dentsu Trend 5: Reward Sustainability

Johanne La Cour, Julie Daugaard, Morten Friis Andersen, Emilie Kvist Gude, Line Elkær Poulsen, Nicolai Adamsen og Paw Bæk Hansen
dentsu Danmark

I usikre tider kan det være svært at få forbrugerne til at betale ekstra for bæredygtighed. I 2024 skal der være en gevinst i at vælge bæredygtige alternativer til, og I som brand kan være med til belønne forbrugerne, for deres gode adfærd. Dette er den 5. af 8 trends fra dentsus trendstudie Pulse24.

Det siges ofte, at man sjældent kan lære gamle hunde nye tricks, og det samme gælder for os mennesker. Vi har vaner og rutiner, som vi sjældent holder af at bryde med. Men mennesket er også et meget simpelt væsen. I hvert fald nyder vi alle at modtage ros eller at blive belønnet og anerkendt. Og helt ærligt: hvem er heller ikke vild med at vinde pengepræmier, gaver eller æren. Denne iboende trang til at opnå personlige fordele afspejles også i vores forbrugsvaner, især når det kommer til bæredygtighed.

Det er ikke motivation nok, at vores adfærd og køb er til mindre skade for naturen eller klimaet.  Det skal være nært og personligt: What’s in it for me?, spørger forbrugeren, når valget står mellem et konventionelt produkt og et mere ansvarligt produceret alternativ.

Der skal være personlige fordele ved at vælge det mere bæredygtige produkt. Ifølge studier fra NYC Sustainability Institute er globale forbrugere villige til at betale mere for bæredygtige produkter, hvis disse enten gavner deres eget helbred, økonomi eller lokalsamfund. Samme resultater ser vi i vores trendstudie Pulse24, hvor vi har spurgt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning med 1.500 respondenter. Her ser vi, at 45% af danskerne i meget høj grad er enige i, at de vil være mere tilbøjelig til at leve mere bæredygtigt, hvis det gjorde en positiv forskel for deres børn, og 39% svarer for hhv. deres helbred og deres økonomi.

Kilde: PULSE24 survey

Skab incitament

44 % af danskerne svarer, at de vil foretrække virksomheder, der belønner dem for at leve mere bæredygtigt. For brands kan det derfor betale sig at hente det helt gamle marketingtrick ned fra hylderne, og belønne forbrugerne, når de vælger bæredygtighed til. Vi ved, at det virker. Og udover at have en positiv indflydelse på forbrugere såvel som samfundet og kloden, så kan dette også have vigtig betydning for dit brandimage og kundeloyalitet.

Men for at lykkes, skal du forstå, hvad der motiverer din målgruppe, og hvordan du kan imødekomme disse behov.

EARNT: Gør dig fortjent til VIP-adgang

Ofte når man tænker gevinster og belønninger, så falder tankerne hen på gratis produkter eller rabatvouchers. Men belønninger kan være meget mere end det. Det kan være VIP-adgang til eksklusive oplevelser, tidligere adgang til produktlanceringer eller belønning for at gøre noget godt for sig selv og sit helbred.

I 2023 har vi set en stigning i rewardprogrammer, og vi har en forventning om, at trenden rammer Danmark i 2024.

Den engelske tech-platform Earnt er et eksempel på trenden. Gennem deres platform tilbyder de eksklusive tilbud og VIP-muligheder til deres medlemmer, og de demonstrerer, at forbrugere er villige til at gå ekstremt langt for at modtage disse.

Folk venter stadig gladeligt i timevis uden for butikker for at få hænderne i et par limited edition-sneakers, og de står også gerne i kø online for at sikre billetter til festivaler, de bare må deltage i. Og netop den indsigt har udgjort baggrunden for Earnt. For, hvis du vil bruge 8 timer online på at få Beyoncé-billetter eller campe udendørs for at være den første til at få den nye PlayStation, hvad ville du så gøre for at undgå selvsamme køer?

Earnt tilbyder VIP-adgange (uden køer) i bytte for en god gerning, der gavner samfund og klima. Det kan enten være at deltage i en strandrensning, arbejde i en fødevarebank eller plante træer. Målet er at skabe gensidige fordele for alle interessenter og fremme en verden, hvor gode handlinger anerkendes, belønnes og gengældes.

Treecard: Belønner motion og tid i naturen

Et andet godt eksempel er Treecard, der er en skridttæller-app med en grøn mission. For hvert 10.000 skridt, du tager, planter Treecard et træ, og motiverer dig dermed til at skære ned på CO2-udledningen, motionere mere og nyde naturen ved at gå (i stedet for at tage bilen). Du modtager samtidig rewardpoint, som kan bruges i app’en til køb af ansvarligt producerede produkter. Her gør du ikke kun noget godt for miljøet, men også for dit eget helbred.

Treecard har samtidig udviklet et bæredygtigt betalingskort i samarbejde med Mastercard som er produceret i bæredygtigt træ og genanvendte plastikflasker. Det fungerer på den måde, at Treecard modtager et lille gebyr fra butikker, hver gang man bruger kortet. Gebyrer som anvendes til at plante træer i naturen.

Find vejen til kundes hjerte

For at kunne lykkedes med denne trend, er det vigtigt, at du som brand starter med at kigge på dine egne kunder. Hvad motiverer dem til at leve mere bæredygtigt? Og i hvor høj grad er de villige til at engagere sig for at opnå gode tilbud eller belønninger? Dette kræver en forståelse af deres værdier, holdninger og adfærd i relation til naturen, miljøet og/eller klimaet. Samtidig er det vigtigt at afdække, hvilke typer belønninger dine kunder virkelig værdsætter, hvilket kan strække sig fra økonomiske incitamenter og donationer til lokalsamfundet til eksklusive fordele.

Vejen til de flestes hjerte er et eksklusivt tilbud eller særlige oplevelser. Så anvend den indsamlede viden om dine kunde til at strikke unikke belønningsstrukturer, der motiverer til køb af dyrere, men samtidig også mere bæredygtige produkter. Det er noget, som i sidste ende ikke bare vil gavne natur, samfund og forbrugere, men som også kan sikre dit brand loyale kunder.

PULSE24 er udarbejdet fra august til december måned 2023 på baggrund af statistisk research, feltobservationer, kvalitative interviews med forskere, marketingeksperter og forbrugere, en skræddersyet spørgeskemaundersøgelse med 1.500 danskere, dentsus eget forbrugerpanel ”CCS”, Gallup Kantar Index Danmark, Google Keyword Planner og digital aggregeret interessedata på baggrund af +4 mio. danskeres adfærd.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning

Relaterede artikler