Igen topper en klumme listen over årets mest læste på Bureaubiz. I 2022 var det Poul Mikkelsens vurdering af – ja, reelt skamstøtte over – Grøn Tuborgs nye design, i 2023 er det Hanne Feldthus’ analyse af Irma-brandet.
Afsættet var bl.a. dette: ”Ligegyldigt hvor stærkt et brand, man har ansvaret for, så kan det faktisk ikke klare sig uden at følge med tiden og konstant forny sin relevans.
Sidste år var historisk stærk for dansk kreativitet i Cannes Lions, og det kunne ses på Top10. I år har været awardmæssigt moderat, så læseropmærksomheden har været samlet om det bureau-nære: Lønnen og hvem, der løber hurtigst i branchen.
Tre af årets mest læste artikler udsprang af Bureaubiz’ årlige BureauTrends, der denne gang samler 417 regnskaber.
Et særligt emne fik debut på årets liste; AI. Denne gang med udgangspunkt i kreativiteten og med perspektivet leveret af Morten Saxnæs.
Talenter er en klassiker på Top10. Og både de bedste contenttalenter, spottet af Kasper Sierslev, og Marketsquares usædvanlige (og i øvrigt awardvindende) rekrutteringsværktøj var læserfavoritter.
Den udvidede Top10-liste fortæller om livets gang på bureauet. Desværre også om døden. Forrige års mest læste historie var Finn Graversens nekrolog over Jan Duckert. I år døde Per P., og Thomas Busch’ mindeord fandt vej til mange læsere.
Når man træder ind i bureaubranchen, og hvis man bliver hængende, så opstår måske en dag tanken: Hvornår og hvordan siger jeg bedst farvel og tak? Det handler to af årets mest læste historier om:
Jan Køhler barberede 68 ideer ned til én og stoppede efter i 24 år i branchen for at koncentrere sig om sin startup- og verdensmål-virksomhed.
Jonas Roland og Peter Risborg stiftede Sorthvid i 2008, solgte til Dept i 2020, og i sommer trådte den sidste af de to stiftere ud af bureauet. De fortalte deres historie og så frem.
Årets mest læste artikler på Bureaubiz 2023
- Irma: Er det ledelsesmæssig dovenskab eller inkompetence?
- Disse 15 bureauer er lønførende i Danmark
- Her er de 7 bedste content-talenter
- Nekrolog: Per Pedersen er død
- Historisk skifte: Se hvem der har overtaget de digitale bureauers imagetrone
- Her er Danmarks mest produktive bureauer
- Bureaustifter stopper efter 24 år i branchen
- Obsidian får ny ejer, der skal hjælpe med international vækst
- Se, hvilke bureauer, der havde mest fart på i 2022
- Marketsquare går nye veje i rekrutteringen
- I reklamebranchen ældes man i hundeår
- Et af Danmarks bedste bureauer bliver opkøbt af nordisk koncern
- Her er startskuddet til en ny kreativ guldalder – og så lige en advarsel
- UX-pionerer solgte bureauet og har siden sagt farvel – så hvad nu?