Trend 7: Brands skal bygge bro mellem fysiske og virtuelle oplevelser

Julie Daugaard,
strategy director, Dentsu

Paw Bæk Hansen,
strategy director, Dentsu

Denne klumme er den 7. af er en serie, hvor Dentsu præsenterer 8 forbrugertrends for 2021: Vi savner fysiske oplevelser – lige fra den gode smagsoplevelse på en restaurant til den euforiserende stemning til koncerter. Manglen på fysisk nærvær kan føre til hudsult, så brands må forstå at forbinde fysiske og virtuelle oplevelser, for de…

Selvom vi er bange for smitten og opmærksomme på at holde afstand, så vil 63% af danskerne gerne deltage i en fysisk oplevelse, hvis den afholdes på en forsvarlig måde. Det viser Dentsus spørgeskemaundersøgelse blandt 1.500 danskere i forbindelse med det årlige trendstudie Pulse. Brands skal skabe fysiske oplevelser under de rammer, der er. Det handler altså om at skabe muligheder der, hvor man kan og med højde for restriktionerne, fremfor at vente på at verden ændrer sig.

Samme undersøgelse viser, at 4 ud af 5 danskere mener, at virtuelle oplevelser ikke kan erstatte fysiske oplevelser – og med god grund. Vi savner simpelthen at mærke vores krop og at få en fysisk oplevelse. Der er derfor meget potentiale for brands. Oplevelserne som danskerne efterspørger, er ikke nødvendigvis kun de fysiske. Det handler i bund og grund om at sanserne skal aktiveres – og det kan lige så vel være en høre- eller smagsoplevelse – fra eget hjemme eller i sikker corona-afstand selvfølgelig.

Vi har (gen)opdaget vores kroppe under corona
Selvom vi er hudsultne og savner fysisk nærvær med familie og venner, så har vi også (gen)opdaget vores kroppe. Under corona begyndte mange danskere at gå lange ture, og der kom 375 nye gå-klubber rundt omkring i landet. Ligeledes eksploderede salget af træningsudstyr og online hjemmetræning. Udendørstræning voksede også, og et eksempel på dette er Silent Fit, hvor deltagerne træner i parker med høretelefoner på for at høre samme musik og instruktørens instrukser.

Brands skal sørge for at skabe momenter i forbrugernes hverdag, hvor de kan bruge deres kroppe. Hjælp forbrugerne til en hverdag med bevægelse og aktivitet. I den forbindelse bliver hjemmet i endnu højere grad anvendt til flere aktiviteter, så brands skal også hjælpe forbrugerne med en naturlig overgang i disse.

Melvin Kakooza iværksatte eksempelvis ‘coronafitness’, hvor han gennem Instagram fik aktiveret mange tusinde danskere til morgengymnastik. Det er et helt konkret eksempel på at imødekomme behovet for fysiske oplevelser ved at bygge bro mellem det fysiske og virtuelle.

Og det skal detailbrands også arbejde aktivt med, for forbrugerne savner den fysiske butik. Brands skal tænke i alternative løsninger såsom udendørs pop-up stores og i højere grad anvende udearealerne foran butikkerne. Forbrugerne har også et ønske om en mere kontaktløs oplevelse i butikker. Et eksempel på dette er det japanske make-up mærke Shiseido, der har åbnet en butik med kontaktløs konsultation, prøver og køb.

Den kontaktløse oplevelse har desuden givet automaten et comeback. Tøjkæden & Other Stories har fået en beauty vending machine, hvor kunderne kan ‘trække’ produkter og dermed købe varer uden at være i kontakt med en medarbejder samt undgå kødannelse.

Oplevelsesbranchen har også været presset under corona, hvilket har medført en acceleration af en teknologisk og digital udvikling. Oplevelsesbranchen har være nødsaget til at tænke anderledes, og der blev eksempelvis i 2020 afholdt den første socialt distancerede koncert i England.

Fortnite har også tænkt kreativt og afholdt en koncert inde i spillet. Travis Scoot leverede et brag af en fest til de mange deltagere. Hjemme i stuerne kunne de danse i deres VR-udstyr, så deres avatar i spillet på den måde efterlignede bevægelserne. Igen et eksempel hvor der bliver bygget bro mellem det fysisk og det virtuelle.

Brands skal se mulighederne, for selvom det ikke kan lade sig gøre, som det plejer, så kan det helt sikkert lade sig gøre i et andet format. Gentænk derfor indretningen af det fysiske rum i butikker. Arbejd ud fra at fremtiden er kontaktløs. Anskaf automater. Tænk i udendørs løsninger.

Om klummen
Klummen er en del af en trend-serie, hvor bureaugruppen Dentsu præsenterer otte forbrugertrends for 2021. De otte trends er udarbejdet på baggrund af tre måneders statistisk research, antropologisk observation, interviews med førende forskere, egen spørgeskemaundersøgelse med 1.500 danskere og digitalt aggregeret interessedata på baggrund af +4 mio. danskeres adfærd.

Du kan læse de andre trends her: 

Generation Alpha er den mest isolerede generation til dato

Danskerne ønsker at være mere rene og sunde end nogensinde før,

Brands er foran forbrugerne, når det kommer til bæredygtighed,

Hjemmet bliver den primære platform for brands i 2021,

Glem alt om materielle goder – kreativitet er det nye statussymbol

Hver tredje dansker er villig til at dele data, hvis det kan gøre hverdagen nemmere for dem

Om klummeskribenterne
Paw Bæk Hansen og Julie Daugaard arbejder som strategy directors i Dentsu i hhv. København og Aarhus. Til daglig rådgiver de virksomheder omkring hvem der er de mest værdifulde forbrugere for brandet, hvordan brandet får bedst kontakt til disse forbrugere, og hvordan de eventuelt ændrer forbrugernes adfærd i brandets favør. Deres rådgivning er altid baseret på målgruppeindsigter, markedsanalyser og forbrugertrends.

 

Klummer på Bureaubiz er et udtryk for skribentens egen holdning.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning