Her er Danmarks mest produktive bureauer

Finn Graversen,
journalist

Branchens produktivitet er blevet forbedret i de seneste to år, og generelt er de store bureauer de mest produktive. Det er dog nogle små bureauer, der skiller sig mest ud.

I 2021 år fik bureauernes produktivitet i form af bruttoavancen pr. medarbejder et tiltrængt ryk op efter mange års stilstand, og den gode nyhed for 2022 er, at det lykkedes at fastholde niveauet selvom bureaubranchen havde en markant vækst i antallet af ansatte.

Resultatet blev en bruttoavance pr. medarbejder på 937.998 kr.

Kigger man på enkeltbureauer, så er Danmarks ubetinget mest produktive bureauer nogle små bureauer med ganske få ansatte. Men kigger man bredt på markedet, så er det ikke sådan, at små bureauer er mere produktive end store. Tværtimod.

Bruttoavancen pr. medarbejder fordelt på bureaustørrelser ser således ud:

  • Store (+40 mio. i bruttoavance): 982.474 kr., +1,7 pct.
  • Mellemstore (20-40 mio. i bruttoavance): 892.119 kr., -0,6 pct.
  • Små (-20 mio. i bruttoavance: 825.112 kr., +2,2 pct.

Kigger man på bureautyper, så ligger mediabureauerne klart i front med en bruttoavance pr. medarbejder på 1,15 mio. kr. efterfulgt af kommunikationsbureauerne med en lille million. De digitale bureauer ligger tæt på branchens gennemsnit, mens reklame- og designbureauer ligger under 900.000 kr.

Eventbureauerne er rent faktisk de mest produktive med over 1,2 mio. kr., men det er så lille en gruppe, at de ikke tæller meget i den store sammenhæng.

Med det som udgangspunkt er store mediabureauer de mest produktive.

Sådan tegner billedet sig dog ikke, når man kigger på enkeltbureauer inden for de tre størrelsesgrupper. Her er det tre små bureauer, der er i en klasse for sig selv – med det tre mand store designbureau, Kühl&Han, klart i front. Kühl&Han brød igennem for et par år siden med en Grand Prix i Cannes for arbejde sammen med svenske AKQA, og siden har deres tal været i særklasse. De tre præsterede lige over 6 mio. kr. hver i bruttoavance. Regner man med et normalt arbejdsår, så fakturerer de hver over 3500 kr. i timen for samtlige deres arbejdstimer.

Det er nærmest helt surrealistisk.

Til gengæld er niveauet mere ens for de mest produktive blandt de store og mellemstore bureauer. Top 3 blandt de tre grupper ser således ud:

Store

  1. Vertic 1,933 mio. kr. +36,7 pct.
  2. Hello Monday 1,928 mio. kr. +52,6 pct.
  3. FFW Gruppen 1,862 mio. kr. +4,5 pct.

Mellemstore

  1. Face Media 1,787 mio. kr. -24,4 pct.
  2. Co+ 1,738 mio. kr. -11,1 pct.
  3. Help PR 1,666 mio. kr. +4,6 pct.

Små

  1. Kühl&Han 6,057 mio. kr. +72,6 pct.
  2. Suzumuchi 4,648 mio. kr. +15,9 pct.
  3. Stagis 3,568 mio. kr. +228,2 pct.

Omkring Top 3 blandt de store kan det bemærkes, at de alle tre er blevet solgt for relativt nyligt. Hello Monday blev solgt ved indgangen til 2022 til Dept, mens Vertic blev solgt til et argentinsk IT-selskab ved udgangen af 2022, og FFW blev solgt til et italiensk selskab i foråret 2023.

Face Media og Co+ ligger højt på produktivitet men ingen af dem havde iøvrigt et specielt godt år i 2022. Begge gik tilbage på både top- og bundlinje.

Om BureauTrends

BureauTrends er en årlig rapport, der rummer en nøgletalsanalyse, en liste over årets mest prisvindende bureauer, den årlige CMO trendanalyse samt Året der gik.

Nøgletalsanalysen bygger på 407 bureauer, og rapporten rummer konkrete nøgletal på hovedparten.

BureauTrends koster kr. 4.950,- ex. moms for det første eksemplar og kr. 500,- ex. moms/styk, for de efterfølgende eksemplarer.

BureauTrends kan bestilles her

mockups-design.com