Ambitionen er enkel og omfattende: At skabe det førende konsulenthus inden for appudvikling på globalt plan.
Og udgangspunktet er dansk, idet Waterland Private Equity i slutningen af april købte en majoritetsandel af danske Shape. Den globale ambition, uddybede Shape over for Bureaubiz, skal indfries sammen med ligesindede app-bureauer, og dette fællesskab skal bestå af 1500 medarbejdere om 5 år.
Shape bringer selv godt 100 medarbejdere ind i ligningen, og nu følger næsten 300 flere – idet svenske Bontouch er blevet en founding partner i alliancen.
Bontouch blev stiftet i 2010 af Pontus Axelsson og Martin Forsling, og bureauet er ifølge en pressemeddelelse ”førende inden for iOS- og Android løsninger i Sverige” med kontorer i Stockholm, New York, London, Åre, Östersund og Kalmar. Bontouch har leveret mobilapps, sites og voice-apps for kunder som Post-it, Svenska Järnvägar, PostNord og Swish. I 2022 blev den operationelle ledelse af Bontouch overdraget til Mayako Fagerfjäll.
Shape er lige så gammel som Bontouch og har internationale kunder som IKEA, Red Bull og Credit Suisse og danske virksomheder som Fitness World, B&O, OK, Solar, Aller Media og Novo Nordisk.
Kristian Duvald Friis, adm. direktør for Shape, kalder det ”en monumental milepæl på vores rejse” og uddyber:
”Lighederne mellem vores to virksomheder er klare som dagen, og vi deler et fælles ophav ved at have været en del af appindustrien helt tilbage fra den spæde begyndelse. Dette strategiske træk styrker ikke kun vores position på markedet, det skaber også en kraftfuld alliance, der vil omdefinere det nordiske mobilapp-landskab. Vores samarbejde vil gøre det muligt for os at udnytte vores kollektive styrker og levere mobilapps, der løfter branchens standarder.”
Mayako Fagerfjäll, CEO for Bontouch, kalder Shape for en ”app-åndsfælle”:
”Shapes produktkvalitet, interne kultur og måde at engagere kunder på er meget lig vores hos Bontouch. Vi ønsker at demonstrere, at vores fælles tilgang til produktudvikling fungerer lige så godt på den globale scene.”
Partnerskabet med Bontouch vil ikke medføre ændringer i de daglige ledelser eller organisation af virksomheden, og eksisterende kunderelationer vil heller ikke blive påvirket. Parterne er blevet enige om ikke at offentliggøre de finansielle detaljer for partnerskabet.