Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk
Ledelsen i Tame. Fra venstre Mickey Switzer Schubert-Suell (CXO & co-founder), Jasenko Hadzic (CEO & co-founder) og Nikolaj Borg-Hass (CTO)

To tidl. bureaufolk og to tech-folk startede ny virksomhed i 2018. Tre år efter er to af stifterne tilbage og har hentet 35 mio. til at udvikle eventplanlægningsværktøjer til fysiske og virtuelle events.

 I 2018 gik to bureaufolk og to tech-folk sammen om at skabe et planlægningsværktøj til fysiske events med startuppen Tame.

Tre år – og en coronapandemi, der lagde alle events ned – efter henter de 35 mio. kr. i investering fra Vækstfonden og en række øvrige investorer, der iblandt venturefonden byFounders. 

I dag er to af de fire iværksættere tilbage: Mickey Switzer Schubert-Suell med en fortid på bureau samt Jasenko Hadzic med en tech-fortid. Coronakrisen fik de to iværksættere til at omstille deres digitale eventplanlægningsplatform til ikke blot at understøtte fysiske men også virtuelle events.

Og det er blandt andet motivationen fra Vækstfonden for at gå ind med en investering.

”I Vækstfonden er vi med til at udvikle og drive innovation. Coronakrisen har bragt et digitalt momentum med sig, og Tame har virkelig forstået at positionere sig i det marked, som kombinationen af fysiske og virtuelle events skaber, og som forventes at blive rigtig stort, når verden åbner igen. Tame har potentialet til at skabe en stærk, global forretning til gavn for vækst og arbejdspladser i Danmark,” siger Jacob Bratting Pedersen, partner i Vækstfonden.

Hybrid-events åbner muligheder
Investeringen skal blandt andet bruges til at udvikle et værktøj, der er optimalt at bruge til en kombination af både live events og virtuelle events.

”Et fysisk event er begrænset til et venue, det er et virtuelt event ikke, og kombinationen af begge åbner mulighederne op til helt nye formater og størrelser, som hidtil har været usete,” siger CEO Jasenko Hadzic og fortsætter:

”Vores tro er, at verden er på vej mod et hybridformat. Fysiske events vil altid eksistere, men det virtuelle lag åbner så mange muligheder og koster samtidig en tiendedel af prisen og er 10 gange nemmere at planlægge.”

Jasenko Hadzic er overbevist om, at også eventmanagerne vil se fordele i fremover at overveje både fysiske og virtuelle events og gerne en kombination.

Det har desuden en anden fordel, som man også vil bruge nogle af de penge, man har fået fra investorer på at kigge ind i, siger Jasenko Hadzic.

”Store arrangementer, konferencer og messer er en katastrofe, når det kommer til co2-aftryk. Ved at gøre de større events 50-70 pct. mindre, så vil co2-aftrykket mindskes drastisk. Derfor vil vi fokusere på at gøre de fysiske events mindre og de virtuelle større, uden at der tabes værdi for hverken udstillere, sponsorer eller partnere. Tværtimod vil vi udvikle værktøjer, der har den modsatte effekt, nemlig at kombinationen giver langt større indsigt, eksponering og ROI.”

Tommy Andersen er partner i ByFounders, der sammen med Vækstfonden er de to største investorer. Han tror på, at fokus på en kombination af fysiske og virtuelle events vil være med til at skabe nye muligheder hvorpå man kan involvere sine kunder og medarbejdere virtuelt:

“I 2020 ændrede Covid-19 spillereglerne for, hvordan vi som mennesker kommunikerer og omgås socialt. Med rejseforbud og nedlukninger blev work from home en realitet, hvilket førte til en stærk efterspørgsel efter nye digitale måder at afvikle eksisterende fysiske event og konferenceformater. Tame satsede tidligt på skiftet til de virtuelle formater, og i byFounders tror vi på, at dette vil være med til at skabe helt nye muligheder for, hvordan man involverer kunder og medarbejdere virtuelt, samtidig med at industrien bliver grønnere og mindsker sit samlede CO2-aftryk”.

Ekspansion i Norden og Storbritannien
Ifølge Jasenko Hadzic har man vækstet kraftigt allerede, og planen er med investeringen at ekspandere yderligere i Norden samt til Storbritannien.

”Vi har vækstet fra en omsætning på 100.000 kr. om måneden til 700.000 kr. om måneden uden at vi overhovedet har markedsført os,” siger  Jasenko Hadzic og fortæller, at man har solgt eventplanlægningsværktøjet til kunder som Cisco, PostNord, Udenrigsministeriet, FN, Deloitte, KMD og NNIT.

Han fortæller, at Tame lige nu har 35 åbne stillinger og at man forventer, at gå fra 20 ansatte til omkring 40 allerede i næste måned.

Kommentarer