Af Peter Engholm, journalist

Bureaubiz har kreeret en buket med begivenheder fra den danske marketingbranche det seneste år. Listen omfatter alt fra bureaukærlighed og eksotiske skift til ægte pral og en stor bunke talenter.

Årets annoncør
DSB. Ja, hvorfor ikke? Selvom statsbanernes marketingbudgetter var større i årtiets begyndelse, da Harry og Bahnsen huserede, så har man fortsat danskernes bevågenhed. Og hvordan forvaltes den? Med ærlighed faktisk. Da en annonce med familiehygge faldt i en 80’er-tidslomme, erkendte DSB’s kommunikationschef, at den ikke ramte plet. Erkendelsen fortjener ros.


Juletilbud fra DSB med bjerge i baggrund og en god gammel omgang stereotyper.

Årets marketingchef
Manden, der forstod, at der er så meget, kvinder ikke forstår. Søren Nielsen, marketing director i Danske Spil, var ansvarlig for bl.a. Oddset og stod fadder til blandt et af de mest prisvindende universer herhjemme i dette årtusind. Og mest kommenterede: Kampagnen nåede både i Pressenævnet og Radio- og tv-nævnet. Søren Nielsen stoppede sidst i 2019, og jeg holder en stor fadøl på, at universet ikke bliver lukket ind i det næste årti.

Årets co-branding
Fjerne galakser mødtes da The Millennium Falcon fra Star Wars fløj ind i Fortnite. Disney og Epic Games, udbyderen af spillet med over 250 mio. brugere, gik sammen om et live-event, hvor angiveligt mere end 10 mio. spillere loggede på alene for at overvære præsentationen af Star Wars-lir til in-game-brug – og se et sneakpeak på filmen. En pænt effektiv gamification, der bringer a long time ago ind i fremtiden.

 

Årets bureaukøb
Når jeg siger konsulenthus, så tænker du magi. Nej? Til gengæld har Hjaltelin Stahl prædiket – og praktiseret – Logic & Magic in any media, og dét købte Accenture Interactive ind i. Hjaltelin Stahl er annoncørernes nr. 1 i Image-analysen og blandt de seneste fem års mest prisvindende bureauer. Det er ikke Danmarks hidtil største bureauhandel beløbsmæssigt, men på andre ledder er det. Og velkommen til et konsulenthus: Pressemeddelelsen om handlen var på 8.500 anslag – alene ansvarsfraskrivelsen fyldte de 5.500.

Årets romance
Faktisk årtiets romance. I 2010 gik de aarhusianske specialister i tilbudsaviser, Recommended, sammen med det københavnske digitalbureau Zupa. Man tog begge navne, men lige meget hjalp det: I 2014 købte Zupa sig ud. Recommended fortsatte ad fusionsvejen med Simpatico og Kernel – og blev til Agency Spring. Men gammel bureaukærlighed ruster ikke, så Zupa og Agency Spring fandt sammen igen i 2018. Med hvert sit navn – indtil for nylig, hvor Agency Spring blev stedt til hvile på bureaunavnenes kirkegård.

Årets eksotiske karriereskift
Hoteldirektør i Den Dominikanske Republik. Et sjældent karriereskift næsten uanset, hvor og hvad i verden man kommer fra – og en garanti for et CV med woweffekt. Thomas Erichsen stoppede som CEO for Nord DDB og Malene Færch Erichsen som projektleder på Partners, og familien flyttede til Caribien. Ting tager tid, så først i 2020 forventes selve hoteldelen at falde på plads for det danske bureaupar i Den Dominikanske Republik. Følg med her.


Reklamepar fra København til Caribien. 

Årets personlige branding
Som adm. direktør i Envision var Mona Juul rutineret i at sælge varen, men opgaven blev personlig, da Lars Løkke Rasmussen udskrev folketingsvalg – for Mona Juul stod på stemmesedlen. Disciplinerne personlig branding og politisk kommunikation blev håndteret så flot, at hun blev valgt ind i Folketinget – med 6.-flest personlige stemmer blandt de konservatives 12 valgte.


