Tim Frank Andersen kigger tilbage på 2022: Se hans forudsigelser her

Tim Frank Andersen,
CEO og co-founder — Liveshopper

Klumme: Tim Frank Andersen kom i starten af året med 10 tech-trends for 2022. Læs med her, hvor han synes han ramte spot on, hvilke der var tæt på, og hvilke der var skudt forbi.

Da vi endelig kom ud af Covid-19 (nogle dele af Kina er først ved at komme ud af lockdown nu, og det er stadig uklart, hvad vinteren bringer med sig), besluttede Rusland sig for at invadere Ukraine – den første krig i Europa i 80 år. Samtidig stod vi over for en energikrise og høj inflation, som har drevet leveomkostningerne op. Oven i alt dette oplever vi stadig mange steder rekordlav arbejdsløshed, hvilket fører til mangel på arbejdskraft. Det har næsten fået os til at glemme den overordnede økologiske krise. Med andre ord er usikkerhedsniveauet på et rekordhøjt niveau.

På trods af alle disse udfordringer, fortsætter den digitale udvikling med lynets hast. 2022 har budt på en række banebrydende innovationer og nye tekniske løsninger, fra den første robotassisterede knæoperation til AI-algoritmer, der kan bestå Turing-testen. Og med en monumental milepæl i slutningen af året, opnåede forskere for første gang en netto energigevinst i kernefusion. En teknologi med potentiale til at transformere vores civilisation.

For et år siden lavede jeg ti tech-forudsigelser for 2022, men meget har altså ændret sig siden. Lad os se på, hvor godt jeg klarede det. Hvilke sad lige i øjet: 🎯, hvilke var tæt på: ⚠️  og hvilke var helt uden for nummer: ⛔️

🎯 Trend nr. 1: NFT’er vil revolutionere kunst
NFT’er (non fungible tokens) har haft en betydelig indflydelse på kunstverdenen i 2022, men der har også været nogle tilbageslag. En eksplosion af NFT’er førte til et fald i deres værdi, hvilket gjorde investorerne mere tøvende. Derudover er markedet for NFT’er stærkt ureguleret, hvilket fører til muligheden for svindel. Værdierne af kryptovalutaer er også faldet markant, og tilliden til dem er aftaget pga. FTX’s konkurs

Selvom NFT’er af høj kvalitet sandsynligvis vil fortsætte med at stige i værdi, ser det ud til, at den virkelige kunstrevolution vil komme fra kunstig intelligens (AI). Mere om det i mine forudsigelser for 2023, som snart kommer på Bureaubiz.

Her er link til trend nr. 1/2022.

⚠️Trend nr. 2: Metaverset er stadig undervejs
Metaverset har haft sine op- og nedture i 2022 med lanceringen af Metas Horizon World i starten af året. På trods af, at Horizon World hurtigt tiltrak 300.000 aktive brugere, var Metas metaverse for umodent med dårlig grafik og mangel på engagerende indhold. Det førte til en skuffende brugeroplevelse og et fald i brugere.

Det generelle fald i tech-industrien har også påvirket andre virksomheder i metaverset, hvor Roblox’ aktiekurs er faldet 70 pct.

Selvom metaverset forventes at have succes inden for områder som e-handel, mode, uddannelse og underholdning, kan det tage længere tid, før det modnes fuldt ud.

Ifølge Gartner forventes 25 pct. af alle mennesker i 2026 at tilbringe en time om dagen i metaverset, men der kan gå yderligere 5-7 år, før teknologien virkelig modnes. 

Her er link til trend nr. 2/2022.

🎯 Trend nr. 3: Holoportation er nu en ting
Jeg er virkelig begejstret for potentialet ved Holoportation. Proto (tidligere Portl) og deres Holopotation-teknologi ser særlig lovende ud. I september overraskede Americas Got Talent deres finalister med et besøg fra familie og venner gennem Holoportation. Her så vi for alvor teknologiens potentiale til at give folk mulighed for virtuelt at blive forbundet uden at være fysisk til stede.

Proto tog endnu et stort skridt fremad i 2022 ved at gøre det muligt at optage video direkte fra smartphones. De lancerede også en mindre version af deres løsning kaldet M, der kan fungere som erstatning for almindelige webmøder eller for avancerede produktvisninger i butikker. Løsningen er dog stadig ret dyr. Jeg kommer til at følge Proto og deres innovative løsninger, men priserne skal ned, for at teknologien bliver mainstream.

Her er link til trend nr. 3/2022.

🎯 Trend nr. 4: Sig hej til dine nye virtuelle ansatte
Har du hørt om Maxine, Chelsea og Sissi? De er virtuelle beauty ambassadører for NARS, som lancerede dem i december, udviklet vha. Unreal Engine 5. Hver af dem har en unik personlighed og udseende inspireret af forskellige læbestiftnuancer. NARS er blot det seneste brand til at skabe digitale talspersoner i form af virtuelle mennesker.

Asien har oplevet en enorm vækst i popularitet for disse digitale influencers. Kinesiske digitale idoler forventes at nå en omsætning på op mod 42,6 mia. dollars i 2030.

Ifølge en ny undersøgelse fra Influencer Marketing Factory fra 2022 har virtuelle influencers desuden højere engagementsrater: 58 pct. af de adspurgte følger mindst én virtuel influencer, og 35 pct. af forbrugerne sagde, at de har købt et produkt, der blev promoveret af en virtuel influencer.

Brugen af virtuelle influencers skrider frem med fuld fart.

Her er link til trend nr. 4/2022.

🎯 Trend nr. 5: Den store madrevolution
I 2022 tog fødevareinnovation et væsentligt skridt fremad. FDA gav sin første godkendelse til produktion af kunstig kylling fremstillet af rigtige celler dyrket i bioreaktorer. Den blev givet til virksomheden Upside.

Samtidig begyndte Goodmeat at sælge laboratoriedyrket kylling på Huber’s Butchery i Singapore.

Innovative virksomheder rundt om i verden arbejder på at bringe lab-udviklede versioner af produkter som oksekød, laks og tun på markedet. Plantebaserede alternativer bliver også mere udbredte, f.eks. kunstige æg lavet af planter, der nu er tilgængelige. Tjek på www.ju.st.

Selvom produktionsfaciliteterne i øjeblikket er små, hvilket resulterer i høje priser, er det kun et spørgsmål om tid og yderligere investeringer, før priserne bliver mere tilgængelige. Fremtiden for fødevarer er tættere på end nogensinde før.

Her er link til trend nr. 5/2022.

🎯Trend nr. 6: Vi er alle cyborgs
Da magasinet Time udgav november-nummeret med ’De bedste opfindelser i 2022’, satte de Esper Bionic-hånden på forsiden.

En AI-drevet cloudbaseret robotprotese, der bliver smartere med tiden. Enheden har 24 bærbare sensorer, der registrerer og behandler muskelaktivitet og hjerneimpulser. En fantastisk præstation, men blot det første skridt mod en fremtid, hvor teknologi forstærker mennesker.

I sommer modtog en 20-årig kvinde, der led af microtia (et deformeret led eller et manglende ydre øre) et 3-d printet øreimplantat, lavet af hendes egne celler. Virksomheden bag denne operation, der er den første af sin slags, hedder 3D Bio. Og de har masser af andre forbedringer i deres pipeline.

Science Corp. grundlagt af Max Hodak – en af de oprindelige Neuralink-grundlæggere, er ved at udvikle Science Eye – et prostetisk øje, der kan hjælpe blinde mennesker til at se igen. De forventer at starte forsøg på mennesker inden for 18 måneder.

Øget anvendelse af bærbare augmentation-produkter og de terapeutiske fordele ved exo-skeletter vinder også indpas. Virksomheder som Eksobionics.com og Astrek Innovations har introduceret bærbare exo-skeletter, der gør det muligt for fysisk svækkede at gå igen. Det globale marked for menneskelig forstærkning forventes at nå op på USD 725,25 mia. i 2030 ifølge ResearchAndMarkets.com.

Samlet set har 2022 bragt os tættere på muligheden for en flydende grænse mellem menneske og maskine.

Her er link til trend nr. 6/2022.

🎯 Trend nr. 7: Brain computer interfaces
Selvom Elon Musk lovede, at hans firma Neuralink ville påbegynde menneskelige forsøg med deres Brain Computer Interface-teknologi i 2022, nåede de det ikke. De har dog ikke givet op og er lige nu ved at tilmelde patienter til kliniske forsøg, som forventes startet i 2023.

I mellemtiden har flere af medstifterne forladt Neuralink for at starte deres egne virksomheder inden for samme forskningsområde. En af de mest interessante er Science Corp., der arbejder med prostetiske øjne.

Den amerikanske rival: Synchron, fik til gengæld den første FDA-godkendelse og indopererede en af deres hjernecomputer interface-enheder i et menneske med amyotrofisk lateral sklerose. Et par uger efter operationen var patienten i stand til at kommunikere gennem denne nye enhed.

Virksomheden er i øvrigt økonomisk støttet af Gates og Bezos.

InBrain Neurelectronics har lanceret en lovende Graphene-baseret Brain Computer Interface for at hjælpe bl.a. mennesker med Parkinsons sygdom.

