Gør dit bureau ikke nok for at holde sig selv attraktivt i jeres forhold? Så er der nu hjælp at hente. Med kampagnen The Unknown Affair har bureauet Unknown sat sig for at redde de danske bureauforhold ved at være CMO’ernes kreative sidespring.

Monogami er ude. Polygami er inde.

Umiddelbart kan det lyde en smule kontroversielt at opfordre til utroskab – også selvom der i dette tilfælde kun er tale om det professionelle forhold imellem marketingsafdelinger og bureauer. Til gengæld ser det ud til, at det lykkelige, monogame bureau-forhold er ved at være en sjældenhed i 2019.

I dag er det ikke unormalt, i modsætning til tidligere, at en annoncør omgås flere forskellige bureauer i jagten på størst mulig værdi. Vi bevæger os længere væk fra den faste samarbejdsaftale og tættere på projektbaserede samarbejder, hvor specialister bliver hyret ind til det, som de er bedst til. En tendens, som det kreative bureau Unknown omfavner med deres nye kampagne.

“Først og fremmest er The Unknown Affair ikke en kampagne, som skal ødelægge eksisterende bureausamarbejder. Unknown er et kreativt niche-bureau. Vi behøver ikke at være det store lead bureau, som varetager alt fra A til Z.

De store bureauer må meget gerne stå for bas-gangen i marketingsmelodien. Så tager vi positionen som strygerne, der giver melodien dynamik og gør den interessant at høre på.

Vi er overbeviste om, at en affære kun vil gavne de eksisterende bureau-forhold. Strygerne skal jo altid harmonere med bas-gangen, så forhåbentligt vil det betyde mere samarbejde bureauerne imellem”, forklarer Philip Engelund, administrerende direktør i Unknown.

En affære med det ukendte
I forbindelse med kampagnen har Unknown sendt over 50 mobiltelefoner til udvalgte beslutningstagere i marketingafdelinger rundt om i landet. Telefonen er pakket ind i en eksklusiv, brandet æske med en dertilhørende håndskreven invitation. En invitation til en bureau-affære. På den måde vil modtageren have en anonym linje direkte til deres nye, kreative sidespring.

“Det er en fantastisk følelse at komme til den erkendelse, at ens egen virksomhed kan få gavn af det produkt, som man sælger. Det er sjældent, at vi ser reklamebureauer lave kreative kampagner for dem selv. Forhåbentligt viser det vores nuværende og fremtidige kunder, at vi med glæde tager vores egen medicin. Vi tror på, at kreativitet kan øge værdien af både vores egen og vores kunders kommunikation,” fortæller Philip.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club