Her er sommerens bureauregnskaber

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Landets revisorer har haft travlt med at få sat sidste punktum i det forgangne års regnskaber, og Bureaubiz giver her en opdatering på sommerens regnskabsaflæggelser i bureaubranchen. Blandt andre Blackwood Seven, Dentsu Aegis og GroupM er under luppen.

Adtomic Danmark

Adtomics stifter, ejer og adm. direktør Søren Pedersen stod ved årets udgang med godt 82.000 ekstra på bankkontoen.

Det var mere end i 2017 og nok til at blåstemple 2018-regnskabet som tilfredsstillende for bureauet, der efter eget udsagn beskæftiger sig med grafisk design, kommunikation, reklame og andet.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 21.532.981 kr. (19.953.544)
Driftsresultat: 1.264.763 kr. (472.601)
Årets resultat: 82.344 (9.548)
Gs. antal ansatte: 28 (28)

Bates Y&R

Øget aktivitet i form af ikke mindst nye kunder gav i 2018 et tiltrængt boost til Bates Y&R, der var kommet ud af det foregående år med et underskud på mere end 1,3 mio. kr.

I 2018 fik man vendt dette til et overskud på små 778.000 kr. og har altså nu præsenteret et tilfredsstillende årsregnskab, om end ledelsen holder nøje øje med konjunkturudviklingen.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 21,399 mio. kr. (18,078)
Bruttofortjeneste: 9,083 mio. kr. (7,218)
Driftsresultat: 0,777 mio. kr. (-1,335)
Årets resultat: 0,747 mio. kr. (-1,352)
Gs. antal ansatte: 12 (14)

Blackwood Seven

Ganske som årene før kom Blackwood Seven ud af 2018 med underskud. Bureauets omsætning har gennem flere år ellers været støt stigende, men i 2018 blev den barberet ned til det halve.

Det forgangne år var dog heller ikke helt business as usual for Blackwood Seven. Her traf man nemlig beslutningen om alene at fokusere på softwareudvikling, og i maj i 2019 solgte Blackwood Seven A/S så mediebureaudelen Blackwood Seven Danmark til Densou Trading Desk.

Ledelsen venter en markant forbedring af resultatet i 2019, om end fortsat med røde tal på bundlinjen.

For Densou Media, som det opkøbte Blackwood Seven Danmark nu hedder, var 2018 set med regnskabsøjne er godkendt år.

Nøgletal for Blackwood Seven i 2018 (2017)
Nettoomsætning: 284.304.671 kr. (538.861.804)
Bruttofortjeneste: 67.324.464 kr. (69.446.727)
Driftsresultat: -111.826.890 (-118.401.400)
Årets resultat: -118.228.867 kr. (-121.979.966)
Gs. antal ansatte: 133 (183)

Nøgletal for Densou Media 2018 (2017)
Nettoomsætning: 174.483.847 kr. (143.372.700)
Bruttofortjeneste: 4.506.083 kr. (5.398.855)
Driftsresultat: 472.122 kr. (648.451)
Årets resultat: 120.219 kr. (219.535)
Gs. antal ansatte: 6 (8)

Bonzer

Digitalbureauet Bonzer kom ud af sit første regnskabsår med sorte tal på bundlinjen. Og ambitionerne fejler ikke noget i det unge bureau, der følger målsætningen om 100 kunder og en omsætning på 24 mio. kr. i 2021.

Årsregnskabet omfatter perioden fra den 11. august 2017 til udgangen af 2018.

Nøgletal for 2017/2018
Bruttofortjeneste: 1.177.018 kr.
Driftsresultat: 149.539 kr.
Årets resultat: 114.052 kr.
Gs. antal ansatte: 4

Burson-Marsteller

Efter det relativt korte eventyr med Halo Agency står 2018-regnskabet til at blive Burson-Marstellers sidste i Danmark.

