Danske iværksættere skaber bureauer i verdensklasse

Henrik Jensen,
direktør i Brandse & Co.

Klumme: Iværksættere er afgørende for vækst i den danske bureaubranche, skriver Henrik Jensen, der er Ph.d. i innovation af forretningsmodeller inden for medier og bureauer.

&Co. blev i maj kåret til verdens bedste kreative bureau af Campaign. En måned senere ved Cannes Lions viste danske bureauer med Virtue i spidsen, at det kreative danske håndværk er i særklasse.

I år kommer den internationalt anerkendte Effie Award til Danmark. Den afløser vores lokale AEA – Advertising Effectiveness Award. I de knap 20 år den har eksisteret, har det mest vindende bureau været Robert/ Boisen & Like-minded. Danmark har bare mange bureauer i kreativ verdensklasse.

De danske mediebureauer er de bedste i EU
De nævnte bureauer står i Bureaubiz’ bureaurapport, Bureautrends, under kategorien reklamebureauer. Danmark har dog også bureauer i verdensklasse inden for andre kategorier.

En erfaren global media director fortalt mig engang, at hvis man kører et mediabureau-pitch på tværs af Europa vil de danske mediebureauer altid være i top3. Kun englænderne er konsekvent bedre. Så nu når de har meldt sig ud af EU, kan vi velsagtens prale med at være de bedste inden for EU.

Vi kan også konstatere, at hovedparten af de internationale mediabureauer i form af Mediabrands, GroupM og OMG alle har en dansker i spidsen for Norden. Og sådan har det været, lige siden mediabureauerne kom til verden for 30 år siden.

Danske digitale bureauer har kernekompetencer i international topklasse
Den første bureaurapport fra Bureaubiz kom i 2008. Her stod bureauerne Wunderman og Magnetix opført i kategorien direct marketing. Siden dengang har de begge udviklet sig som en mønstercase inden for det, som på engelsk hedder business model innovation.

I dag bidrager de med nogle af dette årtis kernekompetencer til hver deres internationale bureaugruppe. Ligesom de gennem en årrække har sat nye standarder for finansiel performance og skalérbarhed i den danske bureauverden.

Danske bureauer er attraktive for mange
Accenture Song kom til verden i april i år. Det blev en stor historie i Danmark, fordi et af de dominerende danske bureauer i de seneste årtier i form af Hjaltelin Stahl er en central del af Accenture Song-familien. 

Tilbage i 2019 blev Hjaltelin Stahl en del af Accenture i en af de største danske bureauhandler nogensinde. Og det i en tid, hvor der har været historisk mange bureauhandler. Danske bureauer er kvalitetstestet af hverdagen. Og deres leverancer i verdensklasse gør dem attraktive for mange.

Hvor kommer bureauer egentlig fra?
I ovenstående gennemgang af danske bureauer i verdensklasse mangler der sikkert en masse. Det skyldes primært min uvidenhed.

I videnskaben inden for personlighedsforskning er der en klassisk diskussion: Bliver vi mest påvirket af ARVEN fra vores forældre eller af MILJØET, vi vokser op i?

Vi ved faktisk lidt om det, når det handler om bureauer: Det arvelige kan henføres til, hvem som starter bureauet, mens miljøet kan henføres til en teknologisk innovation ved fødslen.

Hvem føder bureauer?
Den amerikanske professor Rajshree Agarwal fra University of Maryland kan hjælpe med at forstå generne for bureauer. Hun forsker nemlig i udviklingen af brancher og hvor nye aktører kommer fra.

Nye aktører kan komme tre steder fra. Det kan være fra uddannelsesinstitutioner. Tænk på Mark Zuckerberg og Harvard. I en dansk kontekst kan det være Mads Paaskesen og Kristian Larsen, som startede PL & Partners, mens de gik på Køge Handelsskole.

