Vi har spurgt Jacob Holst Mouritzen, der er director of communication og marketing hos Mindshare, om han tror på Instagram eller Snapchat som vinder af kapløbet om story-funktionen.
“Som altid er det svært at spå om fremtiden. Lige nu ser vi, at begge medier bliver brugt meget i den yngre målgruppe, og det er svært at forestille sig, at et af medierne fravælges helt foreløbig”, siger han og fortsætter:
“Det, der er populært på begge medier er selve måden at kommunikere på – altså ’Story’-delen. De korte sekvenser, der lynhurtigt kan fortælle en historie på en sjov og anderledes måde, eksempelvis med brug af emojis, forskellige lenses, filtre og boomerang. Så hvad enten man bruger det ene eller andet medie, er det vigtigt, at virksomheder og brands forstår den måde at kommunikere på”.
Jacob Holst Mouritzen mener, at der stadig er masser af annoncemuligheder hos Snapchat, som annoncørerne endnu ikke har taget til sig.
”Udviklingen hos Snapchat er gået meget stærkt og der er ikke mange annoncører endnu, der er stået på annoncevognen hos dem,” siger Jacob Holst Mouritzen og fortsætter:
”Der er masser af features, som annoncørerne kan gøre brug af. Og de virksomheder, der er blandt de første til at bruge dem vil få ekstra opmærksomhed”.
Jacob Holst Mouritzen bakkes op af Thomas Cilius, CEO i Snaplytics, der tidligere har sagt til Bureaubiz:
“Interessant nok, så har vi meget få danske kunder – cirka 3 procent af kundebasen. Modenheden til at bruge et medie som Snapchat i Danmark er simpelthen ikke ret stor endnu.”
Jacob Holst Mouritzen kigger lidt indad og mener, at bureauerne nok skal pushe lidt mere på for at få annoncørerne til at bruge mediet, men det kræver også, at virksomhederne selv er parate.
”Virksomhederne skal være parate til den rigtige brug af mediet, for hvis der ikke er nogen hos virksomhederne, der kender og forstår Snapchat, bliver det aldrig godt. Selvom vi som bureau er klar med rådgivning, skal det drives indefra virksomheden”, siger han.
Også Lise Fink Vadsholt, tidligere CEO i OgilvyOne, har tidligere sagt til Bureaubiz, at Snapchat er interessant for annoncører, men at det stiller krav til kommunikationen på mediet:
”Både det faktum, at Snap ikke har en like-knap, og at alt indhold forsvinder igen, inviterer til mere umiddelbart indhold. Brugerne interagerer i højere grad med nære relationer på platformen, hvilket betyder, at vi som brands lander direkte i the friend-zone,” siger Lise Fink Vadsholt og fortsætter:
”Snap er også en underholdningsplatform, og brugerne er for en stor del positivt indstillet, fordi man ikke bliver tvunget til at se reklamer – man kan blot swipe videre. Men det stiller også krav til den kommunikation, som annoncører vælger at møde brugerne med. Er man ikke umiddelbar, bliver man slagtet med et swipe”.
Indtil videre har bl.a. virksomheder som Cult og Forsvaret gjort erfaringer med Snapchat.
Den 7. september afholder Kforum og Bureaubiz et kursus, hvor, man får indblik i Snapchats målgrupper og deres adfærd samt konkrete tips til, hvordan man formidler indhold på Snapchat.