et ønske om at kunne byde ind på ”større og mere forretningskritiske løsninger”, navnlig i udlandet, købte Novicell i foråret 2018 Sitecore-bureauet C-Tilsted.

Og investeringerne begynder allerede at bære frugt, fortæller Per Kirchner:

”I første kvartal af 2019 ligger vi klart over budget, og vores internationale afdelinger begynder at give det afkast, som vi har håbet på – desuden er tilgangen af kunder fortsat stigende. Blandt andet er der kommet en række, store globale kunder til via vores afdeling i London, så jeg har også en stærk tro på fortsat vækst fremover.”

Konkret ventes investeringerne at give afkast i form af ”en markant forøgelse af overskudsgrad og omsætning” i 2019.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 115,421 mio. kr. (100,002)
Driftsresultat: 9,547 mio. kr. (14,584)
Årets resultat: 5,968 mio. kr. (10,863)
Gns. antal medarbejdere: 196 (154)


No Zebra

Også No Zebra har haft den store pengepung fremme i løbet af 2018, hvor medarbejderstaben voksede betragteligt.

”Selskabets resultat og økonomiske udvikling levede op til forventningerne og betegnes af ledelsen som tilfredsstillende set i lyset af, at der er foretaget markante organisatoriske investeringer med udgangspunkt i virksomhedens fokuserede strategi,” lyder det i ledelsens beretning.

Foruden øgede personaleomkostninger blev No Zebra på omkostningssiden tynget af etableringen af et kontor i København samt af procesoptimeringer og udvikling af software.

”Investeringerne forventes at give yderligere afkast i 2019, hvor der også forventes yderligere vækst i såvel omsætning som resultat,” skriver ledelsen.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 22.025.671 kr. (18.117.909)
Driftsresultat: 1.107.239 kr. (984.338)
Årets resultat: 756.579 kr. (654.884)
Gns. antal medarbejdere: 42 (33)


Nørgård Mikkelsen

Indtjeningen blev lidt lavere for Nørgård Mikkelsen, men bureauet indhentede det forsømte på bundlinjen og kalder samlet set 2018 for ”et godt år”.

Ifølge tidligere adm. direktør og nuværende bestyrelsesformand Erik Laumand er den faldende bruttoavance et udtryk for, at Nørgård Mikkelsens forretning har ændret sig. Hvor forretningen tidligere var præget af store produktioner af blandt andet tilbudsaviser, består den i dag højere grad af strategi- og udviklingsopgaver og af digital kommunikation.

”Jeg synes, der er grund til at se tilbage på 2018 med tilfredshed. Vi har budt velkommen til spændende nye kunder som Tulip, Landbrug & Fødevarer, Bog & idé og Stena Line for blot at nævne nogle. Og samtidig med, at vi investerer i nye kompetencer og ny teknologi, løfter vi også vores bundlinje. Det kan vi godt være stolte af,” siger Erik Laumand.

Han overdrog pr. 1. april i år den daglige ledelse af Nørgård Mikkelsen til adm. direktør Kasper Jensen og driftsdirektør Bodil Ibsen.

Ledelsen melder om en fin start på 2019 og venter en positiv udvikling resten af året.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 50,981 mio. kr. (54,047)
Driftsresultat: 6,840 mio. kr. (6,008)
Årets resultat: 5,221 mio. kr. (4,554)
Gns. antal medarbejdere: 75 (80)


Peoplez

Aktivitetsniveauet hos web- og reklamebureauet Peoplez steg i 2018, hvor man gik i gang med at udvide medarbejderstaben og blandt andet trak en del af sin webudvikling ind i huset.

Investeringerne kan trods en større omsætning og indtjening aflæses af årets resultat, der blev en smule lavere end i 2017.

Udviklingen kommer ifølge ledelsen til at fortsætte i 2019, hvor man ikke desto mindre vil fokusere på at styrke det økonomiske resultat.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 6.187.433 kr. (5.786.752)
Bruttofortjeneste: 4.272.696 kr. (3.959.586)
Driftsresultat: 461.074 kr. (602.506)
Årets resultat: 356.964 kr. (468.730)
Gns. antal medarbejdere: 9 (8)


Primetime

2018 kom langt fra til at leve op til forventningerne for Primetime Kommunikation.

I 2017 kostede flytningen fra Christians Brygge til Nørrebro bureauet anslået en lille million på bundlinjen, men herudover var daværende adm. direktør Peter Sterup fuld af fortrøstning i forhold til det kommende år.

”Vi går efter en lidt højere bruttoavance og så måske 10 pct. af den på bundlinjen. I så fald kommer vores driftsresultat til at ligge på 3,5 mio. kr. i 2018,” lød det dengang, men virkeligheden skulle vise sig langt fra profetien.

Primetime tjente knap en million på driften og måtte se årets resultat skrumpe til to tredjedele af 2017-resultatet.

Peter Sterup overdrog i april i år ledelsen til Casper Hyldekvist og Thomas Juul-Dam og indtog selv en mere tilbagetrukket rolle som bestyrelsesformand.