Det kan også være det, som hun kalder ‘able founders’. Nogle som har kendskab til bureaubranchen i forvejen. Og som tror på, at det kan gøres på en bedre måde. Et eksempel herpå er en af de seneste års succeser Boye & Spellerberg, som Bjarne Spellerberg og Peter Boye har startet.

Endelig kan nye aktører også komme som en diversifikation fra en eksisterende aktør. Eksempler herpå kan være Group M’s lanceringer af Acceleration og Nexus inden for det seneste år.

Hvilket miljø vokser nyfødte bureau-babyer op i?
Professor Rajshree Agarwal har også fundet frem til, at nye aktører opstår, som følge af en teknologisk innovation, som de eksisterende aktører er usikker på, hvordan de skal håndtere forretningsmæssigt.

Bureaubranchen rammes hver 18. måned af en ny marketing teknologisk innovation. En af de større var da Google for knap 20 år siden lancerede adwords. Det ændrede markedsføringen i alle kategorier. Eller da Facebook for 15 år siden gav os et nyt sprog inden for sociale medier.

Alle nye bureauer fødes med udgangspunkt i et udækket behov hos kunderne. Et behov som er en konsekvens af en nylig marketing teknologisk innovation.

Iværksætter ledede danske bureauer vokser hurtigst
Vi ved ikke, hvad fordelingen mellem de tre former for arvemasse er. Men der er ingen tvivl om, at der er fødes mange flere ud af uddannelsesinstitutionerne Og at det er iværksættere, som står bag langt de fleste

Tilbage i 2016 udgav to management konsulenter fra Bain & Company bogen ‘The Founder’s Mentality’. De havde analyseret alle verdens børsnoterede virksomheder over en 25-årig periode. Formålet var at identificere karakteristika hos de virksomheder, som var bedst til at vækste. Deres hovedkonklusion var, at de virksomheder, hvor grundlæggeren stadig var involveret voksede 3x mere end de andre.

I Brandse & Co er vi i gang med et tilsvarende studie af danske bureauer. Her analyserer vi 2021 årsregnskaberne fra de danske bureauer. Og de foreløbige resultater viser det samme: Danske bureauer, som er ledet af grundlægger(ne) vokser hurtigst. Studiet offentliggøres i sin helhed på Creative Club’s bureaulederseminar onsdag den 21. september.

Vinderbureauernes DNA: Iværksættere skaber værdi
Så et kig i 373 bureauregnskaber fra 2021 viser, at iværksætterne er afgørende for væksten i den danske bureaubranche. Tilbage i 2014 var jeg sammen med MyResearch og Bureaubiz involveret i et projekt omkring Vinderbureauers DNA. Hvad karakteriserede de bureauer, som havde den højeste vækst i en længere årrække?

Otte ud af de 11 bureauer, som var med i undersøgelsen, var ledet af deres grundlægger. Hvis vi kigger tilbage på de 11 bureauer, som var med i undersøgelsen, har de siden da skabt to arbejdspladser om ugen. De har også udgjort 75 pct. af MyImage vinderne fra 2014 til 2020 inden for kategorierne mediabureau, reklamebureau og digitalt bureau. Og endelig dominerer de top5 listen over de største danske bureauhandler i det seneste årti.

Iværksættere er afgørende for vækst i den danske bureaubranche
Danmark har en bureaubranche i verdensklasse. De er startet af iværksættere, som tog chancen. Der kommer hele tiden nye til. Enten fra uddannelsesinstitutionerne eller som able founder’s, der allerede findes i branchen.

De kommer til at drive væksten i branchen igen i dette årti. Og udover finansiel værdi til deres aktionærer kommer de til at skabe en masse nye arbejdspladser og forbedre konkurrenceevnen for det danske erhvervsliv.

Henrik Jensen er en af oplægsholderne på Creative Clubs bureaulederseminar, der bliver afholdt onsdag den 21. september i Nyborg. Du kan nå at tilmelde dig endnu.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning