Recommerce – køb og salg af brugte varer både online og offline – har i år stået lidt i baggrunden, mens handelsplatformen Temu har taget Danmark med storm. Temus lynhurtige fremmarch har tiltrukket sig opmærksomhed fra forbrugere, brands og politikere, men der er en spændende sammenhæng mellem de to fænomener: Måden, vi handler på hos Temu, afspejler, hvordan vi også begynder at tænke på genbrug. Vi køber genbrug med en fast-fashion-mentalitet. Netop derfor er det værd at rette blikket mod recommerce og forstå, hvordan denne trend udvikler sig. Denne tendens går under navnet ’Rule Recommerce’ og er en del af dentsus forbrugerstudie Pulse25.
Lige nu oplever recommerce stor vækst, både globalt og i Danmark. På Ebay steg søgninger på ordet “thrifted” med 400% på ét bare år (fra 2023-2024), mens tallene fra DBAs genbrugsindeks fortsat stiger. Kirkens Korshær og Røde Kors har sat omsætningsrekord i deres genbrugsbutikker, og ifølge en lang række lokale og globale forecasts forventes væksten at fortsætte med uformindsket styrke i de kommende år, og forbrugerne stiller høje krav til, at brands følger med udviklingen. Og selvom mange primært forbinder recommerce med gensalg af tøj, så stammer hele 76% af transaktionerne ikke fra tøj (OfferUp, 2024).
Convenience som driver
Selvom pris er en vigtig driver for recommerce, så er det conveinience og udbud, der lige nu er med til at accelerere væksten. Genbrugsjagten er blevet nemmere end nogensinde.
Men væksten i recommerce stiller også nye krav til brands. Forbrugerne forventer, at brands tager ansvar for produkternes fulde livscyklus. Det kræver løsninger, der integrerer genbrug og cirkulær økonomi som en del af brandets strategi – ikke bare som et overfladisk second-hand-tiltag. For brands handler det om at finde løsninger, der matcher deres identitet og værdier, og skabe en strategi, hvor personalisering er i centrum.
Et godt eksempel er Samsungs initiativ Galaxy Upcycling at Home fra 2021. Her får gamle Galaxy-enheder nyt liv ved at blive omdannet til smarte IoT-enheder som sikkerhedskameraer eller babyalarmer. Med en simpel softwareopdatering kan de gamle enheder tilsluttes Samsungs SmartThings-platform og tilpasses til forskellige behov i hjemmet. Initiativet giver også brugerne mulighed for at bidrage til udviklingen af nye funktioner og løsninger, hvilket understøtter cirkulære forretningsmodeller.
Forbrugerne efterspørger løsninger, der gør det let at handle ansvarligt, og de brands, der kan levere, vil stå stærkt i fremtidens konkurrenceprægede marked.
Her er tre konkrete tips, du kan tage med videre:
- Alle behøver ikke have deres egen resale platform, men vi skal alle sammen forholde os til konkurrencen fra recommerce.
- Tag ejerskab på hele den cirkulære købsrejse.
- Overvej, hvordan en forretningsmodel for recommerce kunne se ud i jeres branche:
- Upcycling?
- Reparation og refurbishment services?
- Abonnementstjeneste på brugte produkter?
- Eller?