Creative Circle 30 år: Kan du gætte hvilket bureau, der vandt mest i 00’erne?

Peter Engholm,
journalist

00’erne var et guldrandet årti i Creative Circle med bureauer i deres storhedstid, bureauer med stærke begyndelser og en sidste dans med bl.a. Propaganda. Se Top10 over de mest vindende her.

I anledning af, at Creative Circle fylder 30 år, er Bureaubiz gået en tur ned i arkivet. Første stop var 1990’erne med Wibroe, Duckert & Partners som det mest guld-vindende ved den årlige uddeling af Guldkorn, med Vores Øl som den mest vindende kampagne og med mange mænd og meget analog kommunikation.

Her følger 2000’erne, altså 00’erne, som er en mere nuanceret størrelse. Det digitale nåede kortvarigt at få bedre fat, indtil dotcom-boblen brast, og Creative Circle-formand Sune Bang måtte sande, at ”År 2002 var et mørkt år”. Året efter sagde selvsamme formand fra scenen til bl.a. erhvervsministeren: ”Det går jo godt” – og han kunne sagtens have ret i begge dele.

I 90’erne talte vi udelukkende guldkorn sammen. Med 00’erne kom også muligheden for sølv og bronze, og da Guldkornet i 2008 blev til Creative Circle Award, blev vinderdiplomer i håndværkskategorierne afløst af ædelt metal.

Og i 00’erne har vi taget alt med, når vi kigger på tiårets mest prisvindende bureauer i Creative Circle-regi: Shortlister, bronze, sølv, vinderdiplomer, guldkorn og -cirkler.

Og lad os straks – med 13 års forsinkelse – lykønske Grey København som bureauet, der vandt mest af alle i Creative Circle i 00’erne.

Guldkorn og Creative Circle Award

Top10: De mest vindende bureauer i 00’erne

  • 300  Grey København
  • 263  Robert/Boisen & Like-Minded
  • 155  &Co.
  • 140  Uncle Grey (frem til 2004: Grey Århus)
  • 138  Propaganda McCann
  • 133  BBDO
  •   92  Saatchi & Saatchi
  •   71  DDB
  •   62  Leo Burnett
  •   61  Young & Rubicam

Bureaubiz giver 5 point for guld og (kategori)vinderdiplomer, 3 point for sølv, 2 point for bronze og 1 point for nominering.

Top10-listen giver et overblik, men fortæller ingen historier. Her er bureauer i deres zenit , bureauer i energisk fremgang samt bureauer, hvor listen reelt er deres gravsten.

Sidstnævnte først: Allerede omkring midtvejs i årtiet var Leo Burnett blevet spredt ud på andre bureauer i Publicis Groupe, og Y&R var blevet en del af Bates. Propaganda McCann var igennem en skilsmisse i slutningen af 2008 og blev til Mensch, Kommunikationsbureauet København samt McCann Worldgroup. I de 8 år med Guldkorn-uddelinger i 00’erne vandt Propaganda tekstkategorien 5 af gangene ved Frederik Preisler og Peter Dinesen.

Guldkorn-vinder 2000 i TV-reklamefilm (serie på 4)  for Ekstra Bladet af Grey København. Kreativt ansvarlige: Niels Thomsen, Mikkel Jangaard og Søren Fauli. 

Grey København: Stærk start og værdig slutning
Grey Københavns solide førsteplads blev sikret i første halvdel af 00’erne, særligt de første tre år i årtiet var bureauet aldeles suverænt med bl.a. dobbelt-guld for både Ekstra Bladet (”Find dig i Ekstra Bladet eller find dig i hvad som helst”) og Kansas. Det blev også til guld i Kampagner med Bianco … men hør, var det ikke Thomas Hoffmann og &Co.? Jo, men i 2001 var han og Bianco hos Grey København.

I 2003 var Grey København væk fra Guldkornet, men vendte retur i 2004 med 46 award-point – båret frem af imponerende 38 shortlister. De blev konverteret til mere beskedne 2 sølv og 1 bronze.

I 2008 var Grey København tilbage med 1 guld og 2 sølv, heraf en enkelt sølv til Coke Zero for ‘Meeting the Ex – as it should be’. At Coke Zero ikke trak et større award-læs ved Creative Circle, var nok til at leve med, for det gjorde den andre steder – og nok så væsentligt: Grey København blev kreativ lead for Coke Zero i mere end 60 lande, og det gav bureauet et rygstød, der varede i flere år.

I 2011 var det imidlertid slut med Grey København, som blev fusioneret med Uncle Grey – og sidstnævnte blev det fortsættende navn. Senere samme år sagde Coke Zero farvel til bureauet.

To bureauer vinder frem: Robert/Boisen og &Co.
Robert/Boisen fik årtiets andenplads med en afgrundsdyb distance til nr. 3. Bureauet blev stiftet i 1998, fik sine første shortlister ved Guldkornet i 1999 og sit første Guldkorn i 2000. Pilen pegede videre op i 2001, og 2002 blev decideret vildt for bureauet, der alene med dette års høst kunne været kommet i tiårets Top10: Tredobbelt Guldkorn – i hhv. tv-reklamefilm, biograffilm og kampagner – for Interflora og ‘Husk, hvad blomster kan gøre’.

Guldkorn-vinder 2002 i TV-reklamefilm (serie på 4)  for Interflora af Robert/Boisen & Like-minded. Kreativt ansvarlige: Michael Robert og Joachim Nielsen.

