Årets 10 mest læste artikler på Bureaubiz

Peter Engholm,
journalist

En kreativ dødsdom, en lang reklamefilm og dansk historie i Cannes. Det var blandt de største læser-hits i 2022 på Bureaubiz. Se listen samt årets boblere her.

En klumme topper listen over årets mest læste på Bueraubiz. Det nye design på Grøn Tuborg fik Poul Mikkelsen at spørge, hvor meget sjæl kan en dygtig grafiker hive ud af en øl-etiket? Og designet bragte ham frem til denne erklæring: ”Stendød Grøn Tuborg”.

Så var der anderledes positive og konstruktive toner i ikke færre end tre andre artikler på årets Top10. Dansk kreativitet var på scenen fire gange under Cannes Lions – for 1 Grand Prix og 3 guld – og læserne tilgav, at Bureaubiz genbrugte ’historisk’ til at beskrive resultaterne.

Den mest læste Cannes-historie var om Christine Smiths velovervejede outfit – og besked til især unge kvinder – da hun som en del af Virtue-teamet modtog Grand Prix’en for Backup Ukraine.

Selvsamme Backup Ukraine er den mest Cannes-vindende danske kampagne nogensinde, men det var historien om en anden kampagne, der trak flest læsere: Jørgen Leth causerer i over halvanden time over kursustilbuddene fra Dansk Industri. Efterfølgende vandt casen guld ved True Award i både Campaign og Branded content samt sølv i Humor.

”Bureaubiz er branchens Se og Hør” har jeg fået at vide nogle gange. Samme stempel hørte jeg om Børsen, da jeg var der. En anden konklusion kunne være, at læsere – uanset mediet – interesserer sig meget for kendte og en del for penge. Nye direktører i landets mest profilerede bureau, &Co., trak mange læsere, det samme gjorde Will Ferrell som Lunars nye frontfigur og evnen til at tjene over 4 mio. kr. pr. medarbejder.

Morgendagens kendte, altså talenterne, tiltrækker sig typisk også opmærksomhed. Sidste år var de lige uden for Top10, og i år er de på listen. Og en anden talenthistorie – den om bureaukreative, der bringer talentet i spil på nye måder – er blandt årets boblere.

Også lige uden for Top10 finder vi en trio, der viser vejen med podcasts. Læserne lytter til både Mig og min moster, Design Kan og Podvertising. Og i den forbindelse stor tak til Hanne Feldthus, Marcus Feldthus, Kristina May Pries og Lars Busekist.

Årets mest læste artikler på Bureaubiz – 2022

  1. Stendød grøn Tuborg
  2. Mød Danmarks bedste bureauperson til at tjene penge
  3. Lang reklamefilm: Jørgen Leth læser op af kursustilbud i 95 minutter
  4. Dansk kvindelig Grand Prix-vinder trak stor opmærksomhed – med vilje
  5. Historisk aften i Cannes: Dansk Grand Prix-vinder
  6. &Co. sætter navn på tre nye direktører
  7. To kreative direktører: her er seks særlige tekst-talenter
  8. Endnu en historisk aften i Cannes: To guldløver til Danmark
  9. Will Ferrell bliver nyt ansigt for Lunar
  10. Et af landets største reklamebureauer får ny direktør