Sammen med Hill+Knowlton Strategies skabte Burson-Marsteller i 2017 Halo Agency, men kommunikationsbureauet lukkede igen sidste sommer, og WPP trak begge de fusionerede bureauer ud af Danmark.

Stor fusion i kommunikationsbranchen

Hill+Knowlton og Burson lukker Halo Agency

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 2,016 mio. kr. (2,442)
Driftsresultat: -1,030 mio. kr. (-1,466)
Årets resultat: -0,811 mio. kr. (-1,169)
Gs. antal ansatte: 3 (5)

Dentsu Aegis Network

Det går godt for virksomheden bag blandt andre Carat, Isobar og Vizeum: Dentsu Aegis Network hentede i løbet af 2018 små 20 mio. kr. mere på indtjeningssiden end året før og øgede sit årsresultat med 180 pct.

Alligevel giver ledelsen ikke ved dørene, når det gælder forventningerne til indeværende regnskabsår:

”Virksomheden forventer, at det samlede mediamarked i 2019 vil være på niveau med 2018,” lyder det således i beretningen.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 1,628 mia. kr. (1,599)
Bruttofortjeneste: 160,864 mio. kr. (141,121)
Driftsresultat: 30,621 mio. kr. (10,031)
Årets resultat: 42,210 mio. kr. (15,046)
Gs. antal ansatte: 247 (243)

Designit

Designit har været hurtigt ude med sin afrapportering af det forskudte regnskabsår 2018/2019.

Hvor regnskabsåret 2017/2018 ikke var et godt et af slagsen for det danskbaserede designbureau, har Designit i det forgangne år fået vendt minus til plus – dels ved organisk vækst og dels ved at skille Designit New York ud i et selvstændigt datterselskab under ejeren Wipro.

Ser man på hele forretningen, altså også den internationale, er historien en lidt anden. Her lød årets resultat ifølge virksomheden selv på et 18 mio. kr. stort underskud, hvilket dog var en væsentlig forbedring sammenlignet med -124 mio. kr. i 2017/2018.

Nøgletal for 2018/2019 (i parentes 2017/2018)
Bruttofortjeneste: 17,676 mio. kr. (12,875)
Driftsresultat: -16,059 mio. kr. (-13,629)
Investeringer i gruppens virksomheder: 46,439 mio. kr. (-63,732)
Årets resultat: 28,168 mio. kr. (-79,485)
Gs. antal ansatte: 32 (29)

Frankly

Hos Frankly er man ikke tilfredse med det netop aflagte regnskab for 2018, og det med god grund: På bundlinjen stod ved udgangen af 2018 knap en tiendedel af 2017-resultatet på små 3,7 mio. kr.

Indtjeningen er faldet med 22 pct. i regnskabsåret, der følger en lang række ellers stabile år for Frankly.

Ifølge stifter og adm. direktør Frank Thomsen skyldes tilbagegangen neddrosling af marketing- og kommunikationsaktiviteterne hos et par af Franklys nøglekunder.

”Det har taget os nogle kvartaler at vinde det tabte tilbage på andre kunder, og det slår samlet negativt ud. Heldigvis har vi siden 4. kvartal 2018 fundet formen fra tidligere, og vi regner med, at 2019-resultatet er på niveau med de fine takter fra forrige år,” siger han til Bureaubiz.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 18,825 mio. kr. (24,066)
Driftsresultat: 0,223 mio. kr. (4,834)
Årets resultat: 0,354 mio. kr. (3,677)
Gs. antal ansatte: 30 (32)

Geelmuyden Kiese

Et skidt 1. kvartal trak sammen medarbejderudskiftninger oven på et ledelsesskifte Geelmuyden Kiese i minus i det forgangne regnskabsår.

I juni 2018 foretog kommunikationsbureauet ”en række omfattende organisatoriske
ændringer med henblik på reetablering af virksomhedens langsigtede forretningsgrundlag
og et øget fokus på kundetilfredshed og branchespecialisering”.

Ændringerne begyndte angivelig at vise sig nyttige i 4. kvartal og lover ifølge ledelsen godt for Geelmuyden Kiese, hvis 2018-resultat ikke desto mindre anses som utilfredsstillende.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 41,291 mio. kr. (44,083)
Bruttofortjeneste: 24,195 mio. kr. (25,906)
Driftsresultat: -1,69 mio. kr. (1,767)
Årets resultat: -1,560 mio. kr. (1,194)
Gs. antal ansatte: 36 (35)

GroupM Denmark

Mediebureaugruppen med Wavemaker, Mediacom, Mindshare og M/Six i folden har trygt kunnet sende årsregnskabet for 2018 til London og ejeren WPP.

2018 blev nemlig et pænt år for GroupM, der øgede både indtjeningen og resultatet på bundlinjen.

Selv om ledelsen i sin beretning taler om vækst, hæver forventningen om et resultat før skat på mellem 3 og 4 mio. kr. i 2019 sig dog ikke væsentligt over det senest aflagte: I 2018 præsterede GroupM i Danmark et resultat før skat på 3,5 mio. kr.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 104,068 mio. kr. (99,162)
Driftsresultat: 3,770 mio. kr. (2,953)
Årets resultat: 2,714 mio. kr. (2,253)
Gs. antal ansatte: 174 (161)

Halo Agency

Trods store ambitioner fik Halo Agency kun knap halvandet år til at vise sit værd, inden nøglen reelt blev drejet om sidste sommer, da WPP trak Hill+Knowlton Strategies og Burson-Marsteller ud af Danmark.

Hill+Knowlton og Burson lukker Halo Agency

Halo Agency blev til i 2017 som en fusion mellem selv samme, men 2018-regnskabet blev altså kommunikationsbureauets både første og sidste hele årsregnskab under eget navn.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 2,993 mio. kr. (7,954)
Driftsresultat: -2.130 mio. kr. (-0,501)
Årets resultat: -1,701 mio. kr. (-0,429)
Gs. antal ansatte: 8 (13)

Isobar Danmark

Isobar-ledelsen nærer positiv forventning til 2019 efter et tilfredsstillende 2018, hvor digitalbureauet forbedrede sin økonomiske præstation både i toppen og i bunden.

Bureauet forventer at øge sit internationale fokus i indeværende år.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 204,997 mio. kr. (183,944)
Bruttofortjeneste: 155,762 mio. kr. (136,265)
Driftsresultat: 37,872 mio. kr. (33,357)
Årets resultat: 29,140 mio. kr. (25,602)
Gs. antal ansatte: 179 (163)

IUM

Det var ved første øjekast et ildevarslende resultat, som IUM lagde frem sidste år: Nok holdt man stand på resultatsiden, men fra 2016 til 2017 var mediebureauets indtjening halveret.

Omsætningsdyk hos IUM og Mediabrands

Også fra 2017 til 2018 skrumpede indtjeningen, og denne gang er bundlinjen fulgt med.

Miseren skyldes dog, ganske som året før, at IUM har overført aktiviteter til moderselskabet Mediabrands Denmark, der i det forgangne år da også har øget sit resultat betragteligt.

Nøgletal for IUM i 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 482,404 mio. kr. (474,734)
Bruttofortjeneste: 30,155 mio. kr. (32,120)
Driftsresultat: -0,898 mio. kr. (10,685)
Årets resultat: 1,531 mio. kr. (10,210)
Gs. antal ansatte: 49 (47)

Nøgletal for Mediabrands Denmark i 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 704,386 mio. kr. (663,454)
Bruttofortjeneste: 77,960 mio. kr. (77,042)
Driftsresultat: 7,303 mio. kr. (5,123)
Årets resultat: 5,777 mio. kr. (3,654)
Gs. antal ansatte: 123 (122)

Kragelund Kommunikation

Godt nok så bundlinjen værre ud efter 2017, men også 2018 blev et skidt år for Kragelund Kommunikation, der tilmed mistede sin egenkapital.

