Autonom køreteknologi har været et af de mest ventede fremskridt inden for bilindustrien i det seneste årti. Teknologien har potentialet til at transformere utrolig mange industrier og samtidig påvirke vores daglige liv ved at gøre biltransport sikrere, mere effektiv og mere tilgængelig for alle: Transport som service. Jeg har undersøgt den nuværende status for autonom kørsel og førerløse biler i USA og Kina. Lad os se, hvor langt vi er kommet.
Ifølge US Census tilbringer 130 mio. mennesker bare i USA en time i deres biler, når de pendler til og fra arbejde. Hver dag. Det svarer til 130 mio. timer spildt i trafikken dagligt, hvilket svarer til 15.000 års menneskelig kapital, der går til spilde – hver dag.
Men det er ikke den værste statistik: Hver dag bliver omkring 3.700 mennesker dræbt i trafikken over hele verden. Det svarer til, at en Boeing 737 styrter ned hver time, året rundt!
Så det er vel fair at påpege, at der er massive muligheder for forbedring af den nuværende model, når det kommer til kørsel.
Tesla FSD: 400.000 bilejere kan ikke tage fejl
Tesla har længe været anerkendt som en af de største aktører inden for autonom kørsel. Deres autopilot-system er et af de mest avancerede ADAS (Advanced Driver Assistant Systems) systemer på markedet i dag. Det kan håndtere opgaver som vejbaneskift, parkering og endda navigering på og af motorvejsramperne. Dog er deres teknologi endnu ikke fuldt autonom og kræver stadig, at en fører er opmærksom og klar til at overtage kontrollen når som helst.
Tesla har for nylig frigivet en ny version af deres Full Self-Driving system kaldet FSD beta v11, som lover at bringe deres køretøjer meget tættere på fuld autonomi. Den nyeste version inkluderer funktioner som ’bygader’ og ’autostyring på bygader’, der giver Tesla-køretøjer mulighed for at navigere i komplekse bymiljøer. Selvom teknologien stadig er i betatest og kræver, at føreren er klar til at overtage kontrollen når som helst, er det et betydeligt skridt fremad inden for autonom kørsel. I øjeblikket er der mere end 400.000 Tesla køretøjer der dagligt har adgang til systemet og på den måde leverer kæmpe mængder testdata tilbage til Tesla.
Hvis du vil se et realistisk eksempel på kvaliteten af selvkørende biler med den nyeste version af algoritmen, så se denne YouTube video:
Førerløse taxier er nu en realitet
Men det er Cruise, et selvkørende bilfirma ejet af GM, der i øjeblikket er førende på markedet for kommerciel autonom køreteknologi. Firmaet driver en kommerciel tilgængelig taxa-service med førerløse biler i San Francisco, Phoenix og Austin.
Disse førerløse taxier betjenes gennem en app magen til Uber eller Lyft. Passagerer kan anmode om en køretur, og et fuldt autonomt køretøj vil ankomme for at hente dem og køre dem til deres destination. Firmaet planlægger at udvide servicen til mange andre byer.
På SXSW i marts gik CEO for Cruise, Kyle Vogt (tidligere medstifter af Twitch), på scenen for at forklare, hvorfor han tror, at de vil vinde: ”Status for FSD i dag gør mange mennesker usikre, fordi de skal være klar til at tage over til enhver tid. Efter et par minutter i vores selvkørende biler, fatter folk konceptet med fuld førerløshed. Og 92 pct. vil gerne komme tilbage,” sagde han og fortsatte: ”Det store spørgsmål her er: Arbejder du for din bil, eller arbejder bilen for dig?”
Cruise er ved at lancere deres nyeste bil produceret af GM: Origin – et lille buslignende køretøj, der kan transportere op til seks personer uden en fører. Produktionsomkostningerne estimeres til at være 50.000 dollars. Bilen er helt elektrisk og designet til at have en levetid på 1.600.000 km.
