Af Peter Engholm 25@mail.dk

For 9. gang kigger vi tilbage på årets læser-favoritter. Og traditionen tro hitter de mest kendte bureauer, de bedst lønnede, Partners … og Kim Jong.

Forfremmelser, fyringer og penge har trukket stor opmærksomhed blandt Bureaubiz’ læsere. Det fremgår tydeligt af Årets Top20 målt på læsertal.

Det er en tradition at bringe denne oversigt, og det er også blevet en tradition, at Bureaubiz’ faste aktiviteter – imageanalysen fra MyImage i januar og Bureaurapporten i august – kaster artikler af sig, som markerer sig på listen.

2016 er ingen undtagelse: Årets mest læste historie er fra netop førstnævnte analyse, hvor 704 annoncører kårede en ny imagekonge blandt reklamebureauer. Det blev Hjaltelin Stahl, som detroniserede Kunde & Co.

‘Branchens højeste lønninger’ og ’30 bureauer udgør branchens superliga’ er historier, der begge stammer fra Bureaurapporten. Og netop de højeste lønninger har i øvrigt ligget fast i læsertal-toppen de seneste år.

At der er penge i bureau-branchen, understreges også af store handler. I 2015 var det Designit, som tiltrak sig læsning, og i år er den helt store handel – bedømt på både kroner og læsertal – Magnetix. Efterfulgt af Envision.

Wibroe, Duckert & Partners fastholdt ved årets begyndelse deres 7. plads på annoncørernes imageliste, og bureauet fastholder også sin plads på læserne. I 2015 var det Partners’ indsats for De Konservative, der var særligt læst, men også Swipps farvel til bureauet kastede en del klik af sig.

I 2016 har opmærksomheden samlet sig om bureauets nye reklameunivers for Bilka og for Henrik Juuls indsats for Stofa, der ellers har Kunde & Co som bureau.

Og nu, hvor vi er ved det personrelaterede: Tilsyneladende ingen Top20 uden Kim Jong Andersen. I 2014 var hans ansættelse på RelationsHuset Gekko den 12. mest læste historie på Bureaubiz. I 2015 var han blandt de ‘Tre nye direktører til McCann’, nr. 14 på Top20, og i år er Kim Jong nok en gang på listen – helt oppe som årets næstmest læste. Desværre som en del af dobbeltfyringen på McCann, der også ramte adm. dir. Morten Ingemann.

Årets mest læste historier – Bureaubiz 2016

  1. 704 annoncører kårer ny imagekonge blandt reklamebureauer
  2. Morten Ingemann og Kim Jong er færdige hos McCann
  3. Creuna fyrer ledelse og kunder i København
  4. Her er Partners nye reklameunivers til Bilka
  5. Se bureauet, der skal lancere telemillionærers nye teleselskab
  6. Magnetix-ejere sælger bureauet og fusionerer med Isobar
  7. Værsgo: Branchens højeste lønninger
  8. Tiger vælger reklamebureau efter usædvanlig pitch
  9. Velkommen til et nyt bureau blandt Danmarks største
  10. Nyt dansk bureau bag opsigtsvækkende kampagne for kampfly
  11. Ny ledelse hos We Love People
  12. Nyt job til Danske Banks marketingdirektør
  13. 30 bureauer udgør branchens superliga
  14. Her er Danmarks mest kendte bureauer
  15. Svindelsag aflyser stor bureau-fusion
  16. Envision bliver opkøbt
  17. Årets CMO: Her er de 5 nominerede
  18. 22 bureauer deler 54 shortlister i CCAs Advertising
  19. In2Media leverer ny marketingchef til B&O
  20. Henrik Juul laver nyt univers til Kunde & Co kunde

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club