Denne ventes dog reetableret ved egen drift i de kommende år, ligesom 2019 gerne skulle blive et år med sorte tal på bundlinjen. Det seneste par års røde ditto hænger ifølge bureauledelsen sammen med blandt andet tilpasning af organisationen samt en flytning.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 2.748.981 kr. (3.074.050)
Driftsresultat: -802.520 kr. (-1.654.060)
Årets resultat: -834.768 kr. (-1.659.292)
Gs. antal ansatte: 7 (10)

Lyhne & Company

Personaleomkostningerne overstiger langt indtjeningen hos reklamebureauet Lyhne & Company, hvor man ikke desto mindre erklærer sig tilfredse med 2018-resultatet: et øget underskud sammenlignet med året før.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 1.327.859 1.598.533
Driftsresultat: -1.104.009 kr. (-981.964)
Årets resultat: -853.313 kr. (-622.626)
Gs. antal ansatte: 7 (6)

Marketsquare

Berlingske Media solgte i begyndelsen af året Marketsquare til bureauledelsen med adm. direktør Jens Thrane-Møller i spidsen.

Op til salget oplevede reklamebureauet et fald i indtjeningen, og bundlinjen ved udgangen af 2018 var da også mindre en året før om end fortsat tilfredsstillende.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 29.071.656 kr. (30.960.814)
Driftsresultat: 4.011.973 kr. (4.229.272)
Årets resultat: 2.891.225 kr. (3.241.291)
Gs. antal ansatte: 37 (36)

Mensch

Trods en lidt lavere indtjening blev slutfacit i 2018 stort set enslydende med det foregående års for Mensch, hvor man beretter om ”en robust balance mellem indtægter og udgifter”.

På den baggrund og med et kig tilbage på også de blødere meritter som priser og anerkendelse erklærer bureauledelsen sig både menneskeligt og økonomisk tilfreds med 2018.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 14.892.134 15.702.388
Driftsresultat: 5.682.729 5.669.251
Årets resultat: 5.650.671 5.639.305
Gs. antal ansatte: 9 (9)

Nord DDB Copenhagen

Flytningen fra Bredgade til Møntergade gav Nord DDB en pæn besparelse i 2018, og med en tilmed lidt bedre indtjening end året før barberede reklamebureauet en stor bid af driftsunderskuddet fra 2017.

Ydermere sikrede man sig qua salget af kapitalandele i OMD en pæn indtægt, der fik det samlede årsresultat op på godt 8,5 mio. svarende til en stigning på godt 26 pct. sammenlignet med året før.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 63,556 mio. kr. (48,623)
Bruttofortjeneste: 32,651 mio. kr. (31,362)
Driftsresultat: -1,007 mio. kr. (-7,854)
Årets resultat: 8,564 mio. kr. (6,782)
Gs. antal ansatte: 41 (37)

Ogilvy Danmark

Adm. direktør Pia Tandrup var efter aflæggelsen af et tvivlsomt 2017-regnskab sidste år ude at love ”klar vækst i 2018”.

Ogilvy hårdt ramt af DSB-afgang

Det blev der desværre ikke meget af for reklamebureauet, hvis indtjening skrumpede med omkring 10 pct. sammenlignet med 2017.

Sammen med lidt højere personaleudgifter var det nok til at sende årets resultat ned i et rødglødende minus, som Ogilvy altså nu skal forsøge at få vendt til plus.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 31.285.449 kr. (34.566.793)
Driftsresultat: -3.862.837 kr. (448.490)
Årets resultat: -3.016.105 kr. (647.205)
Gs. antal ansatte: 50 (49)

Omnicom Media Group

OMG står i Danmark bag mediebureauerne PHD og OMD og åbnede i 2018 endvidere det mere teknisk baserede Hearts & Science.

Ser man alene på bundlinjen var 2018 præget af tilbagegang for bureaugruppen som helhed.

Ledelsen hæfter sig dog ved fremgang hos både PHD og OMG og venter, at den positive udvikling i såvel omsætning som indtjening, som også kendetegnede regnskabsåret 2018, ligeledes kommer til at præge 2019.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 168,485 mio. kr. (165,003)
Bruttofortjeneste: 143, 689 mio. kr. (139,481)
Driftsresultat: 26,609 mio. kr. (28,069)
Årets resultat: 20,422 mio. kr. (23,158)
Gs. antal ansatte: 210 (199)

Opening

Efter at have mistet godt en million på bundlinjen sammenlignet med 2017 vil Opening nu styrke salgsindsatsen.

Indtjeningen var i 2018 på niveau med året før og højere end budgetteret, og dette sammen med en generelt positiv udvikling får ledelsen til at se lyst på fremtiden og spå om fremgang i både omsætning og resultat.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 11.264.459 kr. (11.445.770)
Driftsresultat: 1.486.074 kr. (2.576.233)
Årets resultat: 1.170.018 kr. (2.197.017)
Gs. antal ansatte: 13 (14)

Phoenix Design Aid

Med sit fokus på FN, EU og nødhjælpsorganisationer fik de grafiske designere hos Phoenix Design Aid sidste år vendt et kedeligt 2017-resultat og venter et 2019 på niveau med 2018.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 5,561 mio. kr. (3,658)
Driftsresultat: 0,894 mio. kr. (-2,031)
Årets resultat: 0,448 mio. kr. (-1,782)
Gs. antal ansatte: 10 (9)

Publicis Media / Publicis Sapient

Kommunikationsnetværket Publicis Groupe ejer i Danmark mediebureauerne Zenith og Starcom, de kreative bureauer Saatchi & Saatchi, Reputation og MSL samt det digitale bureau Publicis Sapient.

For såvel mediebureaudelen som digitalbureauet Publicis Sapient blev 2018 et tilfredsstillende år, mest bemærkelsesværdigt dog i forhold til sidstnævnte.

Publicis Sapient Denmark har gennem det seneste par år lagt organisation og strategi helt om og har blandt andet nærmest halveret sin medarbejderstab i forløbet. Det har tilsyneladende lønnet sig, og der var i 2018 tale om en regulær turnaround med en stigning på mere end 150 pct. på bundlinjen.

Ny CEO for Publicis Groupe Danmark

Nøgletal for Publicis Media Denmark 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 30.243.457 kr. (25.270.704)
Driftsresultat: 6.833.775 kr. (5.918.094)
Årets resultat: 5.367.663 kr. (4.175.127)
Gs. antal ansatte: 40 (36)

Nøgletal for Publicis Sapient Denmark i 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 33,279 mio. kr. (29,344)
Driftsresultat: 10,244 mio. kr. (-16,344)
Årets resultat: 7,633 mio. kr. (-14,055)
Gs. antal ansatte: 23 (44)

Signifly

Et tilfredsstillende år er, hvad Signifly kan melde om, efter at have sat sidste punktum i 2018-regnskabet.

Og digitalbureauet, der i januar 2019 åbnede sit første internationale kontor i Canada, kom da også ud af året med sorte tal på bundlinjen, selv om overskuddet var mindre end i 2017.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 14,047 mio. kr. (13,623)
Bruttofortjeneste: 9,487 mio. kr. (9,195)
Driftsresultat: 0,555 mio. kr. (0,909)
Årets resultat: 0,422 kr. (0,701)
Gs. antal ansatte: 19 (19)
 

Uncle Grey + Greyworks

Grey-familien gik lidt tilbage i 2018, hvor man ifølge adm. direktør Rolf Bach Christensen effektiviserede og investerede og samtidig vandt flere større internationale kunder.