NextMind, som jeg skrev om sidste år, blev i løbet af året opkøbt af Snapchat og er nu en del af Snap Lab, der bygger fremtiden for Augmented Reality. Så deres BCI-teknologi er forsvundet fra markedet, men vil potentielt dukke op inden for et helt andet område.

Mulighederne for at hjælpe dybt svækkede mennesker er så klare, at vi kommer til at fortsætte med at se godkendelser og gennembrud inden for dette område, mens vi afslører mere og mere viden om, hvordan vores hjerne fungerer.

Her er link til trend nr. 7/2022.

⛔️ Trend nr. 8: Tiny ML vil revolutionere AI og IOT
En af mine mere nørdede forudsigelser sidste år handlede om det nye teknologiområde kaldet TinyML. Det er et underområde af machine learning, der fokuserer på udviklingen af machine learning-modeller til ressourcebegrænsede enheder, såsom dem med begrænset computerkraft, hukommelse og energi. Disse modeller er designet til at køre lokalt på enheden i stedet for at være afhængige af at sende data frem og tilbage, hvilket hjælper med at spare strøm.

TinyML har potentialet til at bringe machine learning-funktioner til enheder, der tidligere ikke var i stand til at blive understøttet, så som sensorer, wearables og internet of things (IoT)-enheder. Mulige applikationer til TinyML omfatter sundhedspleje, landbrug, fremstillingsindustrien og forbrugerapplikationer som smart home-systemer og personlige assistenter.

’Killerappen’ til TinyML er dog endnu ikke identificeret. I 2022 var de mest populære cases for TinyML personregistrering og optælling af personer.

TinyML-området er stadig i de tidligere stadier med løbende forskning og udvikling inden for områder som modelkomprimering, on-device-træning og hardwareacceleration. Mange teknologivirksomheder, herunder Google og Qualcomm, investerer i udviklingen af TinyML-teknologier og -værktøjer. Fremtiden for TinyML er spændende og fuld af potentiale. Det bliver interessant at se, hvordan TinyML former den måde, vi bruger og interagerer med teknologi i de kommende år.

Her er link til trend nr. 8/2022.

⛔️ Trend nr. 9: Websitet er tilbage
Da Apple spillede privatlivskortet, så vi alle kunne fravælge konstant at blive sporet, startede de en lavine, der indtil videre har kostet Meta mere end 10 mia. dollars i omsætning og 66 pct. af deres markedsværdi.

Ifølge en Mozilla-rapport fra september 2022 var 60-70 pct. af de adspurgte personer bekymrede over indsamling af personoplysninger og ønskede at kunne fravælge at blive sporet af sociale medier.

Dette har banet vejen for et strategisk skridt hen imod førstepartsdataindsamling. Nemlig virksomhedens evne til at samle data på egne platforme. Dette er langt den mest værdifulde datakilde, fordi data her ejes af virksomheden.

Men for at dette skal virke, skal der ske to ting: Virksomhedens hjemmeside skal levere en inspirerende oplevelse og indhold, der er relevant og engagerende nok til at kunderne gider at besøge websitet, og dataene skal indsamles korrekt og lovligt i forhold til GDPR.

I den henseende er der stadig plads til forbedring. Der skal investeres meget i egne platforme. Det er en udvikling, som vil fortsætte de kommende år.

Her er link til trend nr. 9/2022.

🎯 Trend nr. 10: Hvordan har jeres digitale etik det?
725 mio. dollars. Det er det beløb, som Meta indvilligede i at betale for at afgøre sagen om Cambridge Analytica-dataindsamlingen i december.

Måneden før blev Meta idømt en bøde på 275 mio. dollars for at bryde EU Data Privacy Law.

I oktober fremlagde USA ”AI Bill of Rights”, der bl.a. omhandler algoritmisk diskriminationsbeskyttelse.

Og EU godkendte både Digital Service Act og Digital Markets Act i 2022.

Disse fire eksempler illustrerer vigtigheden af spørgsmålet om digital etik, og hvordan det fortsat vil være relevant og præge den digitale udvikling.

I Danmark udkom bogen ’Digital Etik’ af Peter Svarre. Den giver et omfattende overblik over dette emne. Det er et godt sted at starte, hvis man ønsker at blive klogere på dette område.

Her er link til trend nr. 10/2022.

Konklusion
2022 var et meget svært år at forudsige. Ingen af os havde vist forestillet os det voldsomt forandrede verdensbillede, vi har været vidner til. Mine forudsigelser blev alligevel en blanding af flest hits, men også et par stykker, der missede. Ikke desto mindre var det et år fyldt med teknologiske fremskridt på flere vigtige områder.

2023 ser ud til at blive endnu vildere, hvad angår tech-gennembrud. Jeg har udarbejdet min liste af techforudsigelser og digitale trends for næste år, så følg med her på Bureaubiz for at holde øje med.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning