Luk øjnene og tænk på en god ven. Tænk på sidste gang, I lavede noget sjovt eller meningsfuldt sammen. Det fremkalder sikkert et smil. Men for mange er disse øjeblikke blevet sjældnere. Vi står midt i en venskabsrecession, hvor vi bruger mindre tid med vores venner og har færre nære relationer.
Dentsus Pulse25-undersøgelse viser, at 37% af danskerne bruger mindre tid med deres venner end tidligere. Ikke fordi vi ikke ønsker det, men fordi sociale og kulturelle faktorer arbejder imod os. Det er nemlig hele 55% af danskerne, der ønsker at tilbringe mere tid med deres venner (dentsu, Pulse25).
Sociale medier har forandret måden, vi skaber og vedligeholder relationer på. Vi flytter oftere, slår færre rødder og prioriterer karriere og selvudvikling, hvilket efterlader mindre tid til venskaber. Vi har fået et større fokus på, at det er okay at sige nej til sociale aktiviteter og samtidig vokser hustle-kulturen, hvor arbejde og effektivitet overtager kalenderen. Resultatet er, at mange oplever en ensomhed, de ikke kan bryde ud af.
Dentsus Pulse25 undersøgelse viser, at 26% af danskerne er kede af, at de ikke har flere venner. Men hvordan skaber man nye relationer som voksen, når omgivelserne ikke ligefrem understøtter det? Her ligger en oplagt mulighed for brands til at spille en positiv rolle.
Teknologi som erstatning eller brobygger?
I mangel af nærværende relationer ser vi, at søger flere mod teknologi. AI-modeller som Friend.com og Snapchats AI-chatfunktion har allerede vundet indpas, specielt blandt unge, der bruger dem til at simulere sociale interaktioner. Og ja, det kan virke futuristisk at tale om en AI robotven, men faktisk har 3 ud af 4 af børn i 4. klasse prøvet at chatte med SnapChats My AI ifølge Børns Vilkår.
Det er en tydelig indikation på, hvor stort behovet er for venskaber. Men teknologiens rolle er ikke uden udfordringer. Kan kunstig intelligens virkelig erstatte menneskelige relationer, eller skaber det blot en illusion af venskab, der risikerer at forstærke ensomheden?
Her kan brands spille en vigtig rolle ved at fremme ægte og meningsfulde forbindelser mellem mennesker. Budweiser demonstrerer dette i deres kampagne It’s not the same without your buds, hvor de sætter fokus på vigtigheden af nære venskaber og det sociale samvær, der binder os sammen.
Ved at vise omsorg og forståelse kan brands ikke bare imødekomme forbrugernes behov for sociale og følelsesmæssige bånd, men også skabe en stærkere relation til deres målgruppe.
Det handler om at skabe løsninger og budskaber, der inspirerer til autentiske relationer, og som samtidig giver brands en meningsfuld plads i forbrugernes liv. Her kommer fire råd til at gøre netop det:
- Vis omsorg i jeres kommunikation, og giv forbrugerne mod på at tage kontakt
- Tilbyd løsninger til social trivsel
- Skab produkter og services, der i praksis letter sociale sammenkomster
- Skab fællesskaber på arbejdspladsen