Den konstruktive tilgang er, at annoncører og bureauer ikke er historieløse. Og trods alt hævet lidt over, at man aldrig er bedre end sin seneste løsning.
Bureaubiz’ læsere ville i 2021 gerne læse om det, der har præget branchen i årtier og ikke kun det seneste nye. Trist nok skulle der en nekrolog til at understrege dette: Jan Duckerts død i maj markerede et farvel til en af de absolut største skikkelser i den danske marketingverden. Og mindeordene blev i særklasse årets mest læste historie.
Der var også tilbageblik i årets tredjebedst læste historie, men her kunne hovedpersonen selv berette: Thomas Hoffmann så tilbage på 30 års reklamehistorie med Bianco. Det var reelt kreative mindeord, for anledningen var, at skomærket lukker sine sidste butikker. Da var samarbejdet mellem &Co. og Bianco allerede sluttet.
På andenpladsen ligger Wibroe, Duckert & Partners med Tuborg Squash. Også et tilbageblik? Næh, et kig frem. For brandet og bureauet vendte retur med den første store kampagne i otte år. Et kreativt forfriskende comeback, i øvrigt, for kampagnen vandt guld ved sidste måneds True Award.
Hanne Feldthus’ klummer er gennemtænkte og velskrevne … og vellæste. Så ikke en liste som denne uden et bidrag fra hende, se årets nr. 8.
Årets mest læste artikler på Bureaubiz – 2021
- Dødsfald: Jan Duckert – den markante forkæmper for skelsættende kreativitet
- Første store kampagne for Tuborg Squash i otte år
- Bianco lukker. Thomas Hoffmann ser tilbage på 30 års reklamehistorie
- Omtalt julekampagne lukker Roccamores sociale medier
- Wunderman har rundet en halv mia. i omsætning
- Jesper Buch i Sikker Trafik-kampagne: Du ved godt, hvem jeg er, ikk?
- Hensynsløs festkultur i stort dansk webbureau
- Mads Munk fra M2 kører i Lamborghini, men vil ikke være ved det på DR
- Obsidian Digital køber aarhusiansk bureau
- Her er de fem sjoveste reklamer herhjemme
Som oftest ved lister er der elementer, man må kigge forgæves efter. Hvor er f.eks. den ekstraordinært kreative jobansøgning? Sådan én var nr. 1 sidste år (spoiler alert: Nick Hvidtfeldt fik i år fast job på Merkle).
Men årets ansøgning var der skam, blot lige uden for Top10 og dermed en af årets boblere:
CCA-juryen blev udsat for usædvanlig jobansøgning
I 2020 var DSB tæt på Top10 – det er statsbanerne stadig. Sidste år med tre bureauskift, som man gik stille med, og i år med et bureauskift, som man gik bredt ud med.
Og talenterne? I mere end én forstand boblerne. Her var det i særlig grad Pernille Reichstein og Nanna Gjerstrup fra Hjaltelin Stahl, der markerede sig – med næsten hver femte af alle årets shortlister ved YCCA.