Ingen anden kampagne vandt mere guld ved en enkelt prisuddeling end Interflora og Robert/Boisen. Og Grey København og Robert/Boisen var i øvrigt de eneste bureauer i 00’erne, der formåede at vinde fem guld på en aften, i hhv. 2000 og 2002.

&Co. var en guldrandet fortælling, der i sin opstart kunne minde lidt om Robert/Boisen – blot lidt forskudt: Stiftet i 1999, den første shortliste ved Creative Circle i 2001, 2 shortlister året efter og 13 af slagsen i 2003 – efterfulgt af 27 shortlister i 2004. Her kom bureauet på scenen for første gang, takket være bl.a. to vinderdiplomer til hhv. Thomas Hoffmann (Art Direction) og Casper Sejersen (Foto) – begge for Bianco Footwear, der også blev Årets Annoncør. Historien om Bianco har Thomas Hoffmann fortalt her.  

Vedvarende kreativ styrke fra Uncle Grey og BBDO
Også for Uncle Grey pegede pilen op i 00’erne. Det begyndte beskedent som Grey Århus, men i 2004 hed det Uncle Grey, og der kom mere fart på. Set over de seneste tre år af 00’erne var bureauet det mest vindende i Creative Circles uddeling, og i dét lys var det ikke overraskende, at det var Uncle og ikke København, der blev det fortsættende navn for Grey i Danmark.

Særligt indsatsen for Fakta og ‘Det ta’r kun 5 minutter’ blev vedvarende anerkendt.

Samme historie kunne fortælles om BBDO og Oddset: Også en indsats, der løbende formåede at fremstå kreativt stærkt – med ‘Der er så meget, kvinder ikke forstår’.

En 20-årig historie, som Carsten Schiott bandt en sløjfe på for nylig.

Når det er sagt, så kom 4.. og 6. pladsen på 00’ernes Top10 ikke i hus med et koncept hver. BBDO og Uncle Grey formåede også at levere awardvindende kreativitet for andre kunder, men det er ikke desto mindre Oddset og Fakta, der står stærkest i hukommelsen.

Saatchi red på bølgen – også i radioen
Saatchi, der var i Top5 på Guldkorn i 90’erne, kom stærkt igen i slutningen af 00’erne. De fleste, der har sniffet reklamehistorie, vil – med uhjulpen genkaldelse – nævne Dynamite Surfing for Quiksilver. Det må have været årtiets største no brainer at uddele guld i kategorien Viral til netop denne virale pionér, der krævede 22 kg plastisk sprængstof, tog 4 dage at skyde og 2 måneder at post-producere.

Året efter vandt casen Grand Prix i Advertising Effectiveness Award.

Radio fik i 90’erne en hakkende start som Guldkorn-kategori. 00’erne var i dén grad radioens guldalderperiode, kreativt set, med et stærkt felt hvert eneste år og guld uddelt halvdelen af gangene. Saatchi var blandt de fremmeste bidragydere i kategorien. The Truuuth-serien for Sprite Zero vandt sølv i 2007, bronze i 2009 og blev i shortlistet i 2008 – samme år, som bureauet vandt Danmarks første og hidtil eneste guldløve i Radio i Cannes. Saatchi-teamet vandt til gengæld ingenting i kategorien logistik og missede både scenehyldest og guldløven.

Interflora og Ekstra Bladet stak ud
På annoncørsiden var 00’erne en nærmest socialdemokratisk affære: Alle fik lidt, og ingen fik rigtig meget. 47 annoncører vandt guld i årtiet, og for de 38 var det en engangsforeteelse. Kun 7 fik vandt dobbelt-guld, og blot et par stykker formåede at stikke ud:

Interflora vandt 4 guld i 00’erne – det samme gjorde Ekstra Bladet. Grey København vandt de tre første for avisen, mens Robert/Boisen i 2009 fik den fjerde guld for at forene Side 9-pigen og screensaver i den digitale kampagne screencleaner.

Før Robert/Boisen og Grey København var det Wibroe, Duckert & Partners – i særdeleshed Peter Wibroe – der i over 20 år havde leveret på ‘Tør hvor andre tier’ for Ekstra Bladet. En historie, Finn Graversen ruller ud på Markedsføring.

Partners var det mest Guldkorn-vindende bureau i 90’erne, og så stoppede man, mens legen var god. Creative Circle blev nedprioriteret til fordel for bl.a. reklamefilmprisen Arnold, og Partners blev med i alt 19 awardpoint blot nr. 19 på listen over de mest vindende bureauer i 00’ernes Guldkorn og Creative Circle Award.

Hjaltelin Stahls første guld
Andre valgte at lege med. I alt fik 123 bureauer mindst en shortliste ved Creative Circles uddelinger i 00’erne.

Med Dorte Nielsen som formand blev Guldkornet til Creative Circle Award i 2008, og web- og designbureauer blev inviteret ind til reklamebureauerne. 

Creative Circle Award blev født som Skandinaviens største kreative pris, og statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) mødte op ved samme lejlighed. Hjaltelin Stahl vandt ved den lejlighed sin første pris, en guld oven i købet, i kategorien Banner Ads … for Venstre.  

Creative Circle – formænd i 00’erne

  • 1998-2001   Peter Windfeld-Hansen, Windfeld as
  • 2001-2004   Sune Bang, Young & Rubicam
  • 2004-2006   Anne Glade, AdPeople og Sunrise
  • 2006-2007   Jesper Hansen, BBDO
  • 2007-2011   Dorte Nielsen, DMJX