Cruise bruger LiDAR-teknologi til navigation og skal kortlægge områderne grundigt, før de åbner for deres førerløse biler. Tesla bruger derimod almindelige kameraer og ingen kortlægning, hvilket gør opgaven meget mere kompliceret, men billigere på lang sigt. Det er pt stadig uvist, hvilken strategi, der vil vinde på den lange bane.
I mellemtiden sker udviklingen også hurtigt i Kina. Baidu fører an i autonom køreteknologi. Siden 2013 har virksomheden testet deres selvkørende biler på offentlige veje. Deres service hedder Apollo Go, og de har allerede gennemført over en mio. autonome ture.
Derudover har de for nylig fået tilladelse fra regeringen til at drive fuldt førerløse tjenester i flere byer i Kina, herunder Beijing, Wuhan og Chongqing.
Tencent og Alibaba, to af Kinas største teknologivirksomheder, har også investeret tungt i autonom køreteknologi og der er et reelt kapløb i gang mellem USA og Kina på dette område.
Mens teknologien bag autonom kørsel udvikler sig hurtigt, er der stadig betydelige udfordringer, der skal tackles, før førerløse biler bliver en realitet. Naturligvis er sikkerhed den vigtigste bekymring, og virksomheder arbejder hårdt på at sikre, at deres førerløse køretøjer kan køre sikkert på vejene. Men på et tidspunkt bliver vi nødt til at diskutere, hvad der skal til, før vi accepterer denne nye teknologi som et bedre og sikrere alternativ. Indtil videre har målet været næsten nul-tolerance, men med over 12.000 trafikskadede hver dag alene i USA, hvoraf der er menneskelige fejl bag 96% af uheldene, må vi før eller siden nå et tidspunkt, hvor autonom kørsel er så meget sikrere, at vi bliver nødt til at acceptere det.
En anden udfordring er at skabe en regulerende ramme for at håndtere ny teknologi og biler uden rat. Regeringer skal sikre, at der er regler på plads for at håndtere ulykker og ansvarsproblemer. Der er også bekymringer om den indvirkning, førerløse biler kan have på jobmarkedet ikke kun i transportindustrien, men i mange andre erhverv.
Trods disse udfordringer ser fremtiden for autonom kørsel lys ud. Når teknologien udvikler sig og bliver mere udbredt, kan vi forvente en betydelig reduktion af ulykker og trafikpropper. Førerløse biler vil også give mere effektiv og økonomisk overkommelig transport til mennesker, der måske ikke har råd til en bil eller ikke kan køre pga fysiske handicaps.
Din førerløse bil ankommer om lidt
I den nærmeste fremtid kan vi forvente at se flere selvkørende biler på vejene, og teknologien vil både blive mere avanceret og mere prisvenlig. Når folk begynder at få succesfulde førstehåndsoplevelser med selvkørende biler, vil rygtet sprede sig hurtigt, og jeg forudser, at transformationen vil ske eksplosivt, når det sker. Lige som vi i øjeblikket oplever med udbredelsen af elektriske biler.
Mens teknologien fortsætter med at forbedre sig, kan vi på et tidspunkt se en verden, hvor alle biler er fuldt autonome. Hvor folk kan læne sig tilbage og slappe af, mens bilen kører dem til deres destination. Og tage en pause under transporten. Og hvor vi ikke længere ejer en bil, men abonnerer på en transportløsning
Lige nu udvikler teknologien bag autonom kørsel og førerløse biler sig meget hurtigt. Virksomheder som Cruise og Tesla gør betydelige fremskridt i udviklingen af selvkørende biler, men glem ikke Kina, hvor der også bliver foretaget store investeringer i teknologien.
Selvom der stadig er udfordringer, der skal tackles, forudsiger jeg, at når vi forlader 2023, vil ingen tvivle på, at denne banebrydende teknologi snart bliver en realitet.