”2018 har været et temmelig turbulent år med større rokeringer i kundeporteføljen. Vi er derfor tilfredse med, at det alligevel er lykkedes os at vækste revenue,” siger Rolf Bach Christensen og kalder resultatet for overordnet tilfredsstillende.

Fremadrettet skal Uncle Grey og Greyworks arbejde tættere sammen, og konkret for 2019 ventes yderligere vækst i omsætningen og en fastholdelse af overskudsgraden.

Nøgletal for Uncle Grey i 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 113.910.715 kr. (95.985.446)
Bruttofortjeneste: 39.658.317 kr. (38.294.504)
Driftsresultat: 5.920.490 kr. (6.528.219)
Årets resultat: 5.733.445 kr. (6.606.874)
Gs. antal ansatte: 45 (42)

Nøgletal for Greyworks i 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 14.534.460 kr. (15.375.111)
Bruttofortjeneste: 9.200.087 kr. (9.834.563)
Driftsresultat: 1.049.372 kr. (846.776)
Årets resultat: 1.045.726 kr. (1.361.839)
Gs. antal ansatte: 14 (16)

Untold

Digitalbureauet Untold tabte en tredjedel af indtjeningen og ikke mindst sin egenkapital i 2018, og en reetablering af sidstnævnte må således stå øverst på dagsordenen i indeværende regnskabsår.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 2.298.037 kr. (3.174.210)
Driftsresultat: -205.112 kr. (598.235)
Årets resultat: -212.497 kr. (441.002)
Gs. antal ansatte: 5 (5)

Valtech

Pilen har i flere år peget opad på alle parametre for Valtech, og 2018 blev ingen undtagelse for det engelskejede digitalbureau.

Valtech opkøb af Codehouse A/S pr. 1. januar 2018 har med ledelsens ord føjet ”stærke tekniske kompetencer og attraktive kundeforhold til selskabet”, der i 2019 blandt andet vil fokusere på at højne kendskabsgraden og den kreative profil.

Direktion og bestyrelse forventer moderat vækst og en fastholdelse af indtjeningsevnen igennem 2019 og ønsker endvidere, lyder det, at internationalisere Valtechs kundeengagementer, tiltrække nye kunder og investere i yderligere opbygning af nye digitale rådgivningsområder.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 167,942 mio. kr. (136,028)
Bruttofortjeneste: 143,619 mio. kr. (110,662)
Driftsresultat: 20,180 mio. kr. (17,409)
Årets resultat: 15,495 mio. kr. (12,858)
Gs. antal ansatte: 153 (117)

Waimea

Digitalbureauet Waimea mere end fordoblede sit underskud og tabte egenkapitalen i 2018, men forventer at kunne reetablere sidstnævnte gennem indtjeningen i 2019.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 7,393 mio. kr. (5,643)
Driftsresultat: -2,137 mio. kr. (-1,014)
Årets resultat: -2,880 mio. kr. (-1,280)
Gs. antal ansatte: 21 (16)

Winther’s

2018 faldt anderledes positivt ud end 2017 for Jens Winthers lille reklamebureau, Winther’s, der har vendt underskud til overskud.

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 1.509 mio. kr. (1,330)
Driftsresultat: 57.331 kr. (-259.000)
Årets resultat: 27.639 kr. (-227.000)
Gs. antal ansatte: 2 (2)

Yellow Advertising

Et drop i indtjeningen efterlod Yellow Advertising med et underskud på mere end en million ved udgangen af 2018.

Ledelsen har efter eget udsagn fremlagt en plan, ”hvor omkostningsniveauet tilpasses og tiltag på salgssiden forventes at ændre den negative udvikling til positive resultater.”

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Bruttofortjeneste: 14.091.948 kr. (19.249.132)
Driftsresultat: -1.186.903 kr. (593.263)
Årets resultat: -1.177.297 kr. (191.965)
Gs. antal ansatte: 24 (29)

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.