TikTok-debat har påvirket halvdelen af bureaulederne

Peter Engholm
25@mail.dk

Bureauleder-undersøgelsen går tæt på TikTok. Debatten om mediet har til en vis grad påvirket rådgivningen i negativ retning samt øget bevidstheden om databehandling.

TikTok-debatten har ikke efterladt bureauledere upåvirkede. I sidste måned anbefalede Center for Cybersikkerhed (CFCS) statslige ansatte ikke at have TikTok – ud fra et datasikkerheds-synspunkt – og det gav spontane dønninger. Sine steder, ikke alle. 

Bureauerne svarede både ja og nej – og midt i mellem – da Bureaubiz spurgte fem chefer om deres TikTok-vurderinger

Dønningerne har ikke lagt sig. Det fremgår af den aktuelle bureauleder-undersøgelse. Bureaubiz beder hvert halve år bureauledere om at gøre status. Den første undersøgelse kan ses her, og hovedtrækkene i den anden – om udvikling i ordrer, bruttoavance og lønninger – kan læses her

Når bureauledere skuer bagud, kan TikTok ikke undgå at fylde noget – og påvirke rådgivningen for en god bid af dem, der har mediet i deres produktpalette. 

Hver tredje bureauleder i undersøgelsen svarer, at udmeldingerne om TikTok har påvirket deres rådgivning i negativ retning. 

Hver fjerde svarer, at rådgivningen er uforandret, men 43 pct. noterer, at det ikke er relevant.

Om undersøgelsen siger Thomas Torp, adm. direktør i Grakom – Kommunikationsindustrien, som Bureaubiz er en del af: 

”Det er naturligt, at den blæst, der har været om TikTok, har haft en konsekvens. Det har ført til, at bureauerne tager debatten med som en faktor i deres rådgivning.”

Refleksion og handling blandt bureauledere

CFCS-anbefalingen om TikTok har også givet debat om sociale mediers databehandling i det hele taget. Og det har givet anledning til både refleksion og handling blandt bureaulederne.

Halvdelen af de adspurgte bureauledere svarer, at debatten har påvirket deres rådgivning i forhold til andre sociale medier:

Således svarer 38 pct., at debatten har givet en øget bevidsthed om databehandling hos sociale medier, og andre 12 pct. anbefaler i højere grad andre sociale medier. 

”TikTok-debatten er et wakeup-call for vores syn på sociale medier – ikke blot for bureaubranchen, men for virksomheder i øvrigt samt den almindelige dansker. Vi skal ikke være bange for at bruge sociale medier, men vi skal som branche være opmærksom på de sociale mediers datahåndtering,” siger Thomas Torp. 

Se hele undersøgelsen her.

OM UNDERSØGELSEN

Undersøgelsen er udsendt til 503 bureauer beskæftiget inden for bl.a. reklame, digital, media, kommunikation og public affairs.
Undersøgelsesperiode: 16. marts 2023 til 28. marts 2023.
83 bureauer har svaret på hele eller dele af undersøgelsen svarende til en svarprocent på 17 pct.