Topchef hos Geelmuyden Kiese: Danske kommunikationsbureauer har en sten i skoen

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Vi har gennem de seneste måneder talt med bureauledere om, hvad der optager dem. Denne gang er det Mikkel Bendtsen, CEO i Geelmuyden Kiese, som spår en konsolidering blandt kommunikationsbureauer og mener, at branchen kunne blive bedre på flere punkter.

Mens reklamebranchen har været præget af opkøb gennem en del år, har der ikke været samme konsolidering af kommunikationsbureauer. Det skyldes, at branchen på nogle punkter har manglet det sidste nøk professionalisme.

Sådan siger Mikkel Bendtsen, der har været topchef hos Geelmuyden Kiese siden starten af 2022.

”Nu skal jeg veje mine ord, for der er rigtig mange dygtige både rådgivere og bureauer derude, som jeg har stor professionel respekt for. Niveauet af rådgivningen er tårnhøjt, og konkurrencen er hård. Når det er sagt, så er det min opfattelse, at der også er rum for forbedring”.

Virksomhederne stiller nemlig større krav til kommunikationsarbejdet end tidligere.

”Sammenlignet med andre rådgivningsbrancher er der rigtig mange mindre bureauer på kommunikationsområdet. Men i takt med at kommunikation er rykket op på agendaen på direktionsgangen er virksomhederne også blevet dygtigere til at købe ind. De stiller markant højere krav til både værdiskabelsen, løsningerne og samarbejdet og her kommer størrelsen af bureauerne til at have stor betydning.”

Mikkel Bendtsen tror derfor, at der vil ske en konsolidering på kommunikationsbureausiden de kommende år, og at det betyder større bureauer:

”Der har med en enkelt undtagelse været et glasloft på 50 medarbejdere for bureauer som vores. Det er vi nogle stykker, der nu har brudt. Og jeg tror flere kommer op og vil være måske 100 medarbejdere i Danmark, for det skal der til for at have kompetencerne til at hjælpe virksomhederne med de helt komplekse løsninger. Fra politisk interessevaretagelse over bæredygtighed til digital transformation.”

”Hvorfor mener du, at kommunikationsbranchen har manglet det sidste i forhold til professionaliseringen?”

”Når jeg kigger indad, har vi i mine øjne som branche altid haft sværere ved at vise værdien af det, vi laver. Ikke fordi resultaterne mangler, vi er bare dårligere til at omsætte dem til noget, man kan bruge på direktionsgangen. Også her bliver kravene til os som rådgivere uden tvivl højere og heldigvis for det. Kan vi tydeligt vise den økonomiske værdi af den politiske eller omdømmemæssige indsats, kan vi også tage flere penge for den.”

”Det undrer mig, at ledelse ikke prioriteres højere”

Det er ikke kun professionalismen på kommunikationsområdet, som Mikkel Bendtsen tror, vil blive styrket. Han tror også, at det er nødvendigt at branchen begynder at prioritere ledelse højere end i dag.

God ledelse er for mig et helt afgørende parameter for succes i konsulentbranchen. Vi er afhængige af at kunne tiltrække, udvikle og fastholde de dygtigste talenter og derfor har det altid undret mig, at ledelse ikke har været prioriteret højere.”

Det kræver investeringer i både tid og ekstra uddannelse af talenterne, mener Mikkel Bendtsen.

”Det er ofte de dygtigste rådgivere, der bliver udnævnt til ledere, men det at man kan rådgive, gør ikke nødvendigvis nogen til en dygtig og nærværende leder. Her er det vigtigt, at man som virksomhed følger op med træning, sparring og uddannelse, så du giver de mennesker de bedste forudsætninger for også at blive fremragende ledere. Det synes jeg man skylder både lederen og medarbejderne.”

En sten i skoen hos kommunikationsbureauer

Udover fokus på ledelse, mener Mikkel Bendtsen, at branchen også har en sten i skoen, som bør italesættes.

“Som rådgivere er vi vores navn og vi har kun et. Derfor har det altid været helt afgørende for mig, at vi som hus har haft værdierne i orden. Åbenhed og integritet er i mine øjne kardinaldyder i konsulentbranchen. Vi har åbne kundelister, vi arbejder aldrig under falsk flag og er altid åbne om, hvilke interesser vi repræsenterer. Jeg må indrømme, at jeg troede, at det var blevet en hygiejnefaktor at arbejde sådan. Det kunne jeg så konstatere sidste år, at det er det stadig ikke, og det synes jeg faktisk vi bør have en samtale om i branchen. For hvad er alle vores kodekser egentlig værd? Og så kan jeg det jo undre mig over, at der stadig er kunder, der åbenbart køber ind på det.”

Alligevel synes Mikkel Bendtsen, at det er en utrolig spændende tid at arbejde i kommunikationsbranchen.

” Hele bæredygtighedsområdet er kommet som en tsunami ind over os. Det digitale vender løbende op og ned på det meste og nu kigger vi ind i kunstig intelligens, som allerede på den korte bane kan betyde store ændringer for såvel bureauet som vores kunder. Det er en fantastisk spændende tid at være bureauleder i.”

Fakta om Geelmuyden Kiese

Kontorer i København, Oslo og Stockholm
Har specialiseret sig inden for energi/klima, finans, tech/tele, life Science og sport/kultur/underholdning.

Ca. 20 pct. af kunderne køber ind på hele det skandinaviske marked
I alt ca. 140 medarbejdere – heraf 50 på det danske kontor