Til valgkamp med Mona Juul, tidligere direktør for Envision. 

Årets stille afsked
Dobbelt farvel i Albertslund. Republica tog stilfærdigt afsked med ”& Konstellation” – et tilnavn, der var kommet til, da Republica købte digitalbureauet i 2015. Samme år tog daværende adm. dir. Susanne Lund initiativ til en kreativ talent-hub, React, ledet af Per Holm Henriksen. Vidt forskellige talenter (flere af dem går igen i Årets talenter, se nederst), bl.a. en kok og sommelier, og award-vindende eksekveringer af handlende ideer. Men det Coop-ejede bureau valgte ikke desto mindre at lukke React i 2019.


Per Holm Henriksen, tidligere leder af React (tv) og Susanne Lund, tidligere administrerende direktør for Republica (th).

Årets bureau
Berømmelse kan også være herostratisk, og dén fik Advice så rigeligt af i 2019. Da kom det frem, at Falck – med Advice-bistand – havde misbrugt sin markedsposition til at presse konkurrenten Bios ud. Falck har betalt 152,5 mio. kr. i et forlig og modtaget en bøde på 30 mio. kr. – den hidtil største i en dansk konkurrencesag. Advice screenede 3.500 projekter og strammede guidelines og governance – og direktør Espen Meyer Højlund gik bodsgang i månedsvis. Sagen understregede, at ”gode værdier” i en virksomhed ikke er nok alene.


Espen Meyer Højlund, administrerende direktør i Advice. 

Årets udbud – og pral
Digitaliseringsstyrelsen gav Primetime 12 mio. kr. til at formidle national infrastruktur i form af ny Digital Post. En vægtig tjans, og bureauet udtrykte glæde i pressemeddelelsen. Typisk ville man have tilføjet, at opgaven mødes med ydmyghed. Men Primetime fravalgte falsk beskedenhed til fordel for ægte pral: ”vi (…) er med til at forme og ændre samtaler”. Og det gøres ”med samfundsindsigt, analytiske kompetencer og evne til at udvikle kreative koncepter”. Gevinsten er et ”klart eksempel på, at vores strategi leverer rådgivning, der skaber værdi og resultater for vores kunder.”

Årets anerkendelse
Cannes Lions er fortsat verdens største kreativitetsfestival – og en Grand Prix er det ultimative skulderklap. Virtue Nordic vandt den første danske Grand Prix siden 2003 for adDress the Future for Carlings. En virtuel kollektion, der elegant pirker til modebranchens ressourceforbrug og de forbrugere, der køber tøj udelukkende til SoMe-posering. Awarden er fremstillet af karrierefremmende stoffer: Morten Grubak gik fra kreativ direktør i Virtue Nordic til executive creative director for Virtue Nordeuropa, inkl. Storbritannien.


Virtue og Carlings høster verdens mest prestigefyldte branchepris.

Årets fyrtårn
En liste som denne uden & Co.? Det ville nærmest være utroværdigt. Bureaubiz bragte en oversigt over bureauernes awardgevinster de seneste fem år, og her scorede & Co. lige så mange point som nr. 2 og 3 til sammen. I sig selv stærkt, men holder vi snuden i excel-arket og koncentrerer os om de seneste tre år, så er den kreative dominans sømmet fast:

&Co har været lige så award-vindende som nr. 2, 3, 4 og 5 tilsammen. Og konkurrenterne leverede endda – jf. Årets anerkendelse – den mest pointgivende præstation af dem alle: Grand Prix i Cannes.

Årets talenter
34 talenter, fordelt på 32 individer og 2 bureauer. Det var høsten, da Bureaubiz bad godt en håndfuld brancheprofiler udpege de kreative talenter, vi bør holde øje med. Den udpegede trup var inspirerende blandet: designere, art directors, tekstforfattere og det ypperste fra kontakt- og strategisiden. Ingen nævnt, ingen glemt kan altså bare ikke gøre det. Her er de udvalgte talenter på ny:

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev