Af Peter Engholm, journalist

Hyret, fyret og kreativitet. Disse temaer præger Top 10-historierne i 2020. Og så naturligvis et makværk fra Mærsk samt prisskiltet på Hjaltelin Stahl.

Hjaltelin Stahl er godt stof. Tilbage i marts 2019 blev bureauet solgt til Accenture Interactive, og der skulle gå godt et år, førend Bureaubiz kunne levere et reelt og faktuelt bud på prisen for bureauet.

Det mente læserne var værd at vente på. For historien om, hvad der i Accenture Interactives regnskab ligner prisskiltet på Hjaltelin Stahl, var i månedsvis vores mest læste i 2020. Vi havde ikke ligefrem dankort-kvitteringen på købet, men ikke desto mindre et konkret tal: 311.661.000,00 kr.

Førstepladsen hos læserne syntes suveræn, men inden for de seneste uger er en anden historie løbet indenom. Og det er vitterligt en anden historie end Hjaltelin Stahl, nemlig dén om en arbejdsløs tekstforfatter, Nick Hvidtfeldt, der stillede sin arbejdskraft, poserings-evner og selvironi til skue i en hjemmelavet musikvideo. Tillykke til Nick med årets nr. 1 – og med tilstrækkeligt mange opgaver, der gør, at han nu har valgt at stå på egne ben som freelancer.

En kreativ jobansøgning kan i disse tider være vejen frem, for en af årets mest læste historier handlede om 27 bureauer, der – to måneder efter corona-nedlukningen (altså den første) – havde skilt sig af med 325 ansatte.

Goddag og farvel til jobs
Halvdelen af historierne på årets Top 10 handler om goddag og farvel til jobs, inkl. Michael Roberts farvel. Desværre ikke kun til jobbet og det bureau, han lagde navn til, men også til branchen. Han måtte trække sig p.g.a. sygdom, men udelukker heldigvis ikke nye ting fremover.

Imponerende går igen: Camilla Dahl stoppede efter en imponerende karriere i Danske Bank, Adam Kerj (ny kreativ dir. i Hjaltelin Stahl) har et ganske imponerende cv … og  Hanne Feldthus er mindst en galakse eller to fra at være imponeret over Mærsks nye interne film, Together All the Way.

Men koncernen med den syvtakkede stjerne burde modtage en special award for i det hele taget at kaste håndtegn og give os rim som dette:

”We’ve made economies grow / supply chains flow (flow, flow, flow, flow) / not just by plane, crane, train, ship and road / but by data, blockchain, chip and code”.

Årets 10 mest læste artikler:

  1. Kreativ ansøgning er vist 140.000 gange
  2. Hvad var prisen for Hjaltelin Stahl? 311.661.000 kr.
  3. Saatchis kreative direktør får job på kundesiden
  4. Rundspørge: 27 bureauer har skilt sig af med 325 ansatte
  5. Camilla Dahl er stoppet efter en imponerende karriere i Danske Bank
  6. Klumme: Mærsk har lanceret århundredets makværk af en film
  7. Hjaltelin Stahl siger farvel til sin kreative chef
  8. DDA 2020: Her er alle vinderne
  9. Kreativ konkurrence nr. 6
  10. Michael Robert stopper hos Robert/Boisen & Like-minded

Lige uden for Top10 finder vi historien om JBS-kampagnen om undertøj, du ikke har lyst til at få taget af, om eventbureauerne i frit fald, og om DSB, der holdt sit bureauskift under radaren.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club