I forbindelse med generationsskiftet overgår Primetime fra at være et A/S til at være et P/S, altså fra et være et aktieselskab til at være et partnerselskab drevet af de to managing partners Casper Hyldekvist og Thomas Juul-Dam.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 37.821.248 kr. (40.736.519)
Bruttofortjeneste: 29.610.480 kr. (30.158.457)
Driftsresultat: 912.232 kr. (2.254.177)
Årets resultat: 507.513 kr. (1.585.550)
Gns. antal medarbejdere: 37 (32)


Robert/Boisen & Like-minded

Robert/Boisen & Like-minded fandt i 2018 tilbage på sporet efter et 2017, der på bundlinjen ikke levede op til forventningerne.

Stifter og adm. direktør Kim Boisen forklarede dengang det på overfladen skuffende resultat med øgede investeringer i blandt andet sociale medier og spåede om fremgang i 2018.

Og den fik bureauet, ikke mindst takket være indtægter fra datterselskabet Gobsmack Productions, der fik koncernens samlede bruttofortjeneste op på 27,082 mio. kr. svarende til en vækst på godt 12 pct.

Udviklingen får ledelsen til at varsle om vækst i både top og bund i 2019.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 47,149 mio. kr. (47,017)
Bruttofortjeneste: 22,573 mio. kr. (20,657)
Driftsresultat: 3,982 mio. kr. (3,755)
Årets resultat: 4,130 mio. kr. (3,593)
Gns. antal medarbejdere: 19 (17)


Spring/Summer

Efter et 2017 med røde tal på bundlinjen fik Spring/Summer i 2018 styr på forretningen, og det seks år gamle digitalbureau har nu aflagt et årsregnskab med et pænt overskud.

”Vi er blevet styrket på strategi- og UX-ydelser og vores evne til at håndtere større projekter, samtidig med at vi har holdt fast i vores DNA: international designkultur og kompromisløshed i eksekveringen af brugeroplevelser,” lyder det fra stifter og kreativ direktør Pelle Martin.

Han er af samme grund optimistisk i forhold til 2018, hvor Spring/Summer blandt andet vil fokusere på at skaffe flere globale kunder.

”I år håber vi på at kunne supplere vores store internationale kunder med et par stykker mere og brede os ud til flere brancher i Danmark ud over de designtunge brancher som møbler, mode og commerce, hvor vi allerede står stærkt. Men det vigtigste er at finde de kunder, hvor brandet er afgørende, og design dermed bliver prioriteret,” fortæller Pelle Martin.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 6.378.094 kr. (6.480.283)
Driftsresultat: 961.301 kr. (-555.949)
Årets resultat: 926.049 kr. (-567.531)
Gns. antal medarbejdere: 9 (12)


Umwelt

Et år med stabil drift, lyder meldingen fra Umwelt om et 2018, hvor resultatet trods end højere indtjening lå lavere end året før.

”Vi har formået at præstere med solide resultater gennem de seneste år, hvilket styrker os i troen på vores produktpalet og ydelser. Vores fokus på digitale løsninger og integreret marketing har formået at give os en position i markedet, hvor vi kan arbejde med den digitale del af marketingområdet for større kunder,” siger adm. direktør Martin Michael Hansen.

Umwelt fik i 2018 en række nye kunder i butikken, blandt andre Velux, Maersk Drilling, Novartis, Sandoz, BMW Jan Nygaard, Copenhill/Amager Bakke og Hartmann’s Juveler.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 19.911.395 kr. (18.732.252)
Driftsresultat: 2.139.143 kr. (2.827.940)
Årets resultat: 1.611.505 kr. (2.034.591)
Gns. antal medarbejdere: 28 (24)


Vaimo

Det forgangne regnskabsår blev et tilfredsstillende et af slagsen for e-handelsbureauet Vaimo.

Med en bedre indtjening og lavere personaleomkostninger fik bureauet vendt et kedeligt minus fra 2017 til et overskud på knap en million i 2018.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 11.500.552 kr. (9.450.396)
Driftsresultat: 1.349.710 kr. (-1.707.210)
Årets resultat: 989.094 kr. (-1.386.314)
Gns. antal medarbejdere: 18 (21)


Wunderman

Sky is the limit, som man siger. Det synes i hvert fald at være tilfældet for Wunderman, der endnu engang har overgået sig selv med et imponerende årsregnskab.

Næsten 100 millioner mere gik ind på kontoen i 2018 sammenlignet med året før, og Jan Werner & co. kom ud af året med et overskud på godt 93 mio. kr. Det er 62 pct. mere end i 2017 og mere end dobbelt så meget som i 2016.

Helt i overensstemmelse med forventningerne, lyder det fra ledelsen, der også nærer forventning om vækst i 2019.

”At bruttofortjenesten er steget over de seneste år indikerer, at Wundermans fokus på værdiskabende digitale direct relationship marketing-løsninger på tværs af alle tilgængelige kanaler stadig i høj grad er efterspurgt.”

Wunderman markerede sig sidste år i Bureaubiz’ bureauanalyse med landets suverænt største driftsoverskud og kommer med det seneste resultat sandsynligvis til at give WPP-kollegaen GroupM kamp til stregen på bruttofortjenesten.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 284,208 mio. kr. (186,755)
Driftsresultat: 117,032 mio. kr. (71,036)
Årets resultat: 93,268 mio. kr. (57,575)
Gns. antal medarbejdere: 247 (200)

 

Se de øvrige aprilregnskaber fra